لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۹

پولانسکی محبوس در خانه، بهترين کارگردان جشنواره برلين


يک روز مانده به پايان رسمی شصتمين دوره از جشنواره بين‌المللی فيلم برلين و در مراسم اختتاميه اين جشنواره، شنبه شب رومن پولانسکی جايزه بهترين کارگردانی را دريافت کرد.

آقای پولانسکی که پيشتر در سال ۱۹۶۶ برای فيلم بن‌بست جايزه خرس نقره‌ای برلين را دريافت کرده بود امسال اين جايزه را برای کارگردانی فيلم تريلر سياسی «نويسنده پشت پرده» دريافت کرد.

اين کارگردان لهستانی‌الاصل در حالی اين جايزه را دريافت کرده است که به خاطر پرونده‌ای قضايی که در ايالات متحده به اتهام تجاوز به دختری صغير دارد در سوئيس در ويلای خود در حبس خانگی به سر می‌برد و به همين دليل نتوانست در جشنواره امسال برلين حضور داشته باشد.

در همين حال هيات داوران بخش مسابقه جشنواره برلين به مديريت ورنر هرتسوگ، کارگردان برجسته آلمانی، خرس طلايی بهترين فيلم را به يک درام خانوادگی از ترکيه با عنوان عسل اهدا کرد.

عسل به کارگردانی سميع کاپلانوغلو پيشتر نظر اغلب منتقدان حاضر در اين جشنواره را به خود جلب کرده بود.

اين جايزه در حضور حدود ۱۶۰۰ مهمان اين مراسم اختتاميه و اعضای هيات داوران بخش مسابقه به سميع کاپلانوغلو اهدا شد.

در همين حال در رشته بهترين فيلمنامه نيز جايزه خرس نقره‌ای جشنواره برلين به فيلم چينی «جدا با هم» اثر وانگ کوآن‌آن رسيد.

بابک نجفی، کارگردان ايرانی‌الاصل مقيم سوئد، در اين مراسم جايزه ۵۰ هزار يورويی بهترين فيلم اول را برای اولين فيلم بلند خود با عنوان سبه (سباستين) دريافت کرد.

هيات داوران جشنواره برلين همچنين جايزه ويژه خود را به فيلم رومانيايی «اگه بخوام سوت بزنم، می‌زنم» اثر فلورين سربان اهدا کرد. فيلم آقای سربان جايزه آلفرد بائر، بنيان‌گذار جشنواره برلين، را نيز از آن خود کرد.

جايزه بهترين بازيگر زن به شينوبو تراجيما برای بازی در فيلم کاترپيلار رسيد، و جايزه بهترين بازيگر مرد را گريگوری دوبريگين تصاحب کرد.

علاوه بر يوجی يامادا، کارگردان کهنه‌کار ژاپنی، که دوربين برليناله را در اين مراسم دريافت کرد، ولفگانگ کل‌هاس و هانا شيگولا، از باتجربه‌ترين سينماگران آلمانی، در اختتاميه جشنواره جايزه‌ای افتخاری دريافت کردند.

در شصتمين سالگرد تولد جشنواره فيلم برلين سينماگران و ستارگانی چون يوئن مک‌گرگور، پيرس برازنان، بن استيلر، ژانگ ييمو، يوجی يامادا، گائل گارسيا برنال، ايزابل آجانی، ژرار دوپارديو و بن کينگزلی حضور داشتند.

همچنين روز يک‌شنبه جايزه تماشاگران پانوراما نيز در مراسمی ويژه به فيلم سرزمين هرز از برزيل و بريتانيا به کارگردانی لوسی واکر، ژوآئو ژارديم و کرن هارلی اهدا خواهد شد.

جايزه دوم تماشاگران پانوراما در سال ۲۰۱۰ نيز به فيلمی با عنوان بودروس اثر جوليا باکا از کشور آمريکا خواهد رسيد.

شصتمين دوره از جشنواره فيلم برلين فردا، يک‌شنبه، با نمايش فيلمی از يوجی يامادا با عنوان «درباره برادر او» به کار خود پايان خواهد داد.
XS
SM
MD
LG