لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

سيزده نفر در ايران به دار آويخته شدند


راحله زمانی، دارای دو فرزند خردسال، در اوین به دار آویخته شد
راحله زمانی، دارای دو فرزند خردسال، در اوین به دار آویخته شد

سيزده نفر و ازجمله زنی به نام راحله به اتهام قتل همسرش، روز چهارشنبه در ايران به دار آويخته شدند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، راحله زمانی، بیست وهفت ساله، هنگامی که دريافته بود شوهرش به او خيانت کرده است، در فروردين ۱۸ فروردين ۸۴ وی را در منزل مسکونی ‌شان واقع در اسلامشهر به قتل رسانده بود.


پيشتر روزنامه اعتماد گزارش داده بود که راحله زمانی که دارای يک دختر پنج ساله و يک پسر سه ساله است، از خانواده شوهرش خواسته بود که از اعدام او صرفنظر کنند.


راحله زمانی در جريان دادگاه خود گفته بود:«شوهرم با زن ديگری رابطه داشت، و موقع کشتن او من تحت تاثير داروهايی که مصرف کرده بودم، قرار داشتم».


راحله زمانی به همراه هفت مرد ديگر روز چهارشنبه در زندان اوين به دار آويخته شدند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، راحله زمانی روز بيست هشتم آذر ماه يکبار به پای چوبه دار برده شده بود، اما به او دو هفته مهلت داده شده بود تا رضايت خانواده مقتول را جلب کند.


این خبرگزاری همچنین افزوده است: قرار بود روز چهارشنبه يازده نفر اعدام شوند که به سه نفر از آنها برای پرداخت ديه، مهلت داده شد.


همزمان سه نفر به جرم قاچاق مواد مخدر در قم و دو نفر نيز در زاهدان در ملاء عام به دار آويخته شدند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سال ۲۰۰۷ در ايران دست کم ۲۹۷ نفر اعدام شده اند و طبق گزارش سازمان عفو بين الملل در سال ۲۰۰۶، در ايران ۱۷۷ نفر اعدام شده اند، مقايسه اين دو آمار نشان می دهد که روند افزايش اعدام ها در ايران در سال ۲۰۰۷ شتاب بيشتری گرفته است.


همچنين، نهاد های بين المللی حقوق بشر طی ماه های اخير به روند پرشتاب اعدام در ايران اعتراض کرده و اعلام کرده اند که ايران رکورد اعدام در سال ۲۰۰۷ را شکسته است.


شمار اعدام ها در ايران که بنابر اعلام سازمان عفو بين الملل در سال ۲۰۰۵، ۹۴ نفر بود، که طی دو سال گذشته با روند روبه رشدی موجه شده است.


فعالان حقوق بشر ايران در اروپا و آمريکای شمالی، اخيرا درگزارش سال ۲۰۰۶ خود که به مناسبت روز جهانی مبارزه با حکم اعدام منتشر شد، از افزايش ۴۶ درصدی حکم اعدام در جمهوری اسلامی خبر داده بودند.


بنا براين گزارش در ايران و در فاصله زمانی اکتبر ۲۰۰۵ تا سپتامبر ۲۰۰۶، برای ۲۸۲ نفر حکم اعدام صادر شده که از اين تعداد، ۱۱۱ نفر تا به حال اعدام شدند و بقيه در انتظار اجرا ی حکم اعدام در زندان های جمهوری اسلامی اند.


XS
SM
MD
LG