لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۴

نصب گردن‌بند هوشمند پلنگ برای «برزو» در تندوره

«برزو»، پلنگ ايرانی نر مسن که آخرين پلنگی است که تا اين زمان در پارک ملی تندوره جهت قرار دادن قلاده زنده‌گيری و بيهوش شده است. فاز سوم زنده‌گيری در منطقه ديگری از پارک ملی تندوره – بابانستان - انجام شد.

ایمان معماریان، دامپزشک همراه این تیم در گفت وگو با رادیو فردا گفت: «در شب اول تله‌گذاری يکی از تله‌های مسيری که شانس گرفتن پلنگ ماده را افزايش می‌دهد، فعال شد که متاسفانه موفق به زنده‌گيری نشده بوديم.»

وی افزود: «بلافاصله بعد از بازسازی تله، تله ديگری فعال شد که بعد از نزديک شدن به تله متوجه شديم پلنگ نر زنده‌گيری شده است.»

بعد از تخمين وزن و اندازه گيری داروی بيهوشی مناسب از فاصله ۱۱ متری با تفنگ بيهوشی حيوان بيهوش شد و بعد از انجام بيومتری، نمونه‌گيری و قلاده‌گذاری با تزريق داروی برگشت، حيوان در منطقه رهاسازی شد.

این تیم تاکنون توانسته بود دو پلنگ را زنده‌گیری کرده و روی آن‌ها گردنبند هوشمند نصب کند. در حال حاضر تیم مترصد به زنده‌گیری یک پلنگ ماده است ولی به دلیل سختی کار، هنوز این کار میسر نشده است.

آقای معماریان در خصوص ادامه کار گفت: «شرايط آب هوايی ناگهان به شدت تغيير کرد و مه شديد و لغزندگی مسيرها خطرات زيادی را به دنبال داشت. با پايين‌تر رفتن دما، تله‌ها يخ می‌زد و ناکارآمد شده بود نقاط ماهواره‌ای برزو، پلنگ نر تازه زنده‌گيری شده هم به دليل شرايط بد جوی هنوز نيامده بود تا بدانيم قلمرو اين نر بالغ تا چه قسمتی ادامه دارد و جايگاه تله‌گذاری را مشخص کنيم تا از زنده‌گيری مجدد برزو جلوگيری شود.»

وی افزود: «برزو يک بار ديگر به يکی از تله‌ها نزديک شد و فيلمی که دوربين تله‌ای گرفته بود نشان می‌داد اين پلنگ ايرانی باهوش و با تجربه اولی خود توانسته اين بار با زيرکی از تله فرار کند و خوشبختانه مجبور نشديم دوباره حيوان را بيهوش کنيم.» وی در پایان گفت به دلیل شرایط جوی، این عملیات بار دیگر و با تغییر هوا، دنبال خواهد شد.

XS
SM
MD
LG