لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

آلمان به آزمون اعطای شهروندی خود سؤالاتی درباره یهودیان و اسرائیل اضافه می‌کند


محافظت پلیس از یک کنیسه در شهر کُلن در غرب آلمان
محافظت پلیس از یک کنیسه در شهر کُلن در غرب آلمان

خارجیانی که به‌دنبال کسب گذرنامه آلمانی هستند، به زودی در آزمون پذیرش شهروندی باید به پرسش‌هایی در خصوص یهودستیزی، تعهد آلمان به اسرائیل و زندگی یهودیان در آلمان پاسخ بدهند.

وزارت کشور آلمان در بیانیه‌ای دراین زمینه اعلام کرد فهرست بیش از ۳۰۰ سئوال که ممکن است برخی از آن‌ها در آزمون پذیرش شهروندی از متقاضی مورد پرسش قرار گیرد، به زودی تغییر خواهد کرد.

از هر متقاضی شهروندی آلمان ۳۳ سئوال پرسیده می‌شود که دادن پاسخ درست به ۱۷ پرسش در یک مهلت یک ساعته الزامی است.

به گزارش اشپیگل، پرسش‌هایی با این حال و هوا در فهرست جدید سئوال‌ها قرار گرفته که در انتظار تأیید نهایی نهادهای ذیربط است: «کنیسه چیست؟ برپایی اسرائیل در چه سالی بود؟ چرا آلمان خود را در قبال اسرائیل متعهد می‌داند؟ و مجازات انکار هولوکاست در آلمان چیست؟»

از مدتی پیش یکی از ایالات آلمان، زاکسن- آنهالت (که تا پیش از اتحاد دو کشور آلمان شرقی و غربی در ۳۴ سال پیش بخشی از آلمان شرقی بود) برای دادن تابعیت به خارجی‌ها و مهاجران، اخذ تعهد از آن‌ها در خصوص پذیرش حق وجودی اسرائیل را الزامی کرده بود.

نانسی فزِر، وزیر کشور آلمان، به اشپیگل گفت مسئولیت ویژه آلمان در قبال حمایت از یهودیان و کشور اسرائیل به دلیل جنایات آلمان نازی علیه بشریت در رویدادهای هولوکاست، «بسیار مهم» و «بخشی از هویت امروز آلمان است».

خانم فزِر تأکید کرد که یهودستیزی، نژادپرستی و سایر رویه‌هایی که تحقیر بشریت باشد، فرد را از گرفتن تابعیت آلمانی محروم خواهد کرد و کسانی که متعهد به ارزش‌های آلمانی نباشند، نمی‌توانند گذرنامه آلمانی دریافت کنند.

آلمان به تازگی موافقت کرده بود قوانین سختگیرانه برای اعطای شهروندی و همچنین فاصله زمانی میان دریافت شهروندی تا درخواست برای گذرنامه را کاهش داده و تابعیت دوگانه را نیز امکان‌پذیر کند.

بازنگری در قانون دادن شهروندی آلمان یک تعهد کلیدی دولت ائتلافی به رهبری چپ میانه از سوی اولاف شولتس، صدراعظم در زمان رسیدن او و ائتلافش به قدرت در دو سال و نیم پیش بود.

اما تغییر این قوانین در آلمان بعد از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته که به جنگ ارتش اسرائیل علیه آن گروه در باریکه غزه منجر شد، به دلیل افزایش موارد یهودستیزی در آلمان مورد بازنگری دوباره قرار گرفت.

مقامات آلمان از افزایش شدید موارد یهودستیزی در این کشور در شش ماه گذشته خبر داده‌اند. در این نیم سال دست‌کم ۲ هزار رویداد که یهودستیزانه توصیف شده، در نقاط مختلف آلمان ثبت شده است.

اولاف شولتس و دولت او بارها قول داده‌اند از جامعه یهودی آلمان در برابر افزایش یهودستیزی محافظت کنند.

از پیش از حمله حماس به اسرائیل نیز، برلین بهار سال گذشته کمک ۲۴ میلیون دلاری برای تقویت تدابیر امنیتی در اطراف ساختمان‌ها و مراکز یهودیان این کشور اختصاص داد.

یهودستیزی در آلمان به خودی خود جرم نیست اما انگیزه برای یهودستیزی جرم‌انگاری شده است.

انکار هولوکاست نیز در این کشور که پس از سیاست‌ها و عملکرد ضد یهودی آدولف هیتلر رهبر وقت نازی‌ها در قرن بیستم در اروپا رخ داد، غیرقانونی است.

با استفاده از اشپیگل و واشینگتن پست؛ ف.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG