لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

هواپیمایی اتریش پروازهای خود به ایران را از سر می‌گیرد


فرودگاه امام خمینی
فرودگاه امام خمینی
شرکت هواپيمايی اتريش اعلام کرده است که پروازهای مستقيم به ايران را از سر می‌گيرد.

اواخر دی ماه سال گذشته خورشيدی، «آوسترين ايرلاينز» اتريش، يکی از شرکت‌های زيرمجموعه «لوفتهانزا»ی آلمان اعلام کرد که پروازهای اين شرکت هواپيمايی به ايران متوقف شده است.

اين شرکت علت امر را «افت ارزش ريال ايران به خاطر تحريم‌ها و ناتوانی مسافران ايرانی برای خريد بليط» عنوان کرده بود که منجر به «خالی ماندن صندلی‌های هواپيماها» شده است.


ارزش پول ملی ايران، از اول تابستان سال گذشته تا آخر دی ماه تا ۴۰ درصد سقوط کرد و قيمت دلار در بازار آزاد ايران در مقطعی به مرز چهار هزار تومان نيز رسيد. به همين جهت ۱۶ آبان ماه سال گذشته بهای بليت پروازهای داخلی تا ۶۵ درصد و ۲۸ آبان ماه پروازهای خارجی تا ۱۰۵ درصد گرانتر شد.

از سال ۲۰۱۱ چندين شرکت خارجی ارائه خدمات پرواز به ايران را متوقف کردند که يکی ديگر از عوامل اين اقدام، اقدام متقابل دولت ايران به قطع ارائه خدمات سوختگيری به شرکت‌های اروپايی از يک طرف و لغو تامين شرکت‌های هواپيمايی با دلار دولتی ارزان (۱۲۲۸ تومان) بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شرکت هواپيمايی اتريش يکشنبه ۲۷ بهمن ماه در سايت رسمی خود اعلام کرد که از ۱۱ مارس، حدود يک هفته مانده به عيد نوروز، پروازهای وين-تهران دوباره برقرار خواهد شد.

اين شرکت همانطور که برخی رسانه‌های ايران هم گزارش داده‌اند، علت از سرگيری فعاليت خود با ايران را «ثبات مالی» ايران عنوان کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر ايران، محمد خداکرمی معاون هوانوردی و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايی کشوری يکشنبه ۲۷ بهمن ماه اعلام کرده بود که خط هوايی مستقيم ميان اتريش و ايران پس از يک سال وقفه از ۲۱ اسفند انجام خواهد شد.

وی گفت که پروازهای اتريش از ابتدای سال ۲۰۱۳ميلادی تاکنون، به دليل مشکلات درآمدی شرکت هواپيمايی اتريشی به حال تعليق درآمد و پس از آن شرکت هواپيمايی جمهوری اسلامی ايران به تنهايی نقل و انتقال مسافران در مسير تهران – وين را برعهده گرفت.

به گفته وی، طبق مذاکرات سازمان هواپيمايی کشوری ايران و شرکت هواپيمايی «آوسترين ايرلانز» مقرر شد به طور مرتب هر هفته ۵ پرواز رفت و برگشت اين شرکت در به تهران انجام شود.

معاون هوانوردی و امور بين‌الملل سازمان هواپيمايی کشوری خاطرنشان کرد که با بازگشت مجدد اين شرکت به بازار ايران، تنوع بيشتری در سفر مسافران هوايی به کانادا، آمريکا و همچنين ساير نقاط پروازی اروپا ايجاد می‌شود و از وين به عنوان نقطه واسط نيز بهره‌برداری خواهد شد.

بعد از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران، ارزش ريال در مقابل دلار مقداری بهبود يافته و چندين ماه است که قيمت دلار در بازار آزاد ايران تثبيت شده و حدودا سه هزار تومان است.

با توافق هسته‌ای که از ۳۰ دی ماه اجرايی شد، فضای تحريم‌ها نيز نسبتا ملايمتر شده است و برخی تحريم‌ها عليه ايران به حالت تعليق درآمده است.
XS
SM
MD
LG