لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

گشایش بازى‌هاى المپیک زمستانى ونکوور با حضور نخستین زن ورزشکار ایرانى


مرجان کلهر، عضو تیم اسکی بانوان ایران در مراسم رژه تیم های حاضر در المپیک زمستانی ونکوور پرچمدار ایران بود.
مرجان کلهر، عضو تیم اسکی بانوان ایران در مراسم رژه تیم های حاضر در المپیک زمستانی ونکوور پرچمدار ایران بود.
بیست و یکمین دوره بازى‌هاى المپیک زمستانى در حالى در ونکوور کانادا گشایش یافت که براى نخستین بار ایران یک زن ورزشکار را در این مسابقات شرکت داده است.

در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین دوره بازى‌هاى زمستانى که عصر روز جمعه به وقت محلى در استادیوم سرپوشیده بى‌سى‌پلیس ونکوور برگزار شد، کاروان ۹ نفره ایران با پرچمدارى مرجان کلهر، عضو تیم ملى اسکى بانوان از مقابل تماشاگران حاضر در استادیوم رژه رفت.

این نخستین بار است که یک ورزشکار زن ایرانى در بازى‌هاى المپیک زمستانى شرکت مى‌کند.

پوریا ساوه‌شمشکى و حسین ساوه‌شمشکى در رشته اسکى آلپاین، ستار صید در رشته اسکى صحرا نوردى و مرجان کلهر در رشته مارپیچ کوچک و مارپیچ بزرگ در این دوره از رقابت‌ها با ورزشکارانى از ۸۲ کشور جهان رقابت خواهند کرد.

پیشتر عیسى ساوه‌شمشکى، رئیس فدراسیون اسکى ایران از حضور چهار ورزشکار ایرانى در بازهاى المپیک زمستانى به عنوان «اتفاق جدیدى براى ورزش‌هاى زمستانى ایران» یاد کرده و ابراز امیدوارى کرده بود که ایران بتواند در آینده با ورزشکاران بیشترى در المپیک زمستانى شرکت کند.

در بیست و یکمین دوره بازى‌هاى المپیک زمستانى که تا روز ۲۸ فوریه ادامه خواهد داشت، حدود ۲۷۰۰ ورزشکار شرکت دارند.

کشورهاى آلمان، ایالات متحده آمریکا و کانادا به عنوان میزبان این رقابت‌ها از بخت بیشترى براى قهرمانى در این دور از بازى‌ها برخوردار هستند.

در این میان حضور ورزشکارانى از کشورهاى گرمسیرى مانند پاکستان، پرو، برمودا، جامائیکا، تایوان و غنا در مهم‌ترین رویداد ورزش‌هاى زمستانى جهان با استقبال تماشاگران روبرو شد.

مراسم گشایش رسمى این رقابت‌ها در حالى برگزار شده که مرگ یکى از اعضاى تیم گرجستان به هنگام تمرین در روز جمعه این مراسم را تحت تاثیر قرار داده بود.

نودار کوماریتاشویلى، لوژ سوار ۲۱ ساله گرجستانى روز جمعه بر اثر برخورد با یکى از ستون‌هاى محل تمرین جان خود را از دست داد.

اعضاى کاروان ورزشى گرجستان که با بازوبندهاى مشکى در مراسم رژه حاضر شده بودند از سوى حدود ۵۵ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه بى‌سى‌پلیس ونکوور به شدت مورد تشویق قرار گرفتند.

این سومین بار است که کانادا میزبانى بازى‌هاى المپیک را برعهده دارد. در سال ۱۹۷۶ بازى‌هاى المپیک تابستانى در شهر مونترال برگزار شد و در سال ۱۹۸۸ المپیک زمستان در شهر کالگارى کانادا برگزار شده بود.

ایالات متحده آمریکا تاکنون با چهاربار میزبانى و فرانسه با سه میزبانى از این نظر در صدر قرار دارند. ژاپن، ایتالیا، اتریش و نروژ نیز هر کدام یک بار میزبانى المپیک زمستانى را بر عهده داشته‌اند.

قرار است بیست و دومین دوره بازى‌هاى المپیک زمستانى در سال ۲۰۱۴ در شهر سوشى روسیه برگزار شود.
XS
SM
MD
LG