لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

آلبوم‌های محبوب بریتانیا در ۲۰۱۴


از میان انبوه مجموعه‌های موسیقی ۲۰۱۴، در مروری اجمالی سه آلبوم موفق در بريتانيا را معرفی می‌کنیم، آثاری از نسل قديم و نسل جديد گروه‌های راک و زن هنرمندی که اینجا بار نمایندگی موسيقی جاز، آر اند بی، سول و ديسکو را تنها به دوش خواهد کشيد.

درباره ده آلبوم برتر ۲۰۱۴ در بريتانيا بشنويد:

برديا افشين: پرفروش‌ترین آلبوم‌های سال ۲۰۱۴ در بریتانیا
please wait

No media source currently available

0:00 0:12:08 0:00
لینک مستقیم

۱ - رودخانه بی‌پایان - پینک فلوید

The Endless River - Pink Floyd

برای تهیه پانزدهمین آلبوم استودیوی گروه کهنه‌کار «پینک فلوید»، دو عضو باقیمانده ترکیب اصلی گروه دیوید گیلمور و نیک میسون تعدادی از قطعه‌های فراوانی را انتخاب کرده‌اند که در سال ۱۹۹۳ با همراهی عضو دیگر گروه ریچارد رایت خواننده و نوازنده کیبرد گروه ضبط کرده بودند.

از قطعه‌های ضبط شده در ۱۹۹۳ تنها تعداد اندکی در آلبوم «زنگ دسته‌بندی» که در آن زمان در دست تهیه بود به کار رفته بود. بعضی از دیگر قطعه‌های ضبط شده سال‌های گذشته نیز در این آلبوم شنیده می‌شود که گاهی تا ۴۵ سال قدمت دارند و به نوعی ۱۸ ترانه این آلبوم مجموعه‌ای از «حرف‌های ناگفته» (نام یکی از ترانه‌ها) در دهه‌های گذشته فعالیت گروه است.

این آلبوم به ریچارد رایت تقدیم شده که در سال ۲۰۰۸ از دنیا رفت و در نواختن قطعه‌های این آلبوم شرکت داشته است. شاید بتوان رودخانه بی‌پایان را نوعی شرح موسیقایی حضور رایت در گروه دانست. بسیاری گمان دارند که این آلبوم، آخرین اثر منتشر شده تحت عنوان «پینک فلوید» خواهد بود.

جلد آلبوم رودخانه بی‌پايان - پينک فلويد
جلد آلبوم رودخانه بی‌پايان - پينک فلويد

با درگذشت «اُبری پاوِل» در سال ۲۰۱۳، یکی دیگر از همراهان دیرین گروه که سال‌ها طراحی جلد آلبوم‌های پینک فلوید را به عهده داشت، ارائه ایده اصلی تزئین جلد آلبوم به «احمد عماد الدین» هنرمند ۱۹ ساله اهل عربستان سعودی سپرده شد. این طرح واکنش‌های متضادی برانگیخت و بعضی منتقدان آن را زشت و بی‌سلیقه توصیف کردند. عنصر قایقران پیش از این در طرح جلد دو آلبوم دیگر پینک فلوید نیز به کار رفته بود.

خبر انتشار رودخانه بی‌پایان قرار بود در روزنامه بریتانیایی «سان» مطرح شود، بر اساس اطلاعاتی که از دست‌اندرکاران تهیه آن در اختیار خبرنگاران قرار گرفته بود، اما همسر دیوید گیلمور «پُلی سمسون» یک روز پیش از انتشار مقاله، در توییت غافلگیرکننده‌ای خبر را لو داد و حتی به جزئیاتی مانند نام مجموعه و تاریخ دقیق انتشار آن اشاره کرد که خبرنگاران از آن اطلاعی نداشتند.

رودخانه بی‌پایان با تحسین بسیاری از منتقدان موسیقی روبه‌رو شد و به سرعت به رده نخست پرفروشترین آلبوم‌های بریتانیا صعود کرد. این هفتمین آلبوم پینک فلوید بود که توانست به چنین رتبه فروشی دست پیدا کند. رکورد دیگر رودخانه بی‌پایان، بیشترین تعداد سفارش پیش از انتشار در فروشگاه اینترنتی آمازون بود.

۲ - تضادی کامل - پالوما فیث

A Perfect Contradiction - Paloma Faith

سومین آلبوم پالوما فیث در عین حال موفق‌ترین مجموعه ترانه‌های اوست. پیش از انتشار رسمی آلبوم که از ۱۱ ترانه تشکیل شده، پالوما فیث عکس‌هایی از مراحل ضبط و تهیه آن را در شبکه مجازی «اینستاگرام» به هواداران خود عرضه کرده بود. در هفته‌های آغازین سال ۲۰۱۴ اولین نماهنگ یکی از ترانه‌های آلبوم به نام «نمی‌توانم به تو تکیه کنم» منتشر شد، اثری که فیث آن را با همکاری «فرل ویلیامز» هنرمند آمریکایی ساخته است. ترانه‌های پاپ این آلبوم عناصری از سبک‌های دیگر مانند جاز، آر اند بی، سول و ديسکو در خود نهفته‌ است.

