لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

شلیک راکت از لبنان به اسرائیل؛ ‌کسی مسئوليت نپذيرفت


يک زن اسرائيلی در ميان خرابه‌های خانه‌‌اش که راکت‌های شليک شده از لبنان آن را ويران کرده است (عکس ازAFP)
يک زن اسرائيلی در ميان خرابه‌های خانه‌‌اش که راکت‌های شليک شده از لبنان آن را ويران کرده است (عکس ازAFP)

در نخستين ساعات روز پنجشنبه دست‌کم سه راکت کاتيوشا از لبنان به شمال اسرائيل شليک شد. راکت‌ها، که شمار آنان در برخی گزارش‌ها تا ۵ راکت هم اعلام شده، به منطقه نهاريا در شمال شهر حيفا و غرب شهر الجليل، در فاصله پنج تا هفت کيلومتری مرز لبنان، اصابت کرد.


مقامات محلی در اين مناطق گفته‌اند که تنها دو نفر بر اثر اين حملات جراحات سطحی برداشته‌اند، اما به شهروندان شمال اسرائيل اعلام شده است که امروز مدارس اين مناطق تعطيل خواهد بود و از شهروندان خواسته شده تا حد ممکن از خانه‌های خود خارج نشوند.


هيچ گروهی هنوز مسئوليت اين حملات را بر عهده نگرفته است.


با فاصله اندکی بعد از اصابت راکت‌ها به خاک اسرائيل، يک مقام ارتش اين کشور اعلام کرد که به احتمال قوی گروه‌های فلسطينی در اين حملات دست داشته‌اند. با اين وجود سخنگويان دو گروه عمده فلسطينی حماس و فتح در لبنان هر گونه دخالت در اين راکت‌پرانی را رد کردند.




ارتش اسرائيل اعلام کرد که بلافاصله پس از اين حملات، محل پرتاب راکت را با شليک توپ هدف قرار داده است. گزارش‌ها از خاک لبنان هم حاکی است که جنوب اين کشور مورد اصابت پنج گلوله توپ قرار گرفت اما به کسی آسيبی وارد نشد.

هر چند رد و بدل شدن آتش بين لبنان و اسرائيل تلفاتی برجای نگذاشته است اما اين تحولات به عنوان هشداری تلقی شده است دال بر اينکه در صورت تداوم بحران غزه، دامنه درگيری‌ها ممکن است به ديگر مناطق بحران‌خيز نيز سرايت کند.


پس از آغاز حملات اسرائيل به غزه، ارتش اين کشور چندین بار اعلام کرده که آمادگی آن را دارد تا با تهاجمات احتمالی از مرزهای شمالی خود (خاک لبنان) مقابله کند.


روز گذشته حسن نصرالله رهبر گروه حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود که احتمال از سرگيری جنگ با اسرائيل وجود دارد و تأکيد کرد که جنگجويان اين گروه در تمام طول خط مرزی در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.


همه اين رويدادها در حالی است که در طول شب گذشته حملات هوايی اسرائيل به غزه ادامه داشت. ارتش اسرائيل اعلام کرد که در ۶۰ حمله هوايی ديشب، ۱۰ تونل و راه زيرزمينی که حماس از آنان برای قاچاق اسلحه و مهمات استفاده می‌کرده، به‌علاوه انبارهای تسليحاتی و سکوهای پرتاب راکت، بمباران شده است.


افزون بر اين ارتش اسرائيل اعلام کرد که در حملات ديشب آتش توپخانه از دريا و زمين عمليات زمينی را پشتيبانی می‌کردند که در طی آن «شماری از مردان مسلح وابسته به حماس» کشته شده و يک سرباز اسرائيلی جراحات سطحی برداشته است.


شدت يافتن حملات هوايی و آتش راکت و آتشبار در حالی صورت می‌گيرد که روز گذشته اسرائيل و حماس اعلام کردند که به طور اصولی با موارد پيشنهادی در طرح فرانسه ـ مصر برای آتش‌بس موافق‌اند و تنها خواهان روشن شدن برخی موارد و اصلاح پاره‌ای از موضوعات در اين طرح شده‌اند.


XS
SM
MD
LG