لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

لاریجانی از بازداشت چند فرد دخیل در ترور احمدی روشن خبر داد


علی لاریجانی، رئیس مجلس
علی لاریجانی، رئیس مجلس
در حالی که رئیس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه از دستگیری چند نفر در ارتباط با ترور اخیر در تهران خبر داده، روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نیز در گزارشی می‌گوید که «ماموران موساد»، سازمان جاسوسی اسرائیل، این ترور را طراحی و اجرا کرده‌اند.

مصطفی احمدی روشن، مهندس ۳۲ ساله، که در خبرها از او به عنوان «دانشمند هسته‌ای» یاد شده است بامداد چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، در نزدیکی میدان کتابی تهران در حالی که در کنار محافظ و راننده خود در اتومبیل نشسته بود، بر اثر انفجار بمبی که به پژوی او چسبانده شد به قتل رسید.

محافظ این مقام جوان ایرانی نیز همان روز پس از مدت کوتاهی در بیمارستان جان داد.

در همین زمینه علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری العالم از بازداشت «تعدادی از افرادی که در ترور شهید احمدی روشن دست داشتند» خبر داد.

آقای لاریجانی در این مصاحبه همچنین افزوده است که تحقیقات درباره این ترور و جزئیات آن و «ماهیت تروریست‌ها» در ایران ادامه دارد.

در همین حال روزنامه تایمز چاپ لندن، پایتخت بریتانیا، روز دوشنبه در گزارشی مراحل طراحی و اجرای این ترور را «گام به گام» تشریح کرده و از دست داشتن «ماموران موساد»، سازمان جاسوسی اسرائیل، در آن خبر داده است.

روزنامه تایمز در گزارش خود از یک «منبع اسرائیلی» نقل قول کرده و گفته است که «ماه‌ها برنامه‌ریزی» پشت این ترور بوده است.

اما این نخستین بار نیست که جدا از مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی نشریه‌ای خارج از ایران موساد را به برنامه‌ریزی برای این ترور متهم می‌کند.

نشریه آمریکایی «تایم» نیز شنبه گذشته در گزارشی «با یقین» این سوء قصد را به اسرائیل نسبت داد و به نقل از «منابع اطلاعاتی غربی» گفت که موساد عامل اجرای قتل اخیر در تهران بوده ‌است.

این «منابع اطلاعاتی غربی» به تایم گفته بودند که شباهت‌های بسیار میان شیوه اجرای این قتل با سایر سوء قصدهایی که در چند سال گذشته علیه جان چهره‌های مرتبط با برنامه اتمی ایران انجام شده این فرضیه را تقویت می‌کند که این اقدام نیز از سوی اسرائیل صورت گرفته است.

مصطفی احمدی روشن نخستین نفری نبود که با برنامه هسته‌ای ایران ارتباط داشت و در تهران قربانی سوء قصد شد. پیش از او چهار نفر دیگر نیز در دو سال گذشته هدف ترور عوامل ناشناس قرار گرفته‌اند که از این میان سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ساندی تایمز بریتانیایی در گزارش خود به نقل از منبع اسرائیلی‌اش ترور احمدی روشن را «مقدمه‌ای بر حمله نظامی» توصیف کرده است.

این منبع اسرائیلی با اشاره به شکل و روند طراحی ترور به دست «ماموران موساد» گفته است: «اشتباه و خطا تحمل نمی‌شود. هر شکستی به طور بالقوه هم جان مامورها را به خطر می‌اندازد و هم ممکن است به رسوایی بین‌المللی بینجامد.»

گزارش این نشریه‌های خارجی تاییدی است بر گفته مقامات عالی‌رتبه در جمهوری اسلامی که پس از ترور مصطفی احمدی روشن بلافاصله انگشت اتهام خود را به سوی اسرائیل نشانه رفتند.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا و بریتانیا را نیز در این ترور اخیر در تهران دخیل دانسته‌اند،‌ اتهامی که ایالات متحده قویا آن را رد کرده و خود را از دخالت در این سوء قصد مبرا دانسته است.
XS
SM
MD
LG