لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۶

رادیوفردا و شما

دوره بورسیه: یکم ژوئن ۲۰۲۴ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۴
آخرین مهلت ارسال درخواست: ۳۱ مارس ۲۰۲۴
زمان اعلام نتایج: ۳۰ آوریل ۲۰۲۴

رادیوفردا برای گرامی‌داشت یاد مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله کُرد ایرانی که جان‌باختن او در شهریور ۱۴۰۱ در بازداشتگاه گشت ارشاد جمهوری اسلامی به اعتراضات گسترده سراسری انجامید، طرحی به نام «بورس مهسا ژینا امینی» ارائه می‌دهد.

بورس مهسا امینی، به عنوان ادای احترام به زندگی مهسا و با هدف پشتیبانی از آزادی بیان زنان جوان، آن‌ها را یاری می‌کند تا فعالیت‌های خود در پشتیبانی از حقوق و آزادی زنان را پی بگیرند.

این برنامه به طور سالانه برای سه زن جوان ایرانی در نظر گرفته می‌شود که پیشینۀ اثبات‌شده‌ای در دفاع از آزادی بیان، توانمندسازی زنان و برابری زنان در جامعه از طریق روزنامه‌نگاری، هنر، ادبیات و شعر داشته باشند.

اگر دوره نخست این طرح پذیرفته نشده‌اید، همچنان می‌توانید درخواست خود را برای دوره جدید بورس مهسا ارائه کنید.
جزئیات برنامه

این طرح به مدت سه ماه و از راه دور اجرا می‌شود. برگزیدگان ماهانه مبلغ یک هزار دلار کمک‌هزینه دریافت می‌کنند و برای تولید محتوا در مورد حقوق زنان در ایران، با دبیران رادیوفردا همکاری نزدیک خواهند داشت.

شرایط پذیرش

اهدای این کمک‌هزینه بر پایۀ شرایط رقابتی انجام می‌شود و گزینش افراد منتخب بر عهدۀ هیئتی متشکل از روزنامه‌نگاران رادیوفردا خواهد بود.

متقاضیان باید واجد شرایط زیر باشند:

۱. زن، مقیم خارج از ایران، و بین ۱۸ تا ۲۵ ساله باشند

۲. با رسالت و مأموریت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی هم‌سو باشند

۳. به زبان فارسی تسلط کامل داشته باشند

۴. با زبان انگلیسی در حد نیاز برای ارتباطات کاری آشنا باشند

نحوۀ درخواست

داوطلبان باید مدارک زیر را ارسال کنند:

۱. رزومه، شامل اطلاعات تماس فعلی

۲. انگیزه‌نامه

۳. دو نمونه کار

جزئیات هر بخش مربوط به درخواست بورسیه را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

درخواست بورسیه باید به زبان انگلیسی ارسال شود، اما نمونه کارها می‌تواند فارسی باشد.

لطفاً نمونه‌ها را به‌صورت پیوست و از طریق این پورتال درخواست آنلاین ارسال کنید.

رزومه

خواهشمند است رزومه به‌روزشدۀ خود را به‌همراه اطلاعات تماس فعلی ارسال کنید. اطلاعات تماس باید شامل همۀ مواردی باشد که در ادامه ذکر می‌شود: نام، نشانی ایمیل، نشانی نمایۀ (پروفایل) فرد در رسانه‌های اجتماعی، شماره تلفن، نشانی محل سکونت فعلی و نشانی محل سکونت دائمی فرد، سابقۀ کاری دقیق از زمان تکمیل تحصیلات رسمی و سوابق تحصیلی.

لطفاً چنانچه تا کنون موفق به کسب جایزه‌ای درخور توجه یا دستاوردی ممتاز شده‌اید، و یا در حال حاضر در گروه‌های حرفه‌ای، سیاسی یا سایر گروه‌ها عضویت دارید یا اخیراً عضویت داشته‌اید، موارد را به‌صورت فهرست‌وار درج کنید. همچنین اگر تا کنون موفق به کسب مدرک مربوط به مهارت زبان انگلیسی شده‌اید؛ نوع و سطح آن را نیز قید کنید.

انگیزه‌نامه

لطفاً در انگیزه‌نامه، دلایل خود را برای درخواست این کمک‌هزینه بیان کنید. همچنین علایق روزنامه‌نگاری، ارزش‌ها یا تجربیاتی که شما را در این طرح واجد شرایط می‌کند، لحاظ کنید و اهداف حرفه‌ای خود پس از اتمام دورۀ بورسیه را نیز در میان بگذارید.

نمونه‌های کار

خواهشمند است دو نمونه از بهترین کارهای قبلی خود را، در هر قالب و پلتفرمی که ارائه شده و به زبان اصلی آن، به صورت پیوست ارسال کنید. از تاریخ اصلی انتشار نمونه‌کارها تا مهلت درخواست بورسیه نباید بیش از ۱۲ ماه گذشته باشد. تاریخ همه نمونه‌‌کارها باید مشخص باشد.

پرسش‌ها

اگر در مورد این بورسیه تحصیلی پرسشی دارید، لطفاً با نشانی ایمیل fellowships@rferl.org مکاتبه کنید.

