لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

چين «۲۰ ميليارد دلار » پول نفت ايران را با سرمايه گذاری تسويه خواهد کرد


سه تن از نمایندگان مجلس ایران از توافق تهران و پکن برای تعيين تکليف در حدود ۲۰ ميليارد دلار پول نفت صادراتی بلوکه شده ايران در بانکهای چين خبر دادند.

علی لاريجانی رئيس مجلس ايران که ۷ آبان ماه سفر چهار روزه به چين را آغاز کرد، پيگيری «مسائل کلان اقتصادی» را هدف مهم رايزنيها در چين اعلام کرده بود. همزمان با وی، محمدباقر نوبخت معاون رئيس برنامه ريزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری ايران اعلام کرد که «در حال حاضر بيش از ۲۲ ميليارد دلار پول (نفت صادراتی) کشور در چين است و نميتوان اين پول را وارد کشور کرد».

در همين زمينه علی محمد احمدی عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز شنبه ۱۱ آبان ماه در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با بيان اينکه در سفر رييس مجلس به چين راههای بازگشت پول نفت ايران از چين بررسی شد که در نهايت قرار شد چينی ها به جای پول نفت برای انجام پروژه های عمرانی، تجهيزات سرمايه ای وارد کنند، افزود: در مذاکرات انجام شده ۴۰ پروژه مشترک برای سرمايه گذاری چينی ها در پروژه های عمرانی کشور تعريف شد.

همزمان با گزارش خبرگزاری خانه ملت، حسين سبحاني نيا نماينده مجلس ايران و رئيس گروه دوستی پارلمانی ايران و چين که همراه با لاريجانی به چين سفر کرده بود، به خبرگزاری تسنيم گفت که «قرار شد چينی ها به ازای پول بلوکه شده نفتی کشورمان در چين، حدود ۲۰ ميليارد دلار فاينانس (اعتبار خارجی) در کشور سرمايه گذاری کنند. در اين سفر قرار شد چيني ها اين مبلغ را در قالب طرحهای عمرانی در ايران اجرا کنند. البته اين طرحها به صورت مشترک انجام ميشود».

در همین زمینه، فاطمه رهبر، نماینده مجلس، نیز در گفت وگو با خبرگزاری فارس از فاینانس پروژه‌های عمرانی ايران در چين بوسيله پول‌های بلوکه شده ايران در اين کشور خبر داد.

در جريان سفر لاريجانی به چين، به غير از تعدادی نماينده مجلس، اسدالله عسگراولادی رئيس اتاق بازرگانی ايران و چين ،معاونان امور بين الملل وزارت نفت و بانک مرکزی، معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت، مهاون اداری و مالی شهرداری تهران نير جزو هيات ايرانی بودند.

سابقه سرمايه گذاری چينی ها در ايران

تعريف ۴۰ پروژه مشترک برای سرمايه گذاری چينی ها در حالی است که عسگر اولادی ۱۴ مهرماه سال جاری به خبرگزاری فارس گفت که چين در سال گذشته يک ميليارد و دويست ميليون دلار در ايران سرمايه گذاری کرده است و اين رقم در سال جاری ميلادی به ۲۰۰ ميليون دلار کاهش خواهد يافت.

وی همچنين گفت که تجارت بين ايران و چين در سال گذشته با احتساب نفت، پتروشيمی و ميعانات گازی ۳۵ ميليارد دلار بوده است که امسال با ۲۰ درصد کاهش مواجه خواهد بود.

بر اساس تحريم های ايالات متحده آمريکا عليه ايران، هيچ مشتری نفتی ايران حق ندارد پول نفت وارداتی از اين کشور را با هيچ ارزی به ايران يا کشوری ديگر منتقل کند. مشتريان نفتی ايران فقط می توانند اين پول را به يک حساب بانکی در همان کشور واريز کنند و ايران می تواند از اين سپرده برای خريد کالاهای مجاز از همان کشور و انتقال آن کالاها به ايران استفاده کند.

اميد به دريافت پول نفت صادراتی ايران به چين در قالب سرمايه گذاری ۲۰ ميليارد دلاری در حالی است که چين، تا سال ۱۳۹۰ و حتی قبل از اعمال تحريمهای بانکی و نفتی غرب عليه ايران، ۴۰ ميليارد دلار قرارداد پروژه نفت و گاز با ايران داشت که تاکنون يا اين قراردادها فسخ شده اند، يا در حالت بلاتکليفی به سر می برند.

اين قراردادها شامل توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به ارزش ۵ ميليارد دلار، آزادگان جنوبی ۱۲ ميليارد دلار، آزادگاه شمالی ۱٫۷۶ ميليارد دلار، ميدان يادآوران ۳٫۶ ميليارد دلار، پارس شمالی ۱۶ ميليارد دلار و پروژه توليد گاز مايع (ال ان جی) به ارزش ۲٫۶ ميليارد دلار می شد.

اسفند ماه ۱۳۹۰ وزير نفت وقت ايران، رستم قاسمی از توافق با چين برای برای تامين منابع مالی و گشايش خط اعتباری برای ۲۰ طرح پتروشيمی ايران خبر داد، موضوعی که تاکنون محقق نشده است.

بر اساس گزارش گمرک چين، ايران در ۹ ماهه اول سال جاری روزانه ۴۲۸ هزار و ۱۶۰ بشکه نفت به اين کشور صادر کرده است. چين بزرگترين مشتری نفت ايران است.

آخرين گزارش گمرک ايران نيز که هفته گذشته منتشر شد، می گويد که چين بزرگترين مقصد صادرات کالاهای غيرنفتی ايران است و بيش از ۲۱ درصد کل صادرات غيرنفتی ايران به چين انجام ميشود.
ايران در هفت ماهه اول سال جاری سه ميليارد و ۵۲۵ ميليون دلار صادرات غير نفتی به چين داشته است که نسبت به دور مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزايش نشان می دهد.

چين همچنين بعد از امارات، دومين کشور بزرگ صادرکننده کالا به ايران است و بر اساس گزارش گمرک، طی ۷ ماه گذشته چين ۴ ميليارد و ۶۲۳ ميليون دلار صادرات به ايران داشته است. ۱۹٫۴ درصد کل واردات ايران از چين انجام می گيرد.
XS
SM
MD
LG