لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا


آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت همجنسگرايان و زنان در ايران ، گفت در ايران «همجنسگرا» وجود ندارد و زنان نیز از آزادی کامل برخوردارند
آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت همجنسگرايان و زنان در ايران ، گفت در ايران «همجنسگرا» وجود ندارد و زنان نیز از آزادی کامل برخوردارند

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه در آغاز سخنرانی خود در دانشگاه کلمبيا از اظهارات رييس اين دانشگاه که وی را فردی با ویژگی های یک «ديکتاتور کوچک و سنگدل» خوانده بود، انتقاد کرد.


لی بولينجر، رييس دانشگاه کلمبيا، در سخنانی با اشاره به اينکه آقای احمدی نژاد «حادثه هولوکاست» را انکار می کند، گفت: کسی که اين حرف ها را بيان می کند يا شخصی«تحریک کننده و گستاخ» است و يا کسی است که «از روی بی اطلاعی » حرف می زند.


آقای بولینجر سپس شديدا از وضعيت حقوق بشر در ايران و نيز از افکار و اقدامات شخص آقای احمدی نژاد انتقاد کرد و خواهان پاسخگويی وی شد.


رییس جمهوری ایران پس از رييس دانشگاه کلمبيا پشت تریبون قرار گرفت و از اين شيوه که پيش از اظهارات سخنران به وی حمله شود انتقاد کرد.


آقای احمدی نژاد سپس تاکيد کرد که برنامه هسته ای ايران کاملا صلح آميز است. وی درباره مساله فلسطين نيز گفت که بايد به آراء مردم رجوع شود.


  • لی بولينجر، رييس دانشگاه کلمبيا، در سخنانی با اشاره به اين که آقای احمدی نژاد «حادثه هالوکاست» را انکار می کند، گفت: کسی که اين حرف ها را بيان می کند يا شخصی«تهيج کننده و گستاخ» است و يا کسی است که «از روی بی اطلاعی » حرف می زند

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره مساله هالوکاست، با اشاره به اينکه او «به طور کامل وقوع اين حادثه» را رد نمی کند، گفت: اما اگر حتی چنين اتفاقی رخ داده باشد، اين رويداد چه نسبتی با مردم فلسطين دارد؟


در اين برنامه، حدود ۷۰۰ نفر حضور داشتند که بيش از ۸۰ درصد آنها دانشجويان بودند.


در ادامه این جلسه، آقای احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی درباره وضعيت همجنسگرايان در ايران، گفت: در ايران «همجنسگرا» مانند آمریکا وجود ندارد.


این پاسخ آقای احمدی نژاد با خنده بلند حاضران در جلسه مواجه شد.


اعتراض های یهودیان


همزمان با حضور رييس جمهوری ايران در نيويورک گروه های مختلف و به ويژه يهودی ها نسبت به برنامه های جانبی وی اعتراض کردند. همچنين وزير امور خارجه اسراييل اعلام کرده است که در تظاهرات عليه محمود احمدی نژاد شرکت می کند.


تزيپی ليونی همراه با سازمان های يهودی انتقادهای شديدی از دانشگاه کلمبيا در اعتراض به برگزاری سخنرانی آقای احمدی نژاد به عمل آورده اند.


خانم ليونی مدعی شده است که «جمهوری اسلامی ايران عليه منافع آمريکا در منطقه و جهان عمل می کند» و به گفته او، «باعث مرگ سربازان آمريکايی در عراق می شود و عامل اخلال در روند صلح اسراييل و اعراب در سال های اخير بوده است.»


آقای احمدی نژاد قرار است روز سه شنبه در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد سخنرانی کند.


روز يکشنبه، گروهی از جمله مقام های رسمی و رهبران سياسی در اعتراض به برنامه سخنرانی رييس جمهوری ايران در دانشگاه کلمبيا در مقابل اين دانشگاه تظاهرات کردند.


اين تظاهرات اعتراضی روز دوشنبه نيز در مناطق اطراف دانشگاه کلمبيا و مقر سازمان ملل ادامه يافت.
بردی ساهاگيان، يکی از دانشجويان دانشگاه کلمبيا که در تظاهرات روز يکشنبه شرکت داشت به خبرگزاری رويترز گفت: «تا وقتی ندانم که طرز فکر احمدی نژاد چيست نمی توانم با او مخالفت کنم. در نتيجه می خواهم حرف هايش را بشنوم.»


ريچل در، يکی ديگر از دانشجويان اين دانشگاه نظری مخالف دارد. وی می گويد: «حقوق بشر در کشور او زير پا گذاشته می شود و او دارد به دانشگاه کلمبيا می آيد تا نفرت بپراکند و يا هالوکاست را انکار کند و چنين چيزی غيرقابل قبول است.»


دعوت دانشگاه کلمبيا از رييس جمهوری اسلامی ايران عصبانيت برخی چهره های سياسی، گروه های مذهبی و سازمان های غير يهودی را نيز در پی داشته است.


اما اين دانشگاه از تصميم خود عقب نشينی نکرد و لی بولينگر رييس اين دانشگاه وعده داد با طرح پرسش هايی درباره حقوق بشر، هالوکاست، واقعه ای که آقای احمدی نژاد آن را افسانه می خواند و برنامه هسته ای ايران، رييس جمهوری اسلامی را به چالشی جدی بکشد.


XS
SM
MD
LG