لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

رييس کل بانک مرکزی ايران: دشوارترين سال اقتصادی را سپری کرديم


محمود بهمنی،رييس کل بانک مرکزی ايران گفته است که اقتصاد ايران در سال ۱۳۹۱ يکی از«دشوارترين مقاطع تاريخ» خود را پشت سرگذاشته است.

رييس کل بانک مرکزی ايران روز يکشنبه ۲۷ اسفندماه در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفته است:« بدون شک اقتصاد ايران در سال ۹۱ به لحاظ شرايط پيرامونی يکی از دشوارترين مقاطع تاريخ خود را گذراند. در اين ميان، تحريم های خارجی نه تنها شريان های ارتباطی اقتصاد کشور با دنيای خارج را تنگ کرده است، که باعث شد اداره اقتصاد به يک تلاش همه روزه برای دور زدن تحريم ها و تامين نيازهای عمومی کشور تبديل شود.»

محمود بهمنی اضافه کرده است:« بانک مرکزی به دليل قرار گرفتن در صف نخست اين موانع، بيشترين فشار وارده را از بابت تحريم های خارجی متحمل شده و همزمان تلاش‌های بسياری را مصروف حفظ ثبات اقتصادی و مالی کشور کرده است.»

شورای امنيت سازمان ملل متحد تا کنون طی چهار قطعنامه تحريمی از ايران خواسته بود تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران اين قطعنامه ها را ناديده گرفته است و در همين راستا آمريکا و اتحاديه اروپا نيز تاکنون تحريم های يکجانبه ای را عليه ايران اتخاذ کرده اند.

تحريم های آمريکا با هدف قطع دسترسی ايران به سيستم مالی بين المللی اعمال شده اند اين تحريم ها باعث شده که خريداران نفت ايران نتوانند پول خريد نفت را به تهران پرداخت کنند.

در همين زمينه، اتحاديه اروپا نيز سال گذشته خريداری نفت خام را از ايران به طور کامل تحريم کرد. اين تحريم ها باعث شده که در سال ۲۰۱۲ صادرات نفت ايران به نصف برسد.

افزايش نرخ تورم در سال ۱۳۹۱

رييس کل بانک مرکزی ايران همچنين در خصوص افزايش نرخ تورم در سال ۱۳۹۱ گفته است: «بررسی ها نشان می دهد که افزايش نرخ تورم در سال جاری ريشه در عوامل عرضه (کاهش توليد برخی از اقلام پرمصرف، کاهش واردات رسمی برخی اقلام واسطه ای و بروز مشکلاتی در تنظيم بازار کالاها و نظارت بر آن ها) و وضعيت تقاضا( افزايش نقدينگی، افزايش نرخ ارز و فعال شدن انگيزه های سفته بازی و احتياطی در برخی بازارها) دارد.»

محمود بهمنی اضافه کرده است:« فضای اقتصاد ايران در دو سال اخير بيش از هميشه دستخوش نااطمينانی، ريسک های غيرقابل پوشش و در نتيجه انتظارات تورمی بوده است.»

وی همچنين در خصوص پيش بينی نرخ تورم در سال ۱۳۹۲ گفته است: چنين پيش بينی «بدون در نظر داشتن تصوير دقيقی از بودجه دولت، سياست های تجاری و تحولات بخش توليد، فضای تصميمات سياسی با دنيای خارج و ديگر پارامترهای خارج از کنترل بانک مرکزی امکان‌پذير نيست.»

رییس کل بانک مرکزی نرخ تورم در سال جاری را کمتر از ۳۲ درصد اعلام کرده است.
XS
SM
MD
LG