لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۳

ظریف، نتانیاهو را به تحریف «واقعیت‌های تاریخی» متهم کرد


محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت گویی اختصاصی با شبکه آمریکایی ان بی‌سی با تاکید چندباره بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت که با توافق همه جانبه اتمی، بازرسی‌های پی در پی، این امر را ثابت خواهد کرد.

محمد جواد ظریف در این گفت وگوی تلویزیونی، بینامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در مورد یهودیان ایرانی را به تحریف تاریخ متهم کرد و گفت این پادشاهان ایرانی بودند که در مقاطع گوناگون تاریخ و ازجمله در بابل، یهودیان را از مرگ و فاجعه نجات دادند.

اشاره وزیر امور خارجه ایران به بخشی از سخنرانی بنیامین نتانیاهو در کنگره است که به یکی از کتابهای «یهود» به نام «استر» اشاره کرده و گفته بود: در این کتاب ما درباره یک شاهزاده قدرتمند پارسی به نام هامان می خوانيم که درصدد بود با توطئه ای ملت يهود را حدود ۲۵۰۰ سال پيش از بین ببرد. اما يک زن شجاع يهودی، ملکه استر، با افشای این توطئه مانع این دسیسه شوم شد.

در مصاحبه اختصاصی با «ان بی‌سی»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین با تاکید می‌گوید که برنامه اتمی ایران صلح آمیز است و دستیابی به توافق همه جانبه، به سود همگان خواهد بود.

محمد جواد ظریف با اشاره به دشواری های مذاکرات اتمی، از پیشرفتهای بدست آمده ابراز خرسندی کرد و در همانحال نخست وزیر اسراییل را به ایران هراسی و تحریف واقعیت‌های تاریخی متهم ساخت.

آقای ظریف تاکید کرد که برای رسیدن به توافق همه جانبه اتمی، ایران بسیار جدی است. او گفت که گفتگوهای وزیر انرژی آمریکا و رییس سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه مسایل فنی بسیار سودمند بود و پیشرفت گفت وگو‌ها را می‌سر کرد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی یکبار دیگر مصرانه گفت: «ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست و براین باور است که داشتن چنین سلاحی برای هیچکس و مطمئنا برای ایران، امنیت فراهم نمی‌کند. برای ملت ایران، داشتن فنآوری اتمی و پیشرفت علمی مهم است و در همانحال یک امر افتخارآمیز و سرافرازی محسوب می‌شود.»

در این گفت وگوی اختصاصی خانم آن کری، گزارشگر «ان بی‌سی»، در مورد اتهام‌های نخست وزیر اسراییل مبنی بر سیاست‌های تجاوزکارانه و یهودستیزی رژیم ایران پرسید.

محمد جواد ظریف گفت: «آقای نتانیاهو، کشوری را متهم می‌کند که در ۲۵۰ سال گذشته، هیچیک از همسایگانش را مورد حمله قرار نداده. این مدت زمانی است که بیش از تاریخ بسیاری از ملت هاست. او افزود که ایران در منطقه خاور میانه، همواره نیروی برای ثبات بوده است.»

رییس دیپلماسی جمهوری اسلامی، دولت اسراییل به تجاوز به سرزمین‌های دیگران و پشتیبانی از تروریسم و از آنجمله حمایت از گروه جبهه النصره در سوریه متهم کرد و اظهار داشت: «در تمام شرق میانه، این اسراییل است که هیچیک از پیمان‌های اتمی را نپذیرفته و بیش از دویست بمب اتمی در زرادخانه خود دارد.»

محمد جواد ظریف حضور نظامیان ایرانی در عراق و سوریه را تایید کرد و گفت: «این افراد به دعوت دولت‌های این دو کشور و برای کمک به آن‌ها در پیکار با تروریست‌های داعش و القاعده در آنجا حضور دارند.»

در این زمینه، هفته نامه آمریکایی نیوزویک هم در تازه‌ترین شماره خود با چاپ عکسی از قاسم سلیمانی فرمانده یگان‌های قدس در میان چند پیش مرگه کرد، گزارش داد که این نظامی شناخته شده، رهبری تهاجم گسترده علیه حکومت اسلامی در تکریت را برعهده دارد.

نیوزویک از قاسم سلیمانی با عنوان سرلشگر و فرمانده پیشین یگان‌های قدس یاد کرده است.

اتهام تحریف تاریخ و یهود ستیزی

در گفت وگوی آقای ظریف با شبکه «ان بی‌سی»، او در پاسخ به اتهام یهود ستیزی حکومت ایران تاکید کرد که: «ایرانیان در طول تاریخ، دست کم سه بار، یهودیان را از فاجعه قتل عام نجات داده‌اند. متاسفانه آقای نتانیاهو نه تنها واقعیت‌ها بلکه متن کتاب مقدس خود در مورد نقش «استر» [ملکه یهودی مذهب دربار ایران] را هم تحریف می‌کند چرا که این پادشاه ایران بود که [در آن هنگام] یهودیان را نجات داد.»

محمد جواد ظریف تصریح کرد: «اگر انجیل عهد عتیق را هم مطالعه کنید در خواهید یافت که یک پادشاه دیگر ایرانی و به عبارتی کوروش بزرگ بود که یهودیان را از اسارت در بابل رهایی بخشید. امروزه، آرامگاه استر در ایران محل زیارت یهودیان ایران است که بزرگ‌ترین جامعه یهودی را [در میان کشورهای مسلمان] منطقه دارد.

وزیر خارجه ایران از مورد سومی یاد کرد که در جریان جنگ جهانی دوم، دولت ایران، انبوهی از یهودیان اروپایی را از افتادن به اسارت رژیم نازی، نجات داد. او گفت ایران در زمینه بردباری نسبت به سایر ادیان کارنامه روشنی دارد و یهودیان ایران نیز در مجلس، نماینده دارند.

ماحصل سخنان محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفتگوهای طولانی با رسانه‌های آمریکایی، تاکید براین نکته بود که «ایران در پی سلاح اتمی نیست.»

در این میان روزنامه شیکاگو تریبیون روز پنجشنبه نوشت که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل پس از بازگشت از سفر آمریکا نیز همچنان می‌گوید که رسیدن به توافق اتمی بی‌عیب با جمهوری اسلامی ایران، یک فانتزی و تخیل بیهوده‌ای است.

XS
SM
MD
LG