لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

بغداد خواهان خروج فوری ارتش ترکیه از شمال عراق شد


دولت عراق عملیات نیروهای ارتش ترکیه در خاک این کشور را محکوم کرده است.
عکس از(AFP )
دولت عراق عملیات نیروهای ارتش ترکیه در خاک این کشور را محکوم کرده است. عکس از(AFP )

در حالی که دولت عراق خواستار خروج فوری ارتش ترکيه از شمال این کشور شده است‌، حمله زمينی و و بمباران عليه مواضع نيروهای حزب کارگران کردستان همچنان ادامه دارد.


دولت عراق روز سه شنبه در بیانیه ای عملیات ارتش ترکیه در شمال این کشور را نقض حاکیمت خود دانسته و ضمن محکوم کردن آن، خواهان خروج فوری این نیروها از شمال عراق شد.


در بیانیه کابینه عراق تصریح شده است: عملیات یکجانبه نظامی قابل قبول نیست و روابط حسنه دو کشور همسایه را به مخاطره می اندازد.


نبرد ادامه دارد


در همین حال ارتش ترکيه‌ اعلام کرده است: ضربات سنگينی را به‌ حزب کارگران کردستان، پ. کا. کا، در شمال عراق وارد آورده‌ است. این در حالی است که پ. کا. کا اخبار ارتش ترکيه‌ را تکذيب کرده‌ است.


به‌ رغم بارش برف و شرايط نامساعد جوی، ارتش ترکيه‌ در پنجمين روز علميات برون مرزی تلاش کرد کنترل دو قرارگاه اصلی پ. کا. کا در کوهستان های زاپ و قنديل را تصرف کند.


منابع خبری ستاد ارتش ترکيه‌ اعلام کردند به‌ حدود دو کيلومتری کوهستان زاپ رسيده و راه های ارتباطی قنديل در مرز کردستان عراق با ايران را تحت کنترل گرفته‌اند.


طبق این گزارش در طول سه‌شنبه‌ جنگ ادامه‌ داشته‌، اما شرايط نامساعد هوايی باعث کند شدن عمليات ارتش شده است و به علت وضع جوی آماری از شمار تلفات نیروهای پ. کا. کا اعلام نشده است.


بنابر اطلاعيه‌ مطبوعاتی ستاد مشترک نيروهای مسلح ترکيه‌ شامگاه دوشنبه‌ جنگنده‌های هوايی حدود ۳۰ هدف وابسته‌ به‌ پ. کا. کا را مورد حمله‌ قرار داده‌ و شش هدف را منهدم کرده‌اند. آمار تلفات روز سه‌ شنبه‌ منتشر نشده‌ ، اما منابع خبری ترکيه‌ از کشته‌ شدن ده ها عضو ديگر پ. کا. کا خبر می دهند.


ستاد ارتش ترکيه‌ در اطلاعيه‌ روز دوشنبه‌ اعلام کرده‌ بود ۱۵۳ تن از اعضای مسلح پ. کا. کا که‌ تعدادی از آنها زن هستند و ۱۷ نظامی ترک کشته‌ شده‌اند. پ ک ک اين اخبار را تکذيب ميکند و مدعی شکست دادن ارتش ترکيه‌ و کشته‌ شدن ۸۱ نظامی شده‌ است.


  • ارتش ترکیه اعلام کرده است که در طول سه‌شنبه‌ جنگ ادامه‌ داشته‌، اما شرايط نامساعد هوايی باعث کند شدن عمليات ارتش شده است

منابع خبری کرد عراقی معتقدند هيچيک از طرفين جنگ آمار واقعی تلفات انسانی خود را منتشر نمي کنند.


دفتر اطلاع رسانی اتحاديه‌ ميهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی به‌ نقل از گزارشگران خود اعلام کرده است:« چريک هایپ. کا. کا با استفاده‌ از بارش برف و مه‌ غليظ که‌ ديد هواپيماها و هلی کوپترهای جنگی ترکيه‌ را با مشکل مواجه‌ کرده‌، به‌ کوهستان «ره‌ ش» واقع در ۱۴ کيلومتری خاک کردستان عراق حمله‌ برده‌ و پس از درگيری چند ساعته‌ نظاميان ترک را از آنجا بيرون رانده‌اند.»


