لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

ابهام درباره سوال از احمدی نژاد؛ «۱۱ نماينده امضای خود را پس گرفتند»


در حالی که قرار است محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه برای پاسخ به سوالات نمايندگان در مجلس حاضر شود، گزارش ها حاکی از تلاش حاميان دولت به منظور لغو اين جلسه است و همزمان گزارش شده که ۱۱ نماينده امضای خود را از طرح سوال از رييس جمهوری ايران پس گرفته اند.

در صورتی که محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه در مجلس حاضر شود این برای نخستين بار ظرف ۳۳ سال گذشته خواهد بود که یک رییس جمهوری ایران برای پاسخگويی به طرح سوال نمايندگان در پارلمان حاضر می شود.

با اين حال، روز شنبه اخبار ضد و نقيضی درباره احتمال حضور نيافتن آقای احمدی نژاد در مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

خبرگزاری فارس به نقل از محسن کوهکن، سخنگوی هيات رييسه مجلس، خبر داده که ۱۰ تن از نمايندگان امضاء کننده طرح سوال از رييس جمهوری انصراف داده اند و قرار است هيات رييسه مجلس در جلسه ای فوق العاده به اين موضوع رسيدگی کند.

وی گفته است: «در اين جلسه به تفسير آيين نامه در اين زمينه خواهيم پرداخت و اگر برداشت از آيين نامه اين باشد که به صورت طبيعی اين اعمال حق از نظر پس گرفتن امضاها به قوت خود باقی باشد، هيات رييسه تصميم ديگری در خصوص بررسی طرح سوال از رييس جمهوری در صحن علنی خواهد گرفت.»

محمد حسين فرهنگی، ديگر عضو هيات رييسه مجلس، نيز ضمن تاييد انصراف ۱۱ نماينده مجلس به صورت کتبی، ابراز عقيده کرده که «رييس مجلس اختياراتی در برداشت از آيين نامه دارد بنابر اين هر نظری که امروز در هيات رييسه منعکس شود همان نظر الزامی خواهد شد.»

وی افزوده است: «نظر من بر اين است که در هر مقطعی انصراف قابل اعمال بوده و انحصار به يک هفته ندارد.»

ولی در نظری مخالف با هيات رييسه مجلس، علی مطهری که طرح سوال از محمود احمدی نژاد را به جريان انداخته است به همشهری آنلاين گفت: انصراف ۱۱ امضاء کننده طرح سوال از رييس جمهوری «دروغ محض» است و امکان انصراف از سوال وجود ندارد.

آقای مطهری اظهارات اعضای هيات رييسه مجلس در مورد کاهش تعداد امضاها را ادامه روند مخالفت‌های برخی از اعضای هيات رييسه با طرح سوال دانسته و گفته است: «پس از پاسخ‌ های نمايندگان رييس جمهوری در کميسيون‌ها ما هم يک جلسه عمومی برگزار کرديم و از همه سوال کننده‌ها خواسته شد تا در اين جلسه حضور پيدا کنند. در آنجا هم هيچ کس سخن از قانع شدن به ميان نياورد و بر اساس روال، طرح سوال را به هيات رييسه ارسال کرديم.»

به گفته اين نماينده تهران، «طرح سوال اعلام وصول شده است و بيان سخنانی که خبر از حذف امضاها يا از حد نصاب افتادن طرح می‌دهند منطقی نيست.»

علی عباسپور، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با بیان اینکه با طی شدن مراحل قانونی طرح سوال از رییس جمهوری امضاها قابل پس گرفتن نیست، گفت: «طرح سوال از رییس جمهوری امور را به مسیر قانونی خود هدایت می‌کند.»

طرح سوال از محمود احمدی نژاد از سال ۸۹ بارها به جريان افتاده و در نيمه راه متوقف شده است. با اين حال، در آذرماه سال جاری، طرح ياد شده بار ديگر با ۷۹ امضا به هيات رييسه مجلس ارائه شد و به دنبال قانع نشدن امضاء کنندگان طرح از پاسخ های نمايندگان رييس جمهوری، محمود احمدی نژاد برای پاسخگويی به صحن علنی مجلس فرا خوانده شد.

به رغم قطعی شدن حضور رييس جمهوری ايران در مجلس، تلاش های برخی نمايندگان برای لغو اين نشست ادامه پيدا کرده است. روز يکشنبه، هفت نماينده در نامه ای خواستار گفت و گو با دولت به جای طرح سوال از محمود احمدی نژاد شدند.

اين نمايندگان گفته اند که کنار گذاشتن طرح سوال از رييس جمهوری «کام مردم را شيرين و دشمن را مايوس می‌کند.»

خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، ۲۱ اسفندماه گزارش داد که به گفته برخی از نمايندگان، به تعويق افتادن اين طرح و عدم اعلام وصول طرح سوال از رييس جمهوری از سوی هيات رييسه مجلس، ممکن است به دليل نگرانی از «رو شدن پرونده‌هايی باشد که زير دست» آقای احمدی ‌نژاد است.

در روزهای اخير برخی گزارش ها نيز از احتمال بروز آبستراکسيون توسط نمايندگان حامی دولت در مجلس مطرح شد. اما محمد دهقان، عضو هيات رييسه مجلس، گفته است حتی با حضور ۱۴۵ نماينده مجلس امکان طرح سوال وجود دارد.

در صورت حضور محمود احمدی نژاد در صحن علنی مجلس، يک نفر از نمايندگان سوال کننده به مدت ۱۵ دقيقه صحبت می کند و رييس جمهوری نيز يکساعت فرصت دارد تا سخنرانی کند.
XS
SM
MD
LG