لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۹

دونالد ترامپ سفر ماه آینده خود به لندن را لغو کرد


پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد سفرش به لندن را لغو کرده است، دولت بریتانیا تهدید به تظاهرات را دلیل این اتفاق دانست و هشدار داد انتقاد از کاخ سفید، احتمال آسیب زدن به روابط بریتانیا و آمریکا را در پی دارد.

آقای ترامپ قرار بود ماه آینده به لندن سفر کند و در مراسم افتتاح ساختمان جدید سفارت آمریکا حضور داشته باشد. دونالد ترامپ روز جمعه اعلام کرد در انتقاد به مکان ساخت سفارت جدید و هزینه‌ای که برای آن صرف شده، در مراسم افتتاحیه حاضر نخواهد شد.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا اما گفته لغو این سفر، به دلیل تهدید به اعتراض در مخالفت با حضور ترامپ بوده‌است. او هشدار داد این گونه رفتارها ممکن است «این رابطه مهم» را به خطر بیاندازد.

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا سال گذشته میلادی و در جریان سفر به واشینگتن که نخستین سفر یک رهبر سیاسی خارجی پس از مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری آمریکا بود، از دونالد ترامپ برای سفر به لندن دعوت به عمل آورد.

با این حال تاریخ دقیق سفر اعلام نشده بود. با توجه به نارضایتی از دونالد ترامپ در بریتانیا، این گمانه زنی مطرح شد که شاید از سفر رییس جمهوری آمریکا استقبال چندانی نشود و همه چیز فقط متمرکز بر افتتاح ساختمان جدید سفارت شود.

آقای ترامپ شامگاه پنجشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، اعلام کرد سفر به لندن را که بر اساس برنامه‌‌ریزی اولیه، قرار بود ماه آینده انجام شود، لغو کرده است.

دونالد ترامپ نوشت: «من خیلی طرفدار اقدام دولت اوباما نیستم که بهترین مکان و بهترین سفارت در لندن را به ثمن بخس فروخت؛ فقط برای این که یکی دیگر در یک منطقه پرت درست کند و برایش ۱.۲ میلیارد دلار هم هزینه بدهد.»

در ادامه این پیام آمده است: «معامله بد. از من می خواستند آن را افتتاح کنم – هرگز!»

اعلام لغو سفر دونالد ترامپ به بریتانیا، با استقبال معترضان همراه شد. فرمان رییس جمهوری آمریکا برای ممنوعیت حضور شهروندان کشورهایی با اکثریت مسلمان و نیز ریتوییت کردن ویدئوهای غیرواقعی ضد مسلمانان از سوی دونالد ترامپ، انتقادهایی به همراه داشت.

صادق خان، شهردار لندن گفت: «خیلی از مردم لندن به طور صریح اعلام کرده‌اند تا وقتی که دونالد ترامپ در راه چنین برنامه تفرقه اندازی حرکت می‌کند، حاضر به خوش آمد گفتن به او در لندن نیستند.»

شهردار لندن که از حزب مخالف دولت حاکم – حزب کارگر – است، گفته بود در صورت انجام سفر، تظاهرات صلح آمیز گسترده در شهر انجام می‌شود. وی همچنین دعوت از دونالد ترامپ را، «کاری خطا» نامیده بود.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، جرمی کوربن رهبر حزب کارگر و صادق خان را به اقدام برای تخریب رابطه میان آمریکا و بریتانیا متهم کرده بود.

یک سخنگوی دفتر نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد دعوت سفر رسمی از رییس جمهوری آمریکا به تعویق افتاده و انجام سفر هم تایید شده است. ولی هنوز تاریخ دقیق آن، تایید نشده است.

روابط میان ترزا می نخست وزیر بریتانیا و دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا بر سر ریتوئیتی که آقای ترامپ از گروه «اول بریتانیا» کرد، با چالش همراه شد. خانم می، کار آقای ترامپ را «نادرست» خوانده بود.

ترزا می گفته بود: «این واقعیت که ما با یکدیگر کار می‌کنیم به این معنا نیست که وقتی فکر می‌کنیم ایالات متحده اشتباه کرده از گفتن آن واهمه داشته باشیم و خیلی با صراحت آن را نگوییم. بسیار صریح می‌گویم که بازتوئیت از «اول بریتانیا» عمل نادرستی بود.»

در واکنش به نخست‌وزیر بریتانیا، دونالد ترامپ در توئیتی نوشت ترزا می به جای تمرکز بر او بهتر است به «تروریسم اسلامی تندرو و مخرب که در بریتانیا جریان دارد» بپردازد. ترزا می هم در پاسخ گفت بریتانیا ضرورت برخورد با «این تهدید تروریستی را بسیار جدی» قلمداد می‌کند.

بر اساس گزارش‌هایی از خبرگزاری رویترز، فرانسه؛ ک.ت.
XS
SM
MD
LG