این در حالی است که کانال خبری ان تی وی ترکيه‌ گزارش داد: «گروه هايی از شبه‌ نظاميانپ. کا. کا در ارتفاعات قنديل به‌ بخش ايران اين ارتفاعات گريخته‌اند.»


کوهستان های موسوم به‌ قنديل در ميان پيرانشهر در استان آذربايجان غربی و استان سليمانيه‌ کردستان عراق واقع شده‌ است.


در اين رابطه‌ يک سخنگوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی که‌ نخواسته‌ نامش فاش شود در گفت وگو با آژانس خبری پيامنير وابسته‌ به‌ حزب دمکرات کردستان عراق گفته‌ است: «جمهوری اسلامی طرفی از جنگ ميان پ. کا. کا و ترکيه‌ نيست و اجازه‌ نمي دهد از خاک ايران برای اين جنگ استفاده‌ شود. اين سخنگوی سپاه پاسداران تجمع نيرو در مرزها را نيز با هدف حفظ امنيت توصيف کرده‌ است.»


واکنش پارلمان کردستان عراق


از سوی ديگر روز سه‌شنبه‌ پارلمان منطقه‌ای کردستان عراق با تشکيل اجلاسی اضطراری به‌ بررسی عمليات برون مرزی ارتش ترکيه‌ پرداخت.


پارلمان منطقه‌ای کردستان از بغداد خواست توافق پنهانی خود با آنکارا را فاش کند. به دنبال آن کابينه‌ دولت عراق با صدور اطلاعيه‌ای برای نخستين بار ورود ارتش ترکيه‌ را محکوم کرد و خواستار خروج فوری نيروهای ترکيه‌ از شمال عراق شد.


محمد المشهدانی رييس مجلس عراق نيز عمليات برون مرزی ارتش ترکيه‌ را عملی تجاوزکارانه‌ توصيف کرد.


به‌ گزارش خبرگزاری سی ان ان ترک عمليات برون مرزی ارتش ترکيه،‌ آمريکا را با شرايط حساسی مواجه‌ کرده‌ است. آمريکا در حاليکه‌ به‌ تبادل اطلاعاتی خود با ترکيه‌ برای سرکوب پ. کا. کا ادامه‌ مي دهد، از ترکيه‌ خواسته‌ است به‌ غير نظاميان زيانی وارد نشود و عمليات را با سرعت بيشتری به‌ پايان برساند.


اين موضع مورد انتقاد کردهای عراقی به عنوان همپيمانان آمريکا در آن کشور قرار گرفته‌ است. نيکلاس برنز معاون وزارت خارجه‌ آمريکا از رهبران کرد عراقی خواسته‌ است در برابر پ. کا. کا به عنوان سازمانی تروريستی ابراز مسووليت نمايند. در چنين اوضاعی برای آمريکا سخت خواهد بود تا بتواند همزمان انتظارات هم پيمانان ترک و کرد عراقی خود را برآورده‌ سازد.


تظاهرات هواداران پ. کا. کا


از سوی ديگر تظاهرات هواداران پ. کا. کا در استانبول و برخی از شهرهای کردنشين عليه‌ عمليات برون مرزی ارتش ادامه‌ دارد.


در استانبول تظاهرکنندگان دو خودرو دولتی را آتش زدند. روز سه‌شنبه‌ در شهر کردنشين وان هم هواداران خشمگين پ. کا. کا برای دومين روز متوالی با سنگ به‌ ساختمان های دولتی حمله‌ور شدند که‌ در جريان آن چهار پليس زخمی و ۹ تظاهرکننده‌ دستگير شدند.


همزمان در مراسم تشييع جنازه‌ نظاميان کشته‌ شده‌ در جنگ با پ. کا. کادر شهرهای آنکارا، ازمير، قيصريه‌، قونيه‌ و ارداهان هزاران تن از شهروندان ترک عليه‌ پ. کا. کا شعار سردادند.


XS
SM
MD
LG