لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۲

رایس: ايران شايد بزرگترين چالش امنيتی آمريکا باشد


وزير امورخارجه آمريکا با اشاره به اين که جمهوری اسلامی «بزرگترين چالش امنيتی پيش روی آمريکا» است، بر رويکرد ديپلماتيک برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران تاکيد کرد
وزير امورخارجه آمريکا با اشاره به اين که جمهوری اسلامی «بزرگترين چالش امنيتی پيش روی آمريکا» است، بر رويکرد ديپلماتيک برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران تاکيد کرد

کاندو ليزا رايس، وزير امورخارجه آمريکا، روز چهارشنبه با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان اين کشور، با اشاره به اينکه جمهوری اسلامی «شايد بزرگ ترين چالش امنيتی برای منافع آمريکا» باشد، بر رويکرد ديپلماتيک کشورش برای پايان دادن به بحران هسته ای ايران تاکيد کرد.


خانم رايس نسبت به «عواقب سخت» در دوره سوم تحريم ها شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه ايران هشدار داد و گفت:«سياست های ايران شايد بزرگترين چالش برای منافع امنيتی آمريکا در خاورميانه و درجهان باشد.»


خانم رايس همچنين تاکيد کرد: «در حالی که جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، «هيچ گزينه ای را روی ميز کنار نگذاشته است، او به راه حل ديپلماتيک درباره ايران پايبند است.»


به گفته خانم رايس آمريکا نسبت به ايران دو رويکرد بين المللی را همزمان درباره ايران پی گيری و حمايت خواهد کرد.


  • در حالی که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، «هيچ گزينه ای را روی ميز کنار نگذاشته است، او به راه حل ديپلماتيک درباره ايران پايبند است».
کاندو لیزا رایس

وزير امورخارجه امريکا رويکرد اول را مذاکرات خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با ايران و رويکرد دوم را همکاری با جامعه بين المللی برای تشديد تحريم ها عليه ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد معرفی کرد.


«از خود و عراقی ها در برابر ایران دفاع می کنیم»


وزير امورخارجه آمريکا افزود: سياست منطقه ای ايران در حمايت تسلیحاتی از گروه ها در عراق، لبنان و افغانستان و «تروریست های فلسطینی» نشان می دهد که این کشور خواهان تسلط بر خاورمیانه است.


آمريکا جمهوری اسلامی را متهم می کند که با حمايت از گروه های شبه نظامی در عراق باعث گسترش خشونت، ناآرامی و بی ثباتی در اين کشور می شود ولی ايران اين اتهامات را رد کرده و هدف خود را حمايت از دولت عراق اعلام کرده است.


خانم رايس گفت:«ما مصمم به قطع فعاليت های شريرانه ايران در عراق از طريق بازداشت نيروهای قدس و ديگر بازيگرانی که جان انسان ها و امنيت و ثبات ملی در اين کشور را به خطر می اندازند، هستيم.»


خانم رايس افزود:«ما از خود دفاع می کنيم و از عراقی ها دربرابر دخالت های ايران نيز دفاع خواهيم کرد.»


فرماندهان نظامی آمريکا در عراق نيروی قدس سپاه پاسداران ايران را متهم می کنند که با آموزش و ارسال و مهمات برای شبه نظاميان شيعه عراقی به خشونت های قومی در اين کشور دامن می زنند.


مجلس نمايندگان و سنای آمريکا ماه گذشته با تصويب لوايحی از ريیس جمهوری اين کشور خواستند تا سپاه پاسداران ايران در فهرست «سازمان های تروريستی» اين کشور قرار دهد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه ،در همين زمينه، انی فلوماوگا، نماينده دمکرات مجلس نمايندگان آمريکا، روز چهارشنبه به خانم رايس گفت :«به نظر من اين اظهارات مشابه اظهارتی است که ما رابه سمت جنگ با صدام حسين هدايت کرد.»


خانم رايس نيز با تاکيد بر دور تازه تحريم ها عليه ايران گفت:«وقتی درباره پيامدهای جدی سخن به ميان می آيد، حتما بايد عواقب جدی ديپلماتيک باشد.»


XS
SM
MD
LG