لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

شرکت آب و نيرو: ترک‌های سد کارون ۴ ترميم‌پذير است


سد کارون ۴ بلندترین سد بتنی ایران محسوب می شود
سد کارون ۴ بلندترین سد بتنی ایران محسوب می شود
به دنبال انتشار گزارش هايی در خصوص «ترک خوردن بدنه سد کارون ۴»، شرکت «توسعه آب و نيروی ايران»، کارفرمای پروژه اين سد روز شنبه ۲۵ آبان اعلام کرده است که «خطر شکستگی سد کارون ۴ را به هيچ وجه تهديد نمی‌کند. »

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، شرکت توسعه آب و نيروی ايران در خصوص ترک‌های اشاره شده در خبر ها گفته است: اصولا وجود ترک در سازه‌های بتنی بزرگ و حجيم همانند سدها امری معمول و طبيعی است به گونه‌ای که استانداردهای علمی و فنی کميسيون جهانی سدهای بزرگ وجود ترک را امری پذيرفته شده و معمولی می داند و مطابق گزارش‌های بين‌المللی تاکنون ۴۰۰ سد در دنيا ترک خورده و مجددا ترميم شده است.

طی روز های اخير گزارش هايی در خصوص بروز ترک‌هاي تازه‌‌ای بر روی بدنه سد «کارون ۴» و احتمال « شکستگی» منتشر شده است. خبرگزاری تسنيم روز شنبه گزارش داده بود که پيشتر ترک هايی در بدنه اين سد وجود داشت که آنها ترميم شده بودند. اما پس از ترميم، ترک‌های تازه ای روی بدنه سد کارون ۴ مشاهده می‌شود.

با اين حال شرکت توسعه آب و نيروی ايران روز شنبه گفته است:«وجود ترک در بخش‌هايی از بدنه سد امری طبيعی و به طور معمول قابل پيش‌بينی بود و شرکت آب و نيرو برای ترميم آن اقدام کرده و خواهد کرد اما اين ترک‌ها سد و سازه‌های آن را تهديد نخواهد کرد و جای نگرانی برای هموطنان نيست.»

صد ها هزار نفر از شهروندان خوزستانی در پايين دست سدکارون ۴ زندگی می‌کنند.

به گزارش ايسنا، سد کارون ۴ که نخستين سد بالادستی بر روی رودخانه کارون است، بلندترين سد بتنی ايران نيز محسوب می شود.

طبق اين گزارش، يک مسئول در وزارت نيرو پیشتر گفته بود به احتمال فراوان سد کارون در ناحيه تحتانی دچار ترک خوردگی شده است.

سد کارون ۴ در ابتدای سال ۱۳۸۹ آبگيری شده است. اين سد با ارتفاع ۲۳۰ متر و حجم بتنی افزون بر يک ميليون و ۷۰۰ هزار متر مکعب توانايی ذخيره ۲.۳ ميليارد متر مکعب آب را دارد.

این سد در راستای تنظيم آب رودخانه کارون به ميزان ۳.۷ ميليارد متر مکعب در سال و نيروگاه هزار مگاواتی آن با هدف توليد انرژی برق آبی به ميزان ۲۱۰۰ گيگاوات ساعت احداث شده است.
XS
SM
MD
LG