لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

کرولی: مبارک باید برگ جدید رو کند


پی. جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
پی. جی کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
پس از اعلام خبر انحلال دولت مصر از سوی حسنی مبارک، رئیس‌جمهور مصر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه گفت که «دولت مصر نمی‌تواند ورق‌ها را بُر بزند اما بعد از آن، از کشیدن کارت جدید خودداری کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، پی. جی کرولی، با اعلام این نظر در توئیتر خود، افزوده‌است که حسنی مبارک باید به وعده خود درخصوص انجام اصلاحات واقعی عمل کند. وی هم‌چنین از حکومت و معترضان مصری خواست از خشونت بپرهیزند.

این نظرات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی بیان می‌شود که حسنی مبارک، با اعلام انحلال دولت، عصر شنبه، عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت مصر را به عنوان معاون رئیس جمهوری انتخاب کرد. حسنی مبارک در اقدامی دیگر ژنرال احمد شفیق، وزیر هوانوردی و فرمانده پیشین نیروی هوایی را به سمت نخست‌وزیری منصوب کرد.

رئیس جمهوری مصر، پس از چهار روز اعتراض‌های سراسری، سرانجام در تلویزیون ظاهر شد و مردم را به آرامش فراخواند و وعده اصلاحات گسترده داد. مبارک همچنین گفت که از کابینه خواسته‌است که استعفا بدهد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، شامگاه جمعه، در گفت‌وگوی تلفنی با حسنی مبارک، که از هم‌پیمانان واشینگتن است تاکید کرد که حکومت مصر نیاز دارد تا گام‌هایی جدی در راستای اصلاحات بردارد. باراک اوباما همچنین افزود که «خشونت نمی‌تواند پاسخی به خواسته‌های مردم مصر باشد و سرکوب باعث از بین رفتن مطالبات نخواهد شد.»

درخواست باراک اوباما برای پرهیز از خشونت در مصر در حالی ابراز می‌شود که به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در راهپیمایی‌های دو روز اخیر در سراسر مصر، دست‌کم ۶۲ تن کشته و دو هزار نفر مجروح شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، آلمان تهدید کرده‌است که اگر حکومت مصر از میزان سرکوب معترضان نکاهد، کمک‌های خود به مصر را کاهش خواهد داد.

مصر یکی از بزرگ‌ترین دریافت‌کنندگان کمک‌های توسعه از آلمان است و به نوشته وب‌سایت وزارت خارجه آلمان، مصر از دهه ۱۹۶۰ به این‌سو، ۵.۵ میلیارد یورو از آلمان کمک دریافت کرده‌است. آلمان در ماه ژوئن گذشته، قول ۲۰۰ میلیون یورو دیگر برای دو سال آینده را به مصر داد.

بنا بر گزارش رویترز، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، روز شنبه با ابراز این هشدار به مصر، از حسنی مبارک خواست تا تمامی اشکال خشونت را کنار گذاشته و به حق مردم برای راهپیمایی احترام بگذارد.

اما در همین حال، خبرگزاری فرانسه خبر می‌دهد که فرانکو فراتینی، وزیر خارجه ایتالیا، روز شنبه از «ادامه روابط نزدیک دیپلماتیک ایتالیا با دولت جدید مصر» سخن گفت. وی که پس از انحلال دولت در مصر و انتصاب نخست‌وزیر جدید و دیگر وزیران ارشد توسط حسنی مبارک، سخن می‌گفت افزود: «ایتالیا دوستی بزرگی با مردم مصر دارد و شریک دوجانبه اصلی در میان کشورهای اتحادیه اروپا با مصر است و همین دوستی را ادامه می‌دهد.»

به گزارش رویترز، اعضای اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه در پیوند با پیامدهای تحولات جدید در جهان عرب و خاورمیانه با یکدیگر به مشورت بنشینند.
XS
SM
MD
LG