لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۴

ايتاليا حريف اسپانيا در فينال يورو ۲۰۱۲ شد؛ حذف آلمان با گل های بالوتلی


تيم ملی فوتبال ايتاليا با برتری مقابل آلمان؛ راهی ديدار پايانی چهاردهمين دوره جام ملتهای اروپا شد.

به اين ترتيب اسپانيا و ايتاليا دو تيم حاضر در گروه C اين رقابتها، روز يکشنبه مجدداً و اين بار در فينال مقابل هم صف آرايی خواهند کرد. بازی نخست آنها در گدانسک لهستان برگزار شد و به تساوی ۱-۱ رسيد. ميزبان بازی پايانی اما استاديوم کی يف اوکراين است.

گلی که آنتونيو دی ناتاله در مرحله گروهی به ايکر کاسياس زد، تنها گل خورده اسپانيا مدافع عنوان قهرمانی در جام چهاردهم است.

ايتاليا ۲ آلمان ۱

جدال تيم‌های آلمان و ايتاليا از مرحله نيمه نهايی جام ملت‌های اروپا با حضور ۵۶ هزار تماشاگر در ورزشگاه ملی شهر ورشو و به قضاوت استفان لانوی فرانسوی برگزار شد.

آلمان که در جام های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ نيز در نيمه نهايی متوقف شده بود، اين بار هم از راهيابی به فينال و تکرار فينال يورو ۲۰۰۸ مقابل اسپانيا باز ماند.

ايتاليا با گل های ماريو بالوتلی و با نتيجه ۲-۱ از سد آلمان گذشت. تک گل آلمان را مسعود اوزيل از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند.

آلمان در اين بازی با ترکيبی متفاوت نسبت به جدال با يونان به ميدان رفت و ماريو گومز در خط حمله جايگزين ميروسلاو کلوزه شد. لوکاس پودولسکی هم از ابتدا در ترکيب تيمش قرار گرفت. حضور تونی کروس بيش از پيش ترکيب آلمان را دستخوش تغيير کرده بود.

آلمان‌ها در نيمه اول بهتر از آتزوری بازی را شروع کردند و ضمن اتراق در يک سوم دفاعی حريف، موقعيت های گلزنی خوبی را مقابل دروازه بان سرپنجه ای به نام جانلوئيجی بوفون از دست دادند.

در دقيقه شش، متس هوملس مدافع موفق آلمان در اين تورنمنت، از روی کرنر ارسالی صاحب موقعيت گلزنی شد که آندريا پيرلو توپ را از روی خط دروازه برگشت داد. توپی که اگر گل می شد، شايد اين بازی سرنوشتی متفاوت پيدا می کرد.

در ادامه، ارسال بواتنگ با دفع ناقص بوفون و سراسيمگی مدافعين ايتاليا همراه بود اما گل نشد و با فاصله ای ناچيز بيرون رفت.

در طرف مقابل، شوت‌های مونتوليوو و آنتونيو کاسانو جدی‌ترين موقعيت های ايتاليا بود که واکنش های نوير را در پی داشت.

در ادامه بازی و با شکسته شدن موج حملات آلمان، ماريو بالوتلی در پی حرکت فردی زيبا و خلاقانه آنتونيو کاسانو، به پرواز درآمد و با ضربه سر ديدنی اش دروزاه مانوئل نوير را گشود.

ايتاليايی‌ها که پاس‌‌های کوتاه بی نقص و زيبايی را در ميانه ميدان رد و بدل می‌کردند، با اشتباه خط دفاعی آلمان و شوت ديدنی و محکم بالوتلی، بار ديگر دروزاه نوير را باز کردند تا اختلاف به دو گل برسد.

بالوتلی با فرار از دام آفسايد، دقيقاً از روی خط محوطه جريمه شوتزنی کرد و توپ را به زير طاق دروازه نوير رساند. سپس پيراهنش را در آورد و فيگور ايستاده مانند قهرمانان پرورش اندام را نمايش داد تا يک کارت زرد هم نصيبش شود.

