لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۶

موافقت نتانیاهو با برنامه‌ریزی مجدد سفر نمایندگانش به آمریکا برای مذاکره درباره رفح


ادامه بمباران شهر رفح توسط اسرائیل
ادامه بمباران شهر رفح توسط اسرائیل

کاخ سفید گزارش‌ها درباره موافقت نخست‌وزیر اسرائیل برای برنامه‌ریزی دوباره جلسه لغوشده نمایندگانش با مقام‌های آمریکایی درباره عملیات نظامی اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه را تأیید کرد.

شبکه ان‌بی‌سی روز چهارشنبه ۸ فروردین از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد که دفتر بنیامین نتانیاهو به واشینگتن اطلاع داده است که اسرائیل می‌خواهد این جلسه برگزار شود و در حال برنامه‌ریزی برای تعیین زمان است.

دولت اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرده بود این جلسه را در پی رای ممتنع ایالات متحده آمریکا به قطعنامه اخیر سازمان ملل درباره آتش‌بس در جنگ غزه لغو کرده و کارشناسان خود را برای بررسی عملیات رفح به آمریکا اعزام نخواهد کرد.

آقای نتانیاهو اقدام آمریکا برای حمایت این قطعنانه را «عقب‌نشینی آشکار واشینگتن از مواضع قبلی خود» عنوان کرده بود.

ان‌بی‌سی اعلام کرد مقام‌های ارشد آمریکا در حال کار با اسرائیلی‌ها برای تعیین تاریخ برگزاری این اجلاس هستند.

ساعتی بعد، سخنگوی کاخ سفید با تأیید این خبر، اعلام کرد که آقای نتانیاهو برای برنامه‌ریزی دوباره سفر نمایندگان اسرائیل به واشینگتن برای مذاکره درباره رفح موافقت کرده است.

یک منبع اسرائیلی در واشینگتن به خبرگزاری رویترز گفت که نخست‌وزیر اسرائیل در حال بررسی این موضوع است که نمایندگانش را هفته آینده به آمریکا بفرستد.

کاخ سفید هفته گذشته اعلام کرد مایل است گزینه‌های جایگزینی را به اسرائیل برای از بین بردن شبه‌نظامیان حماس بدون توسل به انجام عملیات نظامی در رفح پیشنهاد کند.

مقام‌های ارشد ایالات متحده ازجمله جو بایدن می‌گویند حمله اسرائیل به رفح یک «فاجعه» خواهد بود.

اسرائیل طی هفته‌های گذشته بارها هشدار داد که به مناطق جنوبی غزه، از جمله رفح حمله خواهد کرد؛ چرا که به گفته اسرائیل این منطقه در جنوب غزه محل اختفای نیروهای حماس، از جمله یحیی سنوار، رهبر این گره افراطی، است.

آمریکا و اتحادیه اروپا حماس را به عنوان سازمان تروریستی طبقه‌بندی کرده‌اند.

اسرائیل پیشتر به مناطق شمال و مرکزی غزه حمله کرده و این مناطق تقریبا با خاک یکسان شده‌اند. به غیر از یک میلیون ساکن رفح، هم‌اکنون صدها هزار فلسطینی آواره به این منطقه پناه آورده‌اند.

وضعیت مذاکرات اسرائیل و حماس

از سوی دیگر، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه از قول سه منبع آگاه گزارش داد که مذاکرات آتش‌بس بین اسرائیل و حماس دچار یک بن بست دیگر شده ولی همچنان پیش می‌رود.

یک دیپلمات گفت مذاکرات «گیر کرده ولی ادامه دارد» و رد بدل کردن پیشنهادها متوقف نشده است. یک منبع دیگر نیز گفت طرفین هنوز در تماس هستند ولی مذاکرات در حالت «وقفه» است.

سفر هفته گذشته ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، به دوحه و گفتگو با مقام‌های امنیتی قطری، مصری و اسرائیلی نتوانست موانع موجود در مذاکرات را برطرف کند.

