لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۶

عراق خواستار خروج نيروهای نظامی ایران از یک میدان نفتی این کشور شد


 علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق
علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق
سخنگوی دولت عراق می گوید نیروهای نظامی ایران یک چاه نفتی عراق را در «فکه»، در منطقه مرزی دو کشور، تصرف کرده اند وی از ایران خواسته است تا فورا نيروهای خود را از این میدان نفتی خارج کند، اين در حالی است که شرکت ملی نفت ايران تصرف اين چاه نفتی را تکذيب کرده است.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق می گويد روز جمعه يازده سرباز ايرانی در اقدامی که وی آن را «نقض حاکميت عراق» خوانده «چاه شماره ۴» فکه را تصرف کرده اند.

علی الدباغ اضافه کرده است:«عراق خواستار خروج فوری از ميدان نفتی شماره ۴ فکه، است. اين ميدان نفتی متعلق به عراق است و عراق به دنبال حل اين مسئله از طريق ديپلماتيک و صلح اميز است.»

در همین زمینه احمد علی خفاجی، معاون وزير کشور عراق گفته است: يازده سرباز ايرانی ساعت سه و نيم بعد از ظهر با ورود به قلمرو عراق يک چاه نفتی در منطقه فکه در استان «ميسان» را تصرف کرده اند. انها پرچم ايران را بر فراز اين چاه نفتی به اهتزاز در آورده اند و تا حال حاضر همچنان اين چاه نفت را در اختيار دارند.

همزمان با انتشار خبر تصرف اين چاه نفتی عراق توسط ايران، بهای نفت با کمی افزايش به بالاتر از ۷۴ دلار رسيد.

در همين زمينه محمد حاج محمد ، معاون وزير امور خارجه عراق نيز گفته است: ما در حال گفت وگو با وزرات نفت عراق درباره تصرف چاه شماره ۴ هستيم. اين نخستين بار نيست که ايران مانع اقدامات اکتشافی ما در منطقه مرزی می شود. فردا احتمالا با احضار سفير ايران در بغداد در اين مورد با او صحبت کنيم.

اين در حالی است که شرکت ملی نفت ايران تصرف يکی از چاه‌های نفتی ميدان فکه عراق توسط مرزبانان ايران را تکذيب کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت نفت ملی ايران گفته است: هم اکنون ايران دارای ميادين مشترک نفتی با عراق همچون پايدار، پايدار غرب، نفت شهر، آذر، دهلران و آزادگان بوده که در چند ماه اخير تفاهم نامه هايی بين مسئولان شرکت نفت ايران و عراق برای توسعه مشترک اين ميادين منعقد شده است.

ميدان نفتی «فکه» که در مرز مشترک ايران و عراق و واقع شده است و دو کشور می توانند از اين ميدان نفتی به صورت مشترک استفاده کنند. اين در حالی است که مقام های عراقی می گويند «چاه شماره ۴» متعلق به عراق است. منطقه فکه در منطقه مرزی در شمال غربی استان خوزستان واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک مقام آمريکايی در واشينگتن نیز گفته است: ايرانی ها بارها از مرز عراق عبور کرده اند، ولی تاکنون به اين اندازه پيشروی نکرده بودند.

اين مقام آمريکايی که نخواست نامش فاش شود، گفته است نيروهای امنيتی عراق درمنطقه حضور دارند اما تاکنون گزارشی درباره تيراندازی يا درگيری منتشر نشده اسات.

اين مقام آمريکايی اضافه کرده است: نيروهای امريکايی در اين منطقه حضور ندارند و فکر می کنم نيروهای ايرانی منطقه را ترک کرده اند.

چنين اقداماتی از سوی نيروهای عراقی و ايرانی در سالهای پس از جنگ هشت سال بين دو کشور رخ داده است.

دليل اين رويداد ها را از بين رفتن ميله های مرزی در جريان جنگ هشت ساله بين دو کشور بيان می شود که نيروی ها مرزداری دو کشور را در تشخيص خط مرزی با مشکل مواجه کرده است و همين مسئله باعت اختلافاتی شده است.

پيشتر يک مقام مطلع سياسی ايران در تيرماه سال جاری در این باره به خبرگزاری ايرنا گفته بود:« به دنبال وقع جنگ تحميلی عليه کشورمان اغلب ميله های مرزی به کلی از ميان رفته و از طرفی آثار و عوارض طبيعی خط مرزی (توپوگرافی) نيز تخريب شده اند. لذا پرسنل مرزی ايران و عراق بعضا در تشخيص دقيق خط مرزی با تفاوت ديدگاه مواجه شده و در نتيجه موجبات بروز سوء تفاهماتی را فراهم ساخته اند.»

در تيرماه سال جاری نیز اخباری درباره تصرف «چاه شماره ۴ پيچ انگيزه» در شهرستان دهلران توسط ارتش عراق منتشر شده بود. مقامات ايران با صحه گذاشت بر وجود اختلاف در اين زمينه تصرف اين چاه نفتی توسط عراق را تکذيب کرده بودند.

پيش از اين نيز عليرضا نيل درار، سخنگوی شرکت نفت مناطق مرکزی ايران، تيرماه سالجاری در همين زمينه گفته بود: تلاش برای توسعه و بهره برداری از ميدانهای نفتی مشترک در دستور کار مقامات نفتی ايران و عراق قرار دارد.

اختلافات مرزی ايران و عراق سابقه ديرينه دارد و در در دهه ۱۹۷۰ اين اختلافات بر سر رودخانه اروند رود به اوج خود رسيده بود که با ميانجيگيری الجزاير، دو کشور ايران و عراق در سال ۱۹۷۵ موافقتنامه ای برای حل مناقشه مرزی امضا کردند.

اما در سال ۱۳۵۹ اين اختلافات به جنگ هشت ساله بين دو کشور منجر شد که صدها هزار کشته و مجروح برجای گذاشت.
XS
SM
MD
LG