لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۱

رويترز: افت ۵۰ درصدی واردات فولاد ايران


کارخانه فولاد دانیلی ایتالیا
کارخانه فولاد دانیلی ایتالیا
با توقف صادرات فولاد و آهن شرکتهای غول غربی به ايران بخاطر تحريم ها، هم اکنون تنها کشورهای انگشت شماری مانند قزاقستان، روسيه و چين باريکه تنفسی برای نيازهای حياتی بازار مصرف فولاد ايران باز کرده اند.

خبرگزاری رويترز طی گزارشی که جمعه، ۱۳ ارديبهشت، منتشر کرده است می گويد که واردات فولاد ايران در سال گذشته تحت تاثير تحريمهای غرب بيش از ۵۰ درصد کاهش يافته است.

بازار فولاد ايران بصورت چشمگيری وابسته به واردات است، بطوری که سالانه ۱۰ ميليون تن فولاد وارد می کند، اما اين رقم در سال گذشته بيش از ۵۰ درصد کاهش يافته است. عدم اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان، همچنين تحريمهای غرب باعث ايجاد معضل در بازار فولاد ايران شده است.

ايرج رهبر رئيس کانون سراسری انبوه سازان ۱۷ مهرماه سال گذشته در گفت وگو با خبرگزاری مهر گفته است که « قيمت فولاد تا چند هفته گذشته در بازار با نرخ ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خريد و فروش می شد اما هم اکنون اين رقم به ۲۱۰۰ تا ۲۲۰۰ تومان رسيده است».

رويترز می گويد که ايران توانسته باريکه ای را برای واردات مقداری فولاد به بازار داخلی ايران حفظ کند و مقداری نيز توليد فولاد را افزايش دهد، اما هنوز سالها راه برای خودکفايی در اين زمينه دارد.

بر اساس اين گزارش نبود زيرساختها و ظرفيت لازم برای تبديل سنگ آهن خام به فولاد در حجمی که بازار داخلی تقاضا می کند، همچنين جبران افت چشمگير درآمدهای نفت صادراتی توسط صادرات ديگر محصولات باعث شده است که ايران صادرات سنگ آهن خام را دو برابر افزايش دهد. اين کشور ۳ ميليارد دلار سنگ آهن خام صادر کرده است.

اتحاديه اروپا ۱۵ اکتبر سال گذشته تحريم هايی را در مورد فروش فولاد، آلومينيوم و ديگر فلزات اساسی به ايران مقرر کرد. آمريکا نيز اول ماه ژوئيه تحريمهايی بر صادرات برخی فلزات به ايران اعمال کرده است.

در اين ميان شرکتهای چينی واردات سنگ آهن از ايران را افزايش داده اند.

بر اساس گزارشهای رسمی، چين ماهانه ۲ ميليون تن سنگ خام ايرانی وارد می کند. اين رقم دو برابر نسبت به اوايل سال گذشته ميلادی افزايش نشان می دهد.

رويترز می نويسد که البته اين حجم از صادرات سنگ آهن به معنی «کليد حل مشکلات ايران نيست»، چرا که بيشتر معاملات تجاری دو کشور از نوع کالا به کالا يا توسط مبالغی است که در بانکهای چين از بابت واردات نفت ايران ذخيره شده است.

بر اساس تحريمهای ماه فوريه آمريکا، هيچ مشتری نفت ايران مجاز به خارج کردن پول نفت وارداتی از ايران با هيچ ارزی نيست و اين کشور تنها می تواند پول نفت صادراتی را در همان کشور صرف خريد «کالاهای مجاز» کند و سپس از کشور خارج کند.

رويترز ۲۳ اسفندماه نيز گزارش داده بود که شرکت عظيم فولادسازی «پی او اس سی او» کره جنوبی روابط خود با شرکتهای دولتی ايران قطع کرده و تنها با شرکتهای خصوصی ايران معاملات مي کند.

سيد رسول خليفه سلطانی دبيرانجمن توليد کنندگان فولاد ايران ۲۲ اسفندماه اعلام کرد که واردات فولاد خام در ۱۱ ماهه اول سال جاری خورشيدی ۸ درصد و واردات محصولات فولادی ۳۶ درصد نسبت به دور مشابه سال گذشته کاهش داشته است. بر اساس گزارش "دفتر بين الملی آمار فولاد"، ايران قبلا سالانه بالای ده ميليون تن فولاد و محصولات فولادی وارد می کرد.
XS
SM
MD
LG