حالا اگرچه پنج بازيکن سه گله در جدول گلزنان حضور دارند اما فقط او می تواند گل های خود را افزايش دهد. زيرا تيم هايی که رقبای ۳ گله اش در آنها حضور دارند، حذف شده و به خانه بازگشته اند.

نيمه دوم

يواخيم لو دست به دو تغيير زد. مارکو رويس جايگزين پودولسکی شد و کلوزه به جای گومز کم اثر به ميدان آمد.

آلمان‌ها که خود را در آستانه حذف می‌ديدند، حملات متعددی را تدارک ديدند که يکی پس از ديگری هدر رفت. شوت رويس در دقيقه ۴۸ از موقعيت‌های خوب آلمان بود که بوفون برگشت داد.

خديرا نيز در دقيقه ۵۴ موقعيت مناسبی در شش‌قدم ايتاليا داشت که نتوانست کاری از پيش ببرد.

چزاره پراندلی سرمربی ايتاليا هم تغييراتی در تيمش داد و ديامانتی را جايگزين آنتونيو کاسانو کرد. سپس تياگو موتا و آنتونيو دی ناتاله را وارد زمين کرد تا آثار خستگی در چهره تيمش را کاهش دهد.

در دقيقه ۶۰ ضربه آزاد مستقيم از پشت محوطه جريمه ايتاليا را مارکو رويس نواخت که با واکنش زيبای بوفون به کرنر رفت.

از اين به بعد بود که ضدحملات زيبای ايتاليا، لحظات زيبايی را بر مسابقه ای سرتاسر هجومی حکمفرما کرد. اگر مارکيزيو اندکی از خودگذشتگی داشت، ايتاليا می توانست روی همين ضد حملات به گل سوم هم برسد.

تعويض بواتنگ و حضور توماس مولر آخرين ترفند يواخيم لو برای تغيير نتيجه بود.

آلمان ه حمله می‌کرد و ايتاليا ضد حمله. غير از مارکيزيو، دی‌ناتاله هم در دقيقه ۸۱ نتوانست از جا ماندن مدافعان آلمان سود ببرد.

از اين لحظه به بعد، مانوئل نوير نيز بارها به خط حمله تيمش اضافه شد تا بلکه روی ارسال ها بتواند با ضربه سر گلزنی کند.

در دقيقه ۹۱ به خاطر خطای هند، داور نقطه پنالتی را نشان داد و مسعود اوزيل در حاليکه بوفون جهت توپ را به درستی تشخيص داده بود، يکی از گل های بالوتلی را جبران کرد.

اما ديگر فرصتی برای زدن گل تساوی باقی نماند تا آلمان از گردونه رقابتها بيرون بيافتد. آندريا پيرلو که حتی در صورت ناکامی در فينال، احتمالاً ستاره جام چهاردهم معرفی خواهد شد، به عنوان برترين بازيکن زمين انتخاب شد.

بالوتلی هم در مصاحبه اش با اشاره به اينکه بهترين شب زندگی اش را سپری کرده است، گفت: در پايان بازی به طرف مادرم رفتم و به او گفتم که اين گل‌ها را به تو تقديم می‌کنم.

فيليپ لام کاپيتان آلمان نيز گفت: تقصير خودمان بود زيرا اشتباه‌های کشنده‌ای را مرتکب شديم.

چزاره پراندلی سرمربی ايتاليا هم به تمجيد از مهاجم تيمش پرداخت و گفت؛ زندگی حرفه‌ای بالوتلی تازه آغاز شده.

سرمربی آتزوری با اشاره به نبرد نهايی، اسپانيا را تيمی حرفه‌ای و باتجربه‌ دانست و تاکيد کرد که شاگردانش در فينال با قدرت به مصاف قهرمان جهان و اروپا خواهند رفت.

پراندلی گفت: نکته مهم اين است که حالا همه درباره ايتاليا با احترام صحبت می‌کنند.
XS
SM
MD
LG