لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

تجمع «هزاران نفر» از مخالفان محمد مرسی در ميدان تحرير قاهره


تجمع مخالفان در میدان تحریر قاهره در روز جمعه
تجمع مخالفان در میدان تحریر قاهره در روز جمعه
گزارش ها حاکی است که مخالفان محمد مرسی، رييس جمهوری مصر، روز يکشنبه نهم تيرماه در ميدان تحرير قاهره تجمع کرده اند. روز يکشنبه اولين سالگرد مراسم تحليف محمد مرسی است و پيشتر رسانه ها از تجمع مخالفان در اين روز به عنوان تظاهرات سرنوشت ساز ياد کرده بودند.

به گزارش رويترز، خواست اصلی تظاهر کنندگان برکناری محمد مرسی نخستين رييس جمهور انتخاب شده پس از سقوط حکومت حسنی مبارک است. مخالفان وی کمپينی با عنوان «تمرد» راه انداخته اند و می گويند که نامه ای برای برکناری محمد مرسی با امضای در حدود ۲۲ ميليون نفر، يعنی نزديک به نيمی از واجدان شرايط رای در مصر، تهيه کرده اند.

به گزارش «شبکه الجزيره» هزاران نفر از مخالفان محمد مرسی روز يکشنبه در ميدان تحرير قاهره تجمع کرده اند و هر لحظه بر شمار آنها اضافه می شود.

ايمن المهدی،‌سخنگوی کمپين «تمرد» گفته است: ما به محمد مرسی رای اعتماد داديم تا برنامه های تازه ای بياورد، هر آنچه که حسنی مبارک انجام داده بود را تصحيح کند، اما او اين کارها را نکرده است. بنابراين ما مردم مصر حق داريم رای اعتماد خود را پس بگيريم.

در آستانه برگزاری تظاهرات مخالفان در روز يکشنبه، مصر شاهد تشديد تنش بين مخالفان و موافقان محمد مرسی بود. روز جمعه درگيری ها بین مخالفان و موافقان محمد مرسی در مناطق مختلف مصر جريان داشت که دست کم سه نفر از جمله يک عکاس خبری آمريکايی کشته شدند.

چهارشنبه گذشته محمد مرسی در سخنانی به مخالفان خود پيشنهاد کرد قانون اساسی جنجال‌برانگيز مصر اصلاح شود.

مرسی همچنين خواستار تشکيل کميسيونی با حضور نمايندگان اقشار مختلف مصر و نمايندگانی از کليسا و دانشگاه الازهر، برای آشتی ملی شد.

او در سخنرانی خود که دو ساعت و نيم به طول انجاميد، از کسانی که آن‌ها را «دشمنان مصر» ناميد انتقاد کرد و گفت که آن‌ها دموکراسی جديد را با تنش سياسی، بحران اقتصادی و نا‌امنی، خراب کرده‌اند.

اکنون نگرانی از درگيری‌های گسترده بين اسلامگرايان هوادار مرسی و مخالفان او، در روزهای آينده تشديد شده است.

پيش‌تر، ارتش تهديد کرده بود که اگر طرف‌ها به توافق دست نيابند، «وارد عمل خواهد شد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروهی از شهروندان مصری به خاطر نگرانی از اوضاع در روزهای آينده، اقدام به انبار مواد غذايی کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG