لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

کری پس از ديدار با ظريف در ژنو: مذاکرات بسيار خوب و مثبت بود


گزارش ها حاکی است که دور تازه مذاکرات محمد جواد ظريف، وزيرامور خارجه ايران و جان کری، همتای آمريکايی‌اش، برای «رفع موانع نگارش متن توافق جامع» هسته ای روز شنبه نهم خردادماه (۳۰ مه) در ژنو پايان يافت.

جان کری پس از این دیدار و در پاسخ به پرسش هانا کاويانی، خبرنگار راديو فردا در ژنو، در باره مذاکرات روز شنبه گفت: اين مذاکرات بسيار خوب و مثبت بود.

این در حالی است که به گزارش ایرنا، عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیات مذاکره کننده ایران، پس از این دیدار گفته است که اختلافات همچنان باقی است.

عباس عراقچی در خصوص مذاکرات روز شنبه گفته است: در اين نشست در حضور وزرای خارجه ايران و امريکا يک بار ديگر به طور کامل همه موضوعات مرور شد با اين شرايط همچنان اختلافات و تفاوت ها باقی است.

وی اضافه کرده است :« قرارشد دور بعدی مذاکرات پنج شنبه اين هفته با حضور معاونان و کارشناسان پنج بعلاوه يک با ايران در وين ادامه يابد . »

گزارش ها حاکی است که در مذاکرات روز شنبه علاوه بر وزرای امور خارجه ايران و آمريکا، ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا، هلگا اشميد معاون هماهنگ کننده سياست خارجی اتحاديه اروپا، وندی شرمن معاون وزير خارجه آمريکا، عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی معاونان وزير امور خارجه، نيز حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين دور از مذاکرات اساسی ترين مذاکرات پس از دستيابی به «تفاهم» در لوزان بر سر چارچوب کلی در دوم اوريل بود.

طبق اين گزارش، مساله دسترسی و بازرسی از تاسيسات نظامی ايران از جمله مسايل مهم حل نشده بين ايران و گروه ۱+۵ است. ايران نيز پيشتر خواهان لغو کليه تحريم ها همزمان با دستيابی به توافق نهايی شده بود.

ايران و گروه ۱+۵ تا نهم تيرماه (۳۰ ژوئن) مهلت دارند تا به توافقی جامع و نهايی برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يابند.

به گزارش رويترز، يک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمريکا گفته است که پيشرفت‌های اساسی در جريان مذاکرات «وين» در هفته‌های اخير در زمينه تهيه پيش نويس توافق سياسی و سه ضمیمه در خصوص برنامه هسته‌ای ايران به دست آمده است.

آمريکا پيشتر اعلام کرده بود که تمايلی به تمديد مهلت مذاکرات هسته ای با ايران پس از ۳۰ ژوئن ندارد.

در همين حال به گزارش ايرنا عباس عراقچی پيش آغاز مذاکرات روز شنبه « نحوه اجرای پروتکل الحاقی را يکی از موارد اختلافی ايران و ۱+۵ »عنوان کرده و گفته بود: اميدواريم در گفت و گوی يک روزه ژنو راه حلی برای اختلافات پيدا شود.

وی اضافه کرده بود: نشست دو جانبه امروزگفت گويی درباره موضوعات محتوايی و مسايلی است که هنوز برای آن ها راه حلی پيدا نشده است. موضوعات و مسائلی هست که همچنان برای آنها دنبال راهکار هستيم و اميداريم نشست امروز به يافتن راهکارها کمک کند.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران تاکيد کرده بود که بحث مصاحبه با دانشمندان و بازرسی از مراکز نظامی ايران به طور کامل منتفی است ولی در چارچوب رويه هايی که پروتکل الحاقی پيش بينی کرده گفتگوهای ايران و ۱+۵ ادامه دارد.

عباس عراقچی همچنين گفته است: هنوز هيچ توافقی نه قبلا به دست امده بود و نه الان به دست امده ، گفتگو ها و بحث ها ادامه دارد. نحوه اجرای پروتکل الحاقی از موارد مورد اختلاف است که در حال صحبت درباره ان هستيم.

محمدجواد ظريف و عباس عراقچی در هفته‌های گذشته بارها از «دسترسی مديريت شده» به مراکز نظامی ايران بر اساس پروتکل الحاقی سخن گفته و اعلام کرده بودند که منظور از «دسترسی» نه بازرسی، بلکه «نمونه‌‌‌برداری محيطی» است.

اين در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ايران و بازرسی از مراکز نظامی ايران را منتفی دانسته و يکی از فرماندهان سپاه پاسداران نيز بازرسی از اين مراکز «تحت هر عنوانی»را «در حکم جاسوسی»‌ دانسته است.

به دنبال اين اظهارات رهبر ايران، موجی در مخالفت با بازرسی «مديريت» شده آژانس در بين ائمه جمعه و اصولگرايان تندرو آغاز شد.

با اين حال، عباس عراقچی روز هشتم خرداد گفت که با ايده «دسترسی مديريت شده» به مراکز نظامی ايران «در تهران» موافقت نشده است.

XS
SM
MD
LG