لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۲

ايران: اطلاعات نسل جديد سانتريفيوژها را در اختيار آ‍ژانس قرار داديم


بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انر‍ژی اتمی ايران، روز شنبه ۱۶ آذرماه گفته است، که جمهوری اسلامی اطلاعات مربوط به نسل جديد سانتريفيو‍ژهای خود را در اختيار آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای کمالوندی گفته است:«اطلاعات مربوط به نسل جديد سانتريفيو‍ژهای ايران در راستای همکاری های ميان سازمان انر‍ژی اتمی ايران و آ‍ژانس بين المللی انر‍ژی اتمی در اختيار اين نهاد بين المللی قرار داده شد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ايران می گويد، کشورش اطلاعات لازم در زمينه تحقيقات جاری صورت گرفته مربوط به فعاليت های صلح آميز خود را در چارچوب موافقتنامه پادمان، به هنگام و به اطلاع آ‍ژانس رسانده است.

وی همچنين اضافه کرده است:« توليد نسل جديد سانتريفيو‍‍‍‍ژ‍ در راستای رويکرد سازمان مبنی بر ارتقای کيفيت ماشين های غنی سازی و افزايش ميزان توليد با استفاده حداکثری از زيرساخت های تاسيسات موجود صورت گرفته است.»

در حالی بهروز کمالوندی از ارائه اطلاعات مربوط به نسل جديد سانتريفيو‍ژهای خبر داده که دو بازرس آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد از راکتور آب سنگين اراک وارد به ايران سفر کرده اند.

بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی که برای بازديد از کارخانه آب سنگين اراک به تهران سفر کرده اند، با مسوولان سازمان انرژی اتمی ايران گفت و گو کردند.

به گزارش ايرنا، اين بازرسان روز شنبه با مقامات سازمان انرژی اتمی ايران مذاکره کرده اند و قرار است روز يکشنبه از کارخانه راکتور آب سنگين اراک بازديد کنند.

اين بازديد در چارچوب توافقنامه‌ای انجام می‌شود که ماه گذشته در جريان سفر يوکيا آمانو، مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی به تهران امضا شد .

علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی و يوکيا آمانو در براساس اين توافق بازرسان آژانس اجازه بازديد از کارخانه توليد آب سنگين اراک و معدن گچين را در بندرعباس يافتند.

پيش از آن نيز ايران و گروه ۱+۵ بر سر حل مناقشه هسته ای ايران به توافق موقت دست يافتند. طبق اين توافق ايران برخی از فعاليت‌های هسته‌ايش را طی شش ماه کُند يا متوقف خواهد کرد و در مقابل جامعه بين المللی بخشی از تحريم‌های عليه اين کشور کاهش داده و تحريم جديدی را اعمال نمی کند.

کشور های غربی ایران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود درصدد دستیابی به تکنولوژی ساخت سلا ح های هسته ای است. ایران با رد این اتهام می گوید، برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز و برای تولید انرژی است.

با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی طی سال های اخیر اعلام کرده است، به دلیل همکاری نکردن جمهوری اسلامی قادر نیست تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کند.
XS
SM
MD
LG