یکی از منابع مطلع و یک مقام اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفتند اسرائیل پیشنهاد آقای برنز را پذیرفت و این طرح برای حماس ارسال شد.

به گفته مقام اسرائیلی دولت این کشور صبح سه‌شنبه هفتم فروردین اطلاع یافت که حماس این پیشنهاد را رد کرده است و دولت اسرائیل تصمیم گرفت هیئت مذاکره کننده خود را از دوحه فرا بخواند.

باسم نعیم، یک مقام ارشد حماس، روز دوشنبه به سی‌ان‌ان گفت: «تنها موضوع این مذاکرات مبادله زندانیان نیست. اسرائیل با هیچ‌یک از درخواست‌های حماس در مورد اجرای آتش‌بس، خروج نیروهایش از نوار غزه حتی به شکل مرحله‌ای و بازگشت همه آوارگان به خانه‌های خود موافقت نکرده است.»

یک مقام اسرائیلی و دو منابع مطلع گفتند که در آخرین دور از مذاکرات، اسرائیل با آزادی حدود ۷۰۰ زندانی فلسطینی از جمله افرادی که به حبس ابد محکوم شده‌اند و مبادله آنها با ۴۰ گروگان اسرائیلی موافقت کرد.

براساس این طرح، مبادله زندانیان در اولین مرحله از برقراری آتش‌بس که قرار بود حدود شش هفته طول بکشد، انجام می‌شد.

ولی سایر جنبه‌های مرحله اول آتش‌بس از جمله بازگشت آوارگان فلسطینی از جنوب نوار غزه به شمال، افزایش حجم کمک‌های بشردوستانه و نقاطی که نیروهای اسرائیلی می‌توانند در آنجا باقی بمانند ،هنوز مورد اختلاف جدی دو طرف است.

مقام اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفت به حماس پیشنهاد شده که هر روز حدود دو هزار نفر از آوارگان به شمال نوار غزه بازگردند ولی این گروه هنوز اصرار دارد که همه مردمی که به جنوب گریخته‌اند، باید بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

علاوه بر این، حماس تاکید دارد که تمامی نیروهای ارتش اسرائیل از جمله قرارگاه‌های بازرسی ارتش در کنار جاده‌هایی که نوار غزه را به چندین قسمت تقسیم می‌کنند و در ماه های اخیر احداث شده‌اند باید از این باریکه خارج شوند.

مقامات آمریکایی حاضر نشدند در مورد این جزئیات جدید از مذاکرات اظهارنظر کنند.

آنها در روزهای اخیر گفته اند که در مذاکرات روزهای شنبه و یکشنبه پیشرفت‌هایی صورت گرفته بود.

به گفته آنها یکی از دلایل کندی گفت‌وگوها این است که هیئت حماس قبل از پاسخ به پیشنهادات باید با یحیی سنوار، رهبر این گروه در نوار غزه که در تونل‌های زیرزمینی مخفی شده است، مشورت کند.

عدم دستیابی به توافق آتش‌بس می‌تواند طرح دولت اسرائیل برای تهاجم نظامی به رفح را تسریع کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز سه‌شنبه در سفر به واشنگتن با شماری از مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله لوید آستین، وزیر دفاع و ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای، دیدار کرد.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به سی‌ان‌ان گفتند در این دیدارها دو طرف درمورد نحوه اجرای عملیات ارتش اسرائیل در رفح به توافق نرسیده‌اند.

یک منبع آمریکایی افزود که در این مذاکرات به آقای گالانت گفته شده که اسرائیل به جای حمله به رفح باید «گزینه دیگری» پیدا کند ولی هیئت اسرائیلی در پاسخ تاکید کرده است که این طرح که برای نابود کردن واحدهای باقی مانده از شبه نظامیان حماس در منطقه ضروری است، اجرا خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رویترز، سی‌ان‌ان و رادیو فردا؛ ش.ر/ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG