لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

ادامه عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای ناپدیده شده مالزیایی


معاون نخست وزير استراليا روز جمعه اول فروردين ماه اعلام کرده است عمليات تجسسی برای يافتن هواپيمای ناپديد شده مالزيايی در بخش جنوبی اقيانوس هند نتيجه ای در بر نداشته است و اشیایی که پيشتر در دريا رويت شده بودند، احتمالا غرق شده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، همزمان با اظهارات معاون نخست وزيراستراليا، عمليات تجسسی هواپيماها و کشتی ها برای يافتن اين هواپيما در دريای آندامان بين هند و تايلند از سر گرفته شده است.

بوئينگ ۷۷۷ خطوط هوايی مالزی به همراه ۲۳۹ نفر به مقصد پکن تقريبا از دو هفته پيش در سواحل مالزی نايديد شده است. تاکنون تلاش ها برای يافتن ردی از اين هواپيما نتيجه ای در پی نداشته است. اما تصاوير ماهواره ای در روز پنجشنبه دو قطعه شناور را نشان می داد که احتمالا داده می شد متعلق به اين هواپيمای مالزی باشد.

اما جستجوهای تجسسی گسترده ای که از روز پنجشنبه آغاز شده است تاکنون نتيجه ای در پی نداشته است.

این در حالی است که مقامات استرالیا می گویند عملیات تجسسی برای پیدا کردن این هواپیما را در منطقه ای به وسعت دو هزار و ۵۰۰ کيلومتر انجام داده اند که نتیجه ای در بر نداشته است.

وارن ترس،‌ معاون نخست وزير استراليا، گفته است: شیء که روی سطح دریا رويت شده بود، دیگر ديده نمی‌ شود و احتمالا غرق شده و به عمق فرو رفته است.

به گزارش رويترز، با اين حال عمليات جست‌وجو توسط هواپيماهای استراليايی،‌ نیوزیلندی و آمريکايی در روزهای شنبه و يکشنبه نيز ادامه خواهد يافت و هواپيماهای تجسسی چينی و ژاپنی قرار است به اين عمليات اضافه شوند.

تونی ابوت، نخست وزير استراليا، پيشتر در يک نشست خبری گفته بود: اشيای شناور در نقاطی که دسترسی به آنجا سخت است مشاهد شده اند، ولی در هرصورت اگر چيزی وجود داشته باشد ما آن را پيدا خواهيم کرد.

نخست وزير استراليا همچنين از تصميم خود در خصوص اعلام کردن وجود اشيای شناور روی اقيانوس هند و احتمال اين که این قطعات متعلق هواپيمای بوئینگ مالزی باشد، دفاع کرده است.

اکنون قطعات گوناگونی که یافته شده بودند بی‌ارتباط با هواپیمای مفقود عنوان شدند. با این همه در هفته اول عمده جست‌وجوها در بخش شرقی مالزی و در دریای جنوبی چین متمرکز بود، جایی‌که بنا بر گزارش‌های بعدی، مشخص شد، هواپیما از آنجا تغییر مسیر داده به غرب بازگشته است.

مقام‌های مالزی معتقدند هواپیما پس از آنکه از صفحه رادار ناپدید شده است، به مسیر جدیدی افتاده و به شکل کنترل شده ساعت‌ها به پرواز خود ادامه داده است.

محلی که در حاضر جست‌وجوها در آن انجام می‌شود بخشی بزرگ از خشکی و دریا را در بر می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG