لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

وزارت امور خارجه آمريکا اعدام ريحانه جباری را محکوم کرد


ريحانه جباری، ‌۲۶ ساله، متهم به قتل مامور پيشين وزارت اطلاعات روز شنبه در زندان اعدام شد.
ريحانه جباری، ‌۲۶ ساله، متهم به قتل مامور پيشين وزارت اطلاعات روز شنبه در زندان اعدام شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز شنبه سوم آبان، با انتشار بيانيه‌ای اعدام ريحانه جباری را محکوم کرده است.

ريحانه جباری، ‌۲۶ ساله، متهم به قتل مرتضی عبدالعلی سربندی، مامور پيشين وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ايران در سال ۱۳۸۶ بود که سحرگاه روز شنبه، سوم آبان‌ماه، در زندان رجايی‌شهر کرج اعدام شد.

جين ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، در اين بيانيه تاکيد کرده است که نگرانی هايی درباره عادلانه بودن دادگاه و همچنین نحوه دادرسی پرونده ریحانه جباری وجود دارد.

خانم ساکی گفته است: «نگرانیهای جدی در خصوص عادلانه بودن دادگاه (ريحانه جباری) و همچنين نحوه رسيدگی و دادرسی پرونده وجود دارد،‌ از جمله اين که گزارش هايی در خصوص تحت فشار بودن (ريحانه جباری) برای اعتراف منتشر شده است.»

در بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا تصريح شده است: «حکم اعدام ريحانه جباری به رغم درخواست‌های فعالان حقوق بشر در ايران و اعتراض‌های بين‌المللی اجرا شده‌است.»

جين ساکی همچنين گفته است: «ما به کسانی می‌پيونديم که از ايران می‌خواهند به موازين محاکمه عادلانه، براساس قوانين کشور و تعهدات بين المللی‌ ايران احترام بگذارد.»

در همين زمينه،‌ سازمان عفو بين الملل نيز در بيانيه ای ضمن محکوم کردن ‌اعدام ريحانه جباری، اجرای حکم اعدام اين متهم را خبری شوک آور و لکه خونين ديگری بر کارنامه حقوق بشری ايران توصيف کرده است.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر تصریح میکند که ريحانه جباری در شرايطی به اعدام محکوم شد که تحقيقات مربوط به پرونده قتل عبدالعلی سربندی ناقص بوده است.

سازمان عفو بين الملل دادگاه ريحانه جباری را «توهين به عدالت» دانسته است.

ريحانه جباری که هنگام ارتکاب به قتل ۱۹ سال داشت،‌ گفته بود که مقتول (مرتضی عبدالعلی سربندی) قصد تجاوز به او را داشته است. اما اين موضوع مورد پذيرش دادگاه قرار نگرفته بود.

در همين زمينه، احمد شهيد، گزارشگر ويژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ايران، پيشتر از وجود برخی از ابهامات در پرونده ریحانه جباری خبر داده بود.

آقای شهيد به شواهدی از جمله يک گزارش پزشکی اشاره کرده بود که در آن آمده است در ليوان آب‌ميوه‌ای که در صحنه جرم پيدا شده آثار داروی آرام‌بخش وجود داشته که اين نشان می‌دهد «که اقدام به تجاوز جنسی از قبل برنامه‌ريزی شده بود.»

در ماههای اخير تعدادی از شخصيتها و نهادهای بين المللی مدافع حقوق بشر و همچنين شماری از هنرمندان ايرانی از جمله محمدرضا شجريان و اصغر فرهادی، از خانواد مقتول خواسته بودند تا از اجرای حکم قصاص در خصوص ريحانه جباری صرفنظر کنند.

XS
SM
MD
LG