لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

بيش از ۱۰۰ زخمی در درگيری هواداران و مخالفان اخوان المسلمين در قاهره


 تصویری از درگیری های روز جمعه در قاهره
تصویری از درگیری های روز جمعه در قاهره
وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که روز جمعه در جريان درگيری ميان هواداران گروه اسلامگرای اخوان المسلمين و مخالفان ليبرال و چپ گرای آن در ميدان التحرير قاهره، دستکم ۱۱۰ نفر زخمی شدند.

در اين درگيری‌ها دو طرف از سنگ، چوب و کوکتل مولوتوف استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، درگيری در خيابان‌های اطراف ميدان التحرير به صورت جنگ و گريز به وقوع پيوست. دو طرف‌گاه بخش‌هايی از ميدان التحرير را به کنترل خود در می‌آوردند و‌گاه در بخش‌هايی از ميدان با يکديکر درگير می‌شدند.

درگيری‌های روز جمعه، نخستين درگيری خيابانی از زمان روی کار آمدن محمد مرسی رئيس جمهور جديد مصر است. اين درگيری‌ها نشان دهنده اختلاف شديد ميان احزاب، گروه‌ها و جريان‌های سياسی مصر است آن هم همگامی که نظام سياسی اين کشور در حال شکل گيری است. محمد مرسی خود نامزد گروه اخوان المسلمين در انتخابات رياست جمهوری مصر بود.

پس از حدود شش ساعت درگيری ميان دو طرف، سرانجام شامگاه آرامش به ميدان التحرير و خيابان‌های اطراف آن بازگشت.

خبرگزاری الشرق المصر به نقل از محمد سلطان، رئيس اورژانس مصر گزارش داد که شماری از آسيب ديدگان در درگيری‌ها، در بيمارستان‌ها بستری شدند و شماری نيز پس از درمان سرپايی، بيمارستان را ترک کردند.

ده‌ها جوان که احتمالا از اعضای گروه اخوان المسلمين يا هواداران آن هستند، پس از نماز جمعه، به سمت شماری از فعالان که بر بالای يکی از جايگاه‌ها در ميدان التحرير ايستاده بودند، سنگ و شيشه پرتاب کردند. اين اقدام در پاسخ به شعار سر داده شده بر بالای آنجايگاه توسط يکی از فعالان بود که فرياد زد: «سرنگون باد حکم رهبر» در اشاره به محمد بديع که رهبری گروه اخوان المسلمين را بر عهده دارد. جوانان مهاجم سپس به سمت جايگاه يروش برده، بلندگو‌ها را ويران کردند و حدود ده تن از فعالان را که بالای آن ايستاده بودند، پايين آوردند.

پس از آن شماری از هواداران گروه اخوان المسلمين تعدادي از فعالان مخالف اين گروه را به باد کتک گرفتند.

هواداران اخوان المسلمين در حالی که پشت سر فعالان در خيابان محمد محمود می‌دويدند فرياد می‌کشيدند: «آزادی و عدالت، مردان پشت سر مرسی هستند.» فعالان با شعاری که هواداران رئيس جمهور مصر را به «آشغال» توصيف می‌کند، به آن‌ها پاسخ گفتند.

شعار هواداران گروه اخوان المسلمين به حزب عدالت و آزادی بازوی سياسی گروه اخوان المسلمين اشاره می‌کند.

مرسی پيش‌تر گفته بود در ۱۰۰ روز نخست رياست جمهوری‌اش، دستاوردهايی داشته است؛ اما بسياری از مصری‌ها می‌گويند که تحقق بسياری از وعده‌های داده شده را احساس نکردند.

مرسی پيش از برگزاری انتخابات وعده داده بود افرادی که در کشتن ۸۵۰ تظاهر کننده در دوره انقلاب مصر دست داشته‌اند را مجازات خواهد کرد. اما روز چهارشنبه دادگاه کيفری قاهره ۲۴ نفر از جمله شماری از مسئولان بلند پايه دوره رياست جمهوری حسنی مبارک ، رئيس جمهور پيشين مصر را که متهم به دست داشتن در قتل تظاهر کنندگان دوره انقلاب بودند را تبرئه کرد. اين حکم باعث خشم بسياری از مصری‌ها شد.

شماری از فعالان برای برگزاری تظاهرات در روز جمعه در اعتراض به آنچه «ضعف مرسی» ناميدند، دعوت کرده بودند. گروه اخوان المسلمين هم از اعضای خود خواسته بود در اعتراض به حکم دادگاه کيفری و با خواست برکناری عبد المجيد محمود دادستان کل، تظاهرات کنند.

فعالان سياسی و گروه اخوان المسلمين که در ميدان التحرير تجمع کرده بودند، درباره ضرورت برکناری دادستان کل، اتفاق نظر داشتند.

محمد مرسی روز جمعه حکم برکناری عبد المجيد محمود را از سمت دادستانی کل صادر کرده بود و او را به سمت سفير مصر در واتيکان منصوب کرده بود. اما محمود در واکنش با حکم رئيس جمهور، آن را غير قانونی خواند و اعلام کرد که در جايگاه خود باقی می‌ماند.

صد‌ها تن که اکثر آن‌ها از گروه اخوان المسلمين هستند، روز جمعه در تظاهراتی روبروی ديوان عالی قضايی مصر که دفتر دادستان در آن قرار دارد، تظاهرات کردند.

با آغاز ساعت‌های شب، تلويزيون دولتی مصر تصاويری از حمله شماری از فعالان به اعضای گروه اخوان المسلمين و هواداران آن نشان داد که در آن از کوکتل مولوتوف و جوب استفاده شد؛ مساله‌ای که آن‌ها را وادر به فرار از ميدان التحرير کرد.

شماری از تظاهر کنندگان نيز دو اتوبوس را در گوشه‌ای از ميدان التحرير به آتش کشيدند. حزب آزادی و عدالت اعلام کرد که اين دو اتوبوس شماری از اعضايش را برای شرکت در تظاهرات از شهرهای نزديک به قاهره انتقال داده بودند.
XS
SM
MD
LG