لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

آلمان سفیر ایران را در ارتباط با حمله به یک کنیسه یهودیان احضار کرد


وزارت خارجه آلمان سفیر جمهوری اسلامی در برلین را در ارتباط با حمله به یک کنیسه یهودیان در سال ۲۰۲۲ احضار کرد.

خبرگزاری فرانسه چهارشنبه اول فروردین گزارش داد که وزارت خارجه آلمان سفیر ایران را به دلیل «تلاش برای آتش‌زدن یک کنیسه در سال ۲۰۲۲» احضار کرده است.

آلمان بر این اعتقاد است که این حمله با کمک تهران برنامه‌ریزی شده بود.

یک تبعه آلمانی-‌ایرانی در ماه دسامبر به دلیل طرح حمله به کنیسه‌ای در شهر بوخوم در غرب آلمان به دو سال و ۹ ماه زندان محکوم شد.

این مرد ۳۶ ساله که رسانه‌ها او را «بابک.ج» معرفی کرده‌اند، قصد داشت کنیسه را به آتش بکشد، اما نهایتا بسته محترقه را به سمت ساختمان مدرسه مجاور پرتاب کرد. کسی در این حادثه آسیبی ندید.

پیشتر، آلمان ۲۸ آذر پارسال اعلام کرده بود کاردار ایران در برلین را به‌ دلیل دست داشتن نهادهای دولتی جمهوری اسلامی در توطئه ایجاد حریق در کنیسه‌ای در شهر بوخوم احضار کرده است.

احضار کاردار ایران در آن زمان در پی رای دادگاه دوسلدورف انجام شده بود که می‌گوید این حمله با کمک «سازمان‌های دولتی ایران» طراحی شده بود.

اسناد دادگاه عنوان می‌کند که فرد مورد اشاره در راستای اجرای نقشه حمله خود تلاش بیهوده‌ای برای جذب یکی از آشنایانش به عنوان همدست صورت داد و او نیز ماجرا را به پلیس اطلاع داد.

روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» ۱۵ اسفند پارسال به نقل از پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی دیگر نوشت که عامل هدایت‌کننده یک سری حملات ماه‌های اخیر به یهودیان و کنیسه‌ها در آلمان، یک شهروند ایرانی‌آلمانی به نام رامین یکتا‌پرست است که از آلمان به ایران گریخته و او با «بابک.ج» در تماس بوده است.

طبق این گزارش، یکتاپرست از تهران و از طریق تماس با «بابک.ج» در آلمان، انجام حملات علیه اماکن یهودی را به او محول کرد.

رسانه‌های آلمان پیشتر نوشته بودند که یکتاپرست به‌دلیل آشنایی با باندهای تبهکاری در آلمان، عملا پیمانکارِ از راه دور سپاه پاسداران در انجام اهداف مورد نظر این نیرو در آلمان شده است.

وزارت امور خارجه آلمان روز چهارشنبه با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، اعلام کرد پس از دریافت توجیه کتبی دادگاه، دوباره سفیر ایران را احضار کرده است.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید اکنون بلافاصله این موضوع را با شرکای اروپایی خود و نهادهای اتحادیه اروپا در میان گذاشته و گام‌های بعدی را بررسی خواهیم کرد.

وزارت خارجه ایران آذرماه پارسال حکم دادگاه عالی دوسلدورف را «بی‌اساس» دانسته و احضار کاردار خود در آلمان را نیز «نامتعارف» عنوان کرده بود.
در پی تهاجم خونین گروه افراطی حماس به اسرائیل که به کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر انجامید و زمینه ساز آغاز حمله نظامی اسرائیل و جنگ غزه شد، گزارش‌های زیادی از افزایش یهودی‌ستیزی در اروپا و تلاش برای حملات به امکان و شهروندان یهودی منتشر شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ د.خ/ ع.م
XS
SM
MD
LG