رضا حقیقت‌نژاد در ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ از میان ما رفت
رضا حقیقت‌نژاد در ۲۷ مهرماه ۱۴۰۱ از میان ما رفت
دوره بورسیه: ۱ مارس ۲۰۲۴ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۴
آخرین مهلت ارسال درخواست: ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳
زمان اعلام نتایج: ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴

رادیوفردا، بخش فارسی زبان رادیو اروپای آزاد/ رادیوآزادی، به منظور گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگار از دست رفته خود، رضا حقیقت‌نژاد، طرحی با عنوان «بورس گزارشگری تحقیقی رضا حقیقت‌نژاد» ارائه می‌کند.

رضا حقیقت‌نژاد تا آخرین نفس، مشتاق آزادی و عدالت برای هموطنان ایرانی خود و کسانی بود که صدای آنها بازتابی ندارد. او در سال مهرماه ۱۴۰۱ پس از نبردی شجاعانه با سرطان چشم از جهان فروبست.

رضا به خاطر دانش عمیقش از عرصه سیاسی ایران و گزارش‌های تحقیقی‌اش شهرت داشت. او از زمان پیوستن به رادیو فردا در فروردین ماه ۱۳۹۸، گزارش‌های تفصیلی بسیاری از جمله در مورد فساد در بالاترین سطوح قدرت در ایران تهیه کرد.

بورسیه گزارشگری تحقیقی رضا حقیقت‌نژاد، از گزارش تحقیقی در حوزه ایران حمایت می‌کند و همچنین تلاش دارد مهارت‌های گزارشگری داده‌محور را در میان نسل بعدی خبرنگارانی که مسائل ایران را پوشش می‌دهند، توسعه دهد.

جزئیات برنامه

این طرح یک برنامه شش‌ماهه از راه دور است، و برگزیدگان یک کمک‌هزینه ماهانه دو هزار دلاری دریافت خواهند کرد، و از نزدیک با دبیران رادیوفردا در پروژه‌های ویژه با تمرکز بر فساد دولتی در ایران و حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم همکاری خواهند کرد.

شرایط پذیرش

این کمک‌هزینه با شرایط رقابتی اعطا می‌شود و گزینش افراد منتخب بر عهدۀ هیئتی متشکل از روزنامه‌نگاران رادیوفردا خواهد بود.

متقاضیان واجد شرایط باید:

۱. مقیم خارج از ایران باشند

۲. حداقل سه سال تجربه حرفه‌ای به عنوان روزنامه‌نگار یا پژوهشگر داشته باشند

۳. به زبان فارسی مسلط باشند

۴. با زبان انگلیسی در حد نیاز برای ارتباطات کاری آشنا باشند

نحوه درخواست

داوطلبان باید مطالب زیر را ارسال کنند:

  • رزومه
  • انگیزه‌نامه
  • سه نمونه کار
  • یک پیشنهاد تحقیقاتی منحصر به فرد در راستای اولویت‌های رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی

جزئیات هر بخش از برنامه را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

درخواست بورسیه باید به زبان انگلیسی انجام شود، اما نمونۀ کارها می‌تواند فارسی باشد.

لطفاً نمونه‌ها را به‌صورت پیوست و از طریق این پورتال درخواست آنلاین ارسال کنید.

رزومه

لطفاً رزومۀ به‌روزشدۀ خود را به‌همراه اطلاعات تماس فعلی ارسال کنید. اطلاعات تماس باید شامل نام، نشانی ایمیل، نشانی نمایۀ (پروفایل) فرد در رسانه‌های اجتماعی، شماره تلفن، نشانی فعلی و نشانی دائمی فرد، سابقۀ کاری دقیق از زمان تکمیل تحصیلات رسمی و سوابق تحصیلی باشد.

لطفاً اگر موفق به کسب جایزه‌ای درخور توجه یا دستاوردی ممتاز شده‌اید، یا در حال حاضر در گروه‌های حرفه‌ای، سیاسی یا سایر گروه‌ها عضویت دارید یا اخیراً داشته‌اید، موارد را به‌صورت فهرست‌وار درج نمایید. همچنین لطفاً ذکر کنید که آیا مدرکی مربوط به مهارت زبان انگلیسی دریافت کرده‌اید یا نه. در صورت دریافت این مدرک، سطح آن را نیز قید کنید.

انگیزه‌نامه

لطفاً در انگیزه‌نامه، دلایل خود را برای درخواست این کمک‌هزینه، علایق روزنامه‌نگاری، ارزش‌ها یا تجربیاتی که شما را در این طرح واجد شرایط می‌کند، بیان کنید و اهداف حرفه‌ای خود پس از اتمام دورۀ بورسیه را نیز ذکر کنید.

نمونههای کار

لطفاً سه نمونه از بهترین کارهای پیشین خود را، در هر شکل و پلتفرمی که انجام شده، به زبان اصلی آن، به صورت پیوست ارسال کنید. از تاریخ اصلی انتشار نمونه‌کارها تا مهلت درخواست بورسیه نباید بیش از ۱۲ ماه گذشته باشد. تمام نمونه‌ها باید تاریخ داشته باشند.

پیشنهاد گزارشگری تحقیقی

لطفاً یک پیشنهاد گزارشگری تحقیقی قابل توجه، ارائه دهید. چنین پیشنهادی می‌تواند شامل موضوعاتی زمینه‌های حقوق بشر، سرکوب دولتی، فساد مالی و سوء مدیریت اقتصادی در ایران باشد، اما الزاماً محدود به این موارد نیست.

پرسش‌ها

اگر در مورد این بورسیه تحصیلی پرسشی دارید، لطفاً با ایمیل fellowships@rferl.org مکاتبه کنید.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG