لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

توافق در سنای آمریکا برای گریز از پرتگاه مالی؛ بحران تا حدی مرتفع شد


کنفرانس خبری اوباما درباره «پرتگاه مالی»
کنفرانس خبری اوباما درباره «پرتگاه مالی»
مجلس سنای آمریکا در نخستین ساعات سال جدید میلادی در روز سه‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، در تلاش برای نجات این کشور از لبه «پرتگاه مالی» به توافقی نیم‌بند دست یافت تا از شدت بحران مالی و اقتصادی در ایالات متحده بکاهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشینگتن، پایتخت ایالات متحده، اکثریت سناتورهای آمریکایی روز سه‌شنبه در جلسه‌ای اضطراری به افزایش مالیات بر درآمد خانواده‌های دارای درآمد بالای ۴۵۰ هزار دلار رای دادند.

در حالی که اعضای سنای ایالات متحده در تلاش برای خنثی کردن خطر افزایش خودکار مالیات‌ها و کاهش هزینه‌های دولت در آغاز سال جدید میلادی به این توافق نیم‌بند دست یافتند، رویترز می‌گوید که این اقدام اثر چندانی برای مهار کسر بودجه سالانه این کشور نخواهد داشت.

با این حال به گفته کارشناسان این توافق در مجلس نمایندگان آمریکا و از سوی جمهوری‌خواهان با «چالش جدی» روبه‌رو خواهد شد.

اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا معتقدند که باراک اوباما بی آن که تلاش چندانی برای کاهش هزینه‌های دولت خود کرده باشد، بیشتر به فکر افزایش مالیات به‌ویژه برای ثروتمندان است.

پیش از آن که مجلس سنا به این توافق دست یابد،‌ باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، اعلام کرده بود که توافق با جمهوری‌خواهان برای سیاست‌های مالیاتی و هزینه‌های دولت نزدیک است اما هنوز توافق نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

طبق «قانون کنترل بودجه» که در سال ۲۰۱۱ تصویب شد، اگر تا نیمه‌شب ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره بر سر مالیات‌ها و هزینه‌های عمومی کشور به توافق نرسند، از جمله به طور خودکار، دو درصد بر مالیات حقوق‌بگیران اضافه می‌شود، و شماری از بخشش‌های مالیاتی شرکت‌ها نیز پایان می‌یابد. از سوی دیگر میلیاردها دلار از هزینه‌های دولت فدرال قطع خواهد شد.

وقوع این وضعیت که به تعبیر بن برنانکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا، «پرتگاه مالی» آمریکا خواهد بود، بر اقتصاد آمریکا و دیگر کشورها تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

باراک اوباما روز دوشنبه، ۱۱ دی‌ماه (۳۱ دسامبر)، در کنفرانس خبری خود در اوج مذاکرات جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها اعلام کرد که توافق نزدیک است، اما هنوز نهایی نشده است. وی در این کنفرانس خبری چند شوخی نیز کرد که به خشم جمهوری‌خواهان انجامید.

باراک اوباما گفت که ترجیح می‌دهد که مناقشه بر سر به اصطلاح «پرتگاه مالی» را در «بستر توافقی بزرگ‌تر» حل کند، اما به گفته او «واضح است با این کنگره، در حال حاضر، این امر کمی خوش‌بینی است.»

باراک اوباما همچنین گفت: «آنها به (توافق) نزدیکند اما هنوز به (توافق) نرسیده‌اند.»

رئیس جمهور آمریکا در شوخی دیگری گفت که باید در نظر داشت که این کنگره، اگر بخواهد کاری انجام دهد در آخرین ثانیه آن را انجام می‌دهد.

جان مک کین سناتور جمهوری‌خواه در واکنش به این اظهارات گفت که این گونه سخن گفتن مناسب شیوه رهبری یک رئیس جمهور نیست.

روز دوشنبه اعلام شد که مجلس نمایندگان آمریکا به احتمال زیاد رای‌گیری نمی‌کند و رای‌گیری بر سر «پرتگاه مالی» در سال ۲۰۱۳ انجام خواهد شد.

باراک اوباما در کنفرانس خبری خود در کاخ سفید گفت که وی تمایل داشت توافق بزرگی صورت بگیرد که این امر محقق نشد.

به گزارش رویترز باراک اوباما اظهار داشت: «امروز به نظر می‌رسد که توافق برای جلوگیری از افزایش مالیات در سال نو نزدیک باشد اما هنوز (توافق) حاصل نشده است.»

رئیس جمهور ایالات متحده افزود: «هنوز موضوعاتی مانده که باید حل شود، اما ما امیدواریم که کنگره آن را حل حل کند اما هنوز چنین نشده است.»

اگر توافقی برای تعویق سقوط در «پرتگاه مالی» میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان حاصل نمی‌شد، باید به اندازه ۶۰۰ میلیارد دلار مالیات‌ها افزایش یابد و از هزینه‌های دولت فدرال کاسته شود.

در نتیجه افزایش چشمگیر مالیات‌ها و کاهش شدید هزینه‌ها، احتمال دارد اقتصاد آمریکا به رکود برود و دو میلیون بیکاری به بار آورد اما در عین حال نزدیک به ۵۶۰ میلیارد دلار از کسری بودجه آمریکا کاسته خواهد شد.

جمهوری‌خواهان به طور کلی مخالف افزایش مالیات و موافق کاهش هزینه‌های دولت فدرال هستند. دموکرات‌ها اما به دنبال ترکیبی از افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها هستند. هر دو حزب با این حال نمی‌خواهند آمریکا به «پرتگاه مالی» دربیفتد و به طور خودکار مالیات‌ها افزایش و هزینه‌ها کاهش یابند.

بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند که آمریکا برای این که زیر بدهی سرسام‌آور ملی که از جمله با استقراض‌های ارزان چین فراهم شده، کمر خم نکند، باید از این بدهی‌ها بکاهد.
XS
SM
MD
LG