لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

هشدار روسیه در مورد تحریم نفت ایران؛ گزارش: افزایش ذخایر جهانی


در حالی که تنها دو ماه به آغاز تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا مانده است،‌ وزیر خارجه روسیه روز جمعه، هشت اردیبهشت، با تاکید دوباره بر موضع کشورش در قبال تحریم‌های یک‌جانبه هشدار داد که منع خرید نفت از جمهوری اسلامی به اعضای اتحادیه اروپا لطمه می‌زند.

این در حالی است که بر اساس تازه‌ترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا که در همین روز منتشر شد ذخایر نفت در جهان در دو ماه گذشته و به‌رغم کاهش تولید و خرید نفت از ایران افزایش داشته است.

خبرگزاری رویترز در تحلیل خود از این گزارش که هر ۶۰ روز آپ‌دیت و منتشر می‌شود می‌گوید که با توجه به این افزایش ذخایر دولت باراک اوباما فرصت می‌یابد به تحریم خرید نفت از جمهوری اسلامی و فشار بر دیگر کشورها برای همین اقدام ادامه دهد.

با این همه سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه بر مخالفت مسکو با تحریم‌های بیشتر، ‌به‌ویژه تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا، تاکید کرد و آن را باعث لطمه به اعضای این اتحادیه دانست.

روسیه و چین همواره با این نوع تحریم‌ها مخالفت کرده و چنین اظهار نظر کرده‌اند که بحران اتمی ایران را باید از راه دیپلماسی حل کرد.

به گفته آقای لاوروف، تحریم‌های یک‌جانبه «تنها آن کسانی را در ایران تقویت می‌کند که معتقدند غرب به حل مسائل اتمی علاقه‌ای ندارد و تنها به دنبال تغییر رژیم [در ایران] است».

این گفته وزیر امور خارجه روسیه از آنجا اهمیتی دوچندان می‌یابد که مسکو به‌ویژه در چند سال اخیر به نزدیک‌ترین حامی قدرتمند ایران بدل شده و به نظر می‌رسد که مقامات جمهوری اسلامی رابطه‌ای نزدیک با کرملین دارند.

سرگی لاوروف در مقابل بار دیگر پیشنهاد «طرح گام به گام» روسیه را مطرح کرده و گفته است که تمرکز گروه ۵+۱ در مذاکرات با جمهوری اسلامی باید بر این باشد که تهران را با حذف و لغو تحریم‌ها به همکاری در قضیه اتمی ترغیب کنند.

آقای لاوروف پیشنهاد خود را کمتر از یک ماه پیش از آن مطرح کرده است که ایران قرار است بار دیگر و این بار در وین با کشورهای ۵+۱ به مذاکره بنشیند.

دور تازه‌ گفت‌وگوها با آژانس پس از نشست «مثبت و سازنده» مذاکره‌کنندگان ایرانی با گروه ۱+۵ در استانبول صورت می‌گیرد، نشستی که پس از ۱۵ ماه بن‌بست و به گفته دیپلمات‌ها در فضایی «متفاوت و امیدوارکننده» برگزار شد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از گزارش تازه اداره اطلاعات انرژی ذخایر جهانی نفت در دو ماه گذشته افزایش یافته و بیانگر اوضاعی مثبت است.

بر اساس این گزارش، در دو ماه مارس و آوریل سال ۲۰۱۲، میزان ذخیره نفت و بنزین در جهان به اندازه ۵۰۰ هزار بشکه در روز از میزان تقاضا برای این کالاهای اساسی فراتر رفته است.

به این ترتیب کشورهای مصرف‌کننده نفت در این مدت فرصت یافته‌اند سوخت را ذخیره کرده و خود را در برابر ضررها و لطمات ناشی از اقدامات آمریکا در برابر ایران بیمه کنند.

این گزارش نشان می‌دهد که در همین مدت دو ماه عربستان سعودی نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است که این چیزی حدود ۹۰۰ هزار بشکه بیش از تولید این کشور در مدت مشابه در سال گذشته است.

عربستان سعودی در یک سال گذشته دست‌کم دو بار برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازارهای جهانی به دنبال تحریم‌های غرب اعلام آمادگی کرده است.
XS
SM
MD
LG