با اینکه بعضی منتقدان در این ترانه‌ها چندان ایده و طرح نویی نمی‌بینند و قطعه‌های آلبوم را «پاپ استاندارد» و «کم‌هیجان» توصیف می‌کنند، «تضادی کامل» با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و تک‌ترانه‌های منتخب آن در بعضی کشورها در فهرست بیست ترانه برتر جای داشت.

جلد آلبوم تضادی کامل - پالوما فیث
جلد آلبوم تضادی کامل - پالوما فیث

طرح روی جلد آلبوم اثر دیوید استندیش عکاس مد است و پالوما را در شش لباس و آرایش متفاوت نشان می‌دهد که مانند شش فرد گوناگون در صحنه‌ای شبیه تابلوی نقاشی کلاسیک جلوی دوربین ژست گرفته‌اند.

پالوما فیث به خاطر سبک متفاوت لباس و آرایش اغلب با «ایمی واینهاوس» خواننده درگذشته بریتانیایی مقایسه می‌شود، اما رابطه او با واینهاوس نزدیک‌تر از سبک ظاهری و صداست: فیث به خاطر پیشنهاد فعالیت در گروه موسیقی واینهاوس از امضای قراردادی مستقل برای تهیه آلبوم چشم پوشید. هنرمند ۳۳ ساله که سه بار نامزد جایزه موسیقی «بریت» بوده است، دارای ریشه انگلیسی-اسپانیایی است و از خوانندگان اسطوره‌ای جاز «اتا جیمز» و «بیلی هالیدی» به عنوان الگوهای خود نام می‌برد.

۳ - افسانه‌های اشباح - کولدپلی

Ghost Stories - Coldplay

ششمین آلبوم گروه راک بریتانیایی «کولدپلی» با شرکت ستارگان مشهور «آویچی»، «تیمبالند» و «مدیون» تهیه شده و شامل ۹ ترانه است. این مجموعه نیز مانند پنجمین آلبوم گروه «مایلو زایلوتو» با هدف بازگشت به عناصر اصيل و آکوستیک ساخته شده و از شلوغی تزئین‌های موسیقایی باشکوه و حجیم زمینه آواز دوری می‌کند. با این حال از دسته‌بندی این آلبوم در سبک «پاپ» گریزی نیست.

از سوی دیگر افسانه‌های اشباح موضوعی معنوی دارد و از «تصوف» تأثیر گرفته است. به گفته خواننده گروه کریس مارتین، ترانه‌های این آلبوم از «اشباحی» حکایت می‌کند که از گذشته در ذهن به جا مانده‌ و در آینده تأثیر می‌گذارد، و از توان آدمی برای دستیابی به عشق بی‌پایان.

افسانه‌های اشباح در ۱۸ کشور به صدر جدول پرفروشترین‌ها صعود کرد، از جمله در بریتانیا و آمریکا، و آمار فروش آن در ۱۶ کشور از یک میلیون نسخه گذشت. تک‌آهنگ «بهشت» دومین ترانه گروه بود که پرفروشترین ترانه بریتانیا شد.

در ماه آوریل ۲۰۱۴، حدود یک ماه پیش از انتشار آلبوم، کولدپلی اعلام کرد که ۹ دستنوشته‌ اصیل متن آهنگ‌ها به خط مارتین در گوشه و کنار جهان پنهان شده و یکی از پاکت‌ها حاوی یک بلیت طلایی کنسرت گروه در لندن هم هست. راهنمایی کشف دستنوشته‌ها به دست اعضای گروه در شبکه توییتر منتشر می‌شد و در پایان همه دستنوشته‌ها کشف شدند: در کتابخانه‌هایی واقع در نیومکزیکو، سنگاپور، هلسینکی، بارسلونا، دارتفورد (انگلیس)، نیویورک، تورانگا (نیوزیلند)، دابلین و یوهانسبورگ.

جلد آلبوم افسانه‌های اشباح - کولدپلی
جلد آلبوم افسانه‌های اشباح - کولدپلی

جلد آلبوم و جعبه سی‌دی را طراح چک مقیم انگلیس «میلا فورستووا» (Fürstová) به صورت سیاه‌قلم انجام داده که از نمادهای اساطیری بهره گرفته است. اجرای ترانه‌های افسانه‌های اشباح در فیلمی تلویزیونی عرضه شد که در کنار خود آلبوم، نامزد پنجاه و هفتمین دوره جایزه موسیقی گرمی است.

پرفروش‌ترین آلبوم‌های سال بریتانیا:

1

X

Ed Sheeran

2

In The lonely Hour

Sam Smith

3

Wanted on Voyage

George Ezra

4

Caustic Love

Paolo Nutini

5

Ghost Stories

Coldplay

6

A Perfect Contradiction

Paloma Faith

7

Four

One Direction

8

Never Been Better

Olly Murs

9

The Endless River

Pink Floyd

10

III

Take That

XS
SM
MD
LG