لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

در ایران تبعیض مذهبی وجود دارد؟


روز سه شنبه، رسانه های بين المللی و به ويژه رسانه ای اسراييلی، رويداد کم سابقه ای را پوشش دادند که بار ديگر نام «ايران» را به دنبال خود می کشيد: «۴۰ مهاجر يهودی ايرانی که برنامه عزيمت آنها به طور مخفيانه تنظيم شده بود شامگاه سه شنبه در ميان استقبال مقام های اسراييلی وارد فرودگاه بن گوريون تل آويو شدند.»

برخی از اين مهاجرين از ناملايمات زندگی در ايران به دليل دين خود – يهوديت – گفته اند و برخی ديگر نيز گفته اند که روزگار سختی نداشته اند. به گزارش منابع خبری، این بزرگترین مهاجرت دسته جمعی یهودیان ایرانی به اسراییل محسوب می شود.

در خاورميانه ايران بعد از کشور اسراييل، دومين جمعيت بزرگ يهوديان را در خود جای داده است و ايرانيان يهودی، سابقه بسيار کهنی در سرزمين ايران دارند.

اما گروهی از مدافعان حقوق بشر می گويند که جمهوری اسلامی در ايران، با اقليت های مذهبی از جمله یهودیان برخوردی تبعيض آميز دارد و آنها از اين تبعيض ها رنج می برند.

يهوديان ايرانی در کنار ارمنی ها، آسوريان، زرتشتی ها، بهايئيان و مسلمانان سنی مذهب، گروههای عمده اقليت مذهبی ايران را تشکيل می دهند.

شما در اين زمينه چه نظری داريد؟ آيا ناملايمات با اقليت های دينی در ايران را خود از نزديک احساس کرده ايد؟ يا اگر خود از اقليت های مذهبی هستيد، چگونه تجربه شخصی خود را در اين زمينه تشريح می کنيد؟ آيا خاطره مشخصی داريد که ادعاهای اخير را تاييد يا تکذيب کند؟ اگر به وجود تبعيض مذهبی در ايران اعتقاد داريد، اين تبعيض ها را ناشی از تفکرات گروهی از مردم می دانيد يا معتقديد که نظام سياسی جمهوری اسلامی، به شکلی هدفمند بانی اين تبعيض ها است؟

پاسخ به اين سئوالات و نظرات خود را در اين زمينه با توجه به قوانين انتشار نظرات که در پايين ستون سمت چپ می بينيد برای ما بنويسيد. اين نظرات در فاصله کوتاهی در همين صفحه منتشر خواهند شد.

XS
SM
MD
LG