لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۳

سخنگوی دولت عراق سخنان خود را در باره ایران پس گرفت


آقای دباغ طی یک روز سخنانی متضاد با یکدیگر بیان کرد.(عکس:AFP)
آقای دباغ طی یک روز سخنانی متضاد با یکدیگر بیان کرد.(عکس:AFP)

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، يکشنبه شب در يک کنفرانس خبری فوق العاده، گفت: سخنان وی در کنفرانس خبری همان روز با عنوان «مدرک محکمی درباره کمک ايران به شبه نظاميان وجود ندارد»، اشتباه ترجمه شده است.


روزنامه واشينگتن پست روز دوشنبه نوشت: آقای دباغ يکشنبه شب دوباره خبرنگاران را دعوت کرد و گفت:«شواهد و مدارکی درباره دخالت ايران وجود دارد.»


سخنگوی دولت عراق در پاسخ به اين که چطور ثابت می کند اسلحه های ايرانی به عراق وارد شده اند، گفت:« مدارک قاطعی وجود دارد.»


آقای دباغ، در کنفرانس روز يکشنبه گفته بود: هيچ «مدرک قاطعی» در اختيار ندارد که ثابت کند دولت ايران به شبه نظاميان شيعه عراق کمکی رسانده باشد.


آقای دباغ در پاسخ به خبرنگاران که درباره کشف اسلحه هايی با نشان ساخته شده در ايران پرسيدند، گفت:«ما چنين مدرکی نداريم... اگر چنين مدرک قاطعی داشتيم، ما از کشورمان دفاع می کرديم.»


  • «نخست وزير دستور داده است جلسه ای تشکيل شود تا مقام های امنيتی مدارک خود را دال بر دخالت ايران در مسائل عراق ارائه کنند.»
سخنگوی دولت عراق

اما سخنگوی دولت عراق در جلسه مطبوعاتی شب يکشنبه گفت: «نوری المالکی، نخست وزير، جلسه ای تشکيل می دهد تا مقامات امنيتی هر نوع مدرکی که درباره تاثير ايران و کمک به شبه نظاميان در اختيار دارند، در اختيار وی بگذارند.»


وی افزود: «نخست وزير دستور داده است جلسه ای تشکيل شود تا مقام های امنيتی مدارک خود را دال بر دخالت ايران در مسائل عراق ارائه کنند.»


آقای دباغ اظهار داشت: عراق تجربه دخالت منفی ايران در عراق را دارد اما «ما تجربه نقش مثبت ايران را هم داشته ايم.»


این مقام عراقی در کنفرانس شب يکشنبه گفت: زمانی که آقای مالکی حمله به بصره را آغاز کرد، سلاح هايی پيدا شد که مشخص بود ساخت ايران است.


وی ادامه داد:«حقيقت آشکار شد؛ اين مدرکی بر سلاح های ايرانی در عراق است.»


بر اساس تحليل خبرگزاری آلمان و روزنامه واشينگتن پست، مواضع متضاد سخنگوی دولت عراق در طول یک روز نشان می دهد که نوری المالکی، چطور در بين دو متحد قوی خود، يعنی آمريکا و ايران گرفتار آمده است.


در عين حال روز دوشنبه، عبدالغدير العبيدی، وزير دفاع عراق گفت: در شهر بصره راکتی کشف شده است که تنها دولت ها می توانند در امر صدور آنها به عراق دست داشته باشند.


وزير دفاع عراق گفت که در جست و هايشان در شمال بصره يک راکت زمين به زمين ۲۰۰ ميلی متری با تاريخ ساخت سال ۲۰۰۷ پيدا کرده اند.


آقای العبيدی گفت:«طيق قوانين بين المللی، فقط پارلمان ها می توانند فروش اين نوع راکت را که تنها در جنگ و شرايط استثنايی به کار می رود، صادر کنند.»

موفق الربیعي، مشاور امنيتی عراق هم به تايمز لندن گفت: سلاح های ايرانی ساخت سال ۲۰۰۸ از شبه نظاميان شيعه در بصره به دست آمده است.


مقامات آمريکايی بارها ايران را به مداخله در عراق و ارسال سلاح برای شبه نظاميان شیعه متهم کرده اند اما جمهوری اسلامی هرگونه کمک تسليحاتی و مالی و اموزشی به شبه نظاميان عراقی را انکار می کند.


ايران و آمريکا تاکنون سه دور مذاکره با يکديگر بر سر مسائل عراق داشته اند، اما دور چهارم گفت و گوها با مانع برخورد کرده است.


محمد علی حسينی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه گفت:« محور اصلی گفتگوهای ما با طرف آمريکايی و با حضور طرف عراقی، امنيت و ثبات عراق بوده است و آنچه در حال حاضر در صحنه عراق شاهديم بمباران های علنی، آشکار و گسترده نيروهای اشغالگر عراق عليه ملت اين کشور و در نقاط مختلف عراق است.»


آقای حسينی ادامه داد:«به اعتقاد ما و با توجه به شرايط موجود گفت وگو حاصلی نخواهد داشت و معنای خاصی هم پيدا نخواهد کرد.»


XS
SM
MD
LG