لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

انتشار تصاوير ماهواره ای تازه از بقايای احتمالی هواپيمای مالزی توسط چین


همزمان با ادامه عمليات بين‌المللی جستجو برای يافتن هواپيمای مفقود شده مالزيايی در جنوب اقيانوس هند، چين تصاوير تازه ماهواره ای را منتشر کرده است که احتمالا می تواند متعلق به لاشه اين هواپيما باشد.

به گزارش روز شنبه دوم فروردین ماه خبرگزاری آسوشيتدپرس، اداره علوم، تحقيقات و صنايع دفاعی چين اعلام کرده است: ماهواره های چينی تصاوير يک شیء شناور در اندازه ۲۲ متر در ۱۳ متر را ثبت کرده اند.

موقعيت اين شیء شناور در ۱۲۰ کيلومتری جنوب اشيای شناوری است که ماهواره های استراليايی پيشتر ثبت کرده بودند.

هاشم الدين حسين، وزير دفاع مالزی، نيز به خبرنگاران گفته است: آخرين خبری که الان به دستم رسيده اين است که سفير چين تصاوير يک شیء شناور را در جنوب اقيانوس هند دريافت کرده است و دولت چين يک کشتی به سمت آن اعزام می کند تا در اين خصوص جستجو کند.

بوئينگ ۷۷۷ خطوط هوايی مالزی با ۲۳۹ سرنشين از بيش از دو هفته پيش، در هشتم مارس، از کوالالامپور عازم پکن بود. اما ساعاتی بعد اين هواپيما ناپديده شده و از آن زمان تاکنون تلاش ها برای يافتن آن ادامه دارد.

مقامات استراليا روز جمعه اعلام کرده بودند، عمليات تجسسی برای پيدا کردن اين هواپيما را در منطقه ای به وسعت دو هزار و ۵۰۰ کيلومتر انجام داده اند که نتيجه ای در بر نداشته است.

وارن ترس،‌ معاون نخست وزير استراليا، در این زمینه گفته بود: شیء که روی سطح دريا رويت شده بود، ديگر ديده نمی‌ شود و احتمالا غرق شده و به عمق فرو رفته است.

به گزارش رويترز، با اين حال عمليات جست‌وجو توسط هواپيماهای استراليايی،‌ نيوزيلندی و آمريکايی در روزهای شنبه و يکشنبه نيز ادامه خواهد داشت و هواپيماهای تجسسی چينی و ژاپنی قرار است به اين عمليات اضافه شوند.

تونی ابوت، نخست وزير استراليا، پيشتر در يک نشست خبری گفته بود: اشيای شناور در نقاطی که دسترسی به آنجا سخت است مشاهد شده اند، ولی در هرصورت اگر چيزی وجود داشته باشد ما آن را پيدا خواهيم کرد.

نخست وزير استراليا همچنين از تصميم خود در خصوص اعلام کردن وجود اشيای شناور روی اقيانوس هند و احتمال اين که اين قطعات متعلق هواپيمای بوئينگ مالزی باشد، دفاع کرده است.

اکنون قطعات گوناگونی که يافته شده بودند بی‌ارتباط با هواپيمای مفقود عنوان شدند. با اين همه در هفته اول عمده جست‌وجوها در بخش شرقی مالزی و در دريای جنوبی چين متمرکز بود، جايی‌که بنا بر گزارش‌های بعدی، مشخص شد، هواپيما از آنجا تغيير مسير داده به غرب بازگشته است.

مقام‌های مالزی معتقدند هواپيما پس از آنکه از صفحه رادار ناپديد شده است، به مسير جديدی افتاده و به شکل کنترل شده ساعت‌ها به پرواز خود ادامه داده است.

محلی که در حاضر جست‌وجوها در آن انجام می‌شود بخشی بزرگ از خشکی و دريا را در بر می‌گيرد.
XS
SM
MD
LG