لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۹

ارتش آمریکا: فرمانده داعش در فلوجه کشته شد


نیروهای عراقی در نزدیکی فلوجه
نیروهای عراقی در نزدیکی فلوجه

یک سخنگوی ارتش آمریکا روز جمعه گفته است، درجریان حملات هوایی در حمایت از ارتش عراقی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی، داعش، در شهر فلوجه دستکم ۷۰ نفر پیکارجوی اسلامگرا از جمله فرمانده داعش در این شهر کشته شده اند.

به گزارش رویترز، سرهنگ استیو وارن، سخنگوی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در نبرد علیه گروه حکومت اسلامی تاکید کرده است که طی روز اخیر نیروهای ائتلاف دستکم ۲۰ حمله هوایی علیه مواضع داعش در شهر فلوجه انجام داده اند.

سرهنگ استیو وارن گفته است: ماهر البیلاوی، فرمانده نظامی داعش در شهر فلوجه دو روز پیش کشته شد.

این سخنگوی نظامی تصریح کرده است: هرچند کشته شدن ماهر البیلاوی و دیگر پیکارجویان باعث نخواهد شد که دشمن دست از جنگ بردارد، اما این ضربه محکمی به داعش است.

در حالی که گزارش حاکی است که مردم در شهر فلوجه با گرسنگی و کمبود مواد اولیه مورد نیاز خود رو به رو هستند، هادی عامری، فرمانده سپاه بدر، گفته است که نبرد سرتوشت ساز برای بازپس گیری فلوجه طی روزهای آینده اغاز خواهد شد.

نیروهای عراقی در این هفته عملیاتی را برای آزاد سازی فلوجه،‌ واقع در۵۰ کیلومتری غرب بغداد، آغاز کرده اند.

به گزارش رویترز، هادی عامری در حالی که درکنار حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، ایستاده بود، تصریح کرد که مرحله اول این عملیات برای محاصره کامل فلوجه از روز دوشنبه آغاز شد و این مرحله از عملیات اکنون رو به پایان است.

طبق این گزارش اظهارات هادی عامری از تلویزیون دولتی عراق پخش شده است.

حیدر العبادی پیشتر مدعی شده بود که در سال ۲۰۱۶ کلیه مناطق تحت تصرف گروه حکومت اسلامی در عراق از این گروه بازپس گرفته خواهد شد.

به گزارش رویترز، فلوجه یکی از پایگاه‌های اصلی پیکارجویان اسلامگرا محسوب می شود و نخستین شهری بود که در سال ژانویه سال ۲۰۱۴ به تصرف گروه حکومت اسلامی در آمد.

فلوجه پس از موصل دومین شهر بزرگ در عراق محسوب می شود که همچنان در کنترل نیروهای گروه حکومت اسلامی است.

هادی عامری پیشتر گفت بود که نیروهای شبه نظامی شیعه یا حشد الشعبی فقط در عملیات محاصره فلوجه مشارکت خواهند داشت و وارد این شهر نخواهند شد،در عوض نیروهای ارتش عراق کار آزاد سازی شهر را انجام خواهند داد.

وی با این حال تصریح کرده بود در صورتی که ارتش در عملیات آزادی سازی فلوجه نتواند کاری از پیش ببرد، آنگاه شبه نظامیان شیعه وارد فلوجه خواهند شد.

در همین حال، یک سخنگوی ارتش عراق نیز گفته است، به دلیل مین گذاری و بمب‌ها کنار جاده‌ای که نیروهای گروه حکومت اسلامی کار گذاشته اند، پیشروی به سمت فلوجه با کندی صورت می گیرد.

وی تصریح کرده است: ارتش تاکنون ۲۵۰ بمب کنار جاده‌ای و تله‌های انفجاری را خنثی کرده است.

XS
SM
MD
LG