لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

خامنه‌ای: ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد، نه به خاطر ناراحتی آمریکا


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز شنبه، ۲۸ بهمن اعلام کرد که ایران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را ندارد و این تصمیم به خاطر «ناراحتی آمریکا» نیست، بلکه مبنای اعتقادی دارد.

رهبر جمهوری اسلامی افزود «اگر ايران قصد ساخت سلاح هسته‌ای را داشت امريکا به هيچ وجه نمی‌توانست جلوی ملت ايران را بگيرد.»

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، آقای خامنه‌ای گفت: «جمهوری اسلامی سلاح هسته‌ای را جنایت بر ضد بشریت می‌داند و ضمن آنکه بر عدم تولید آن تأکید دارد، ‌خواستار محو سلاح‌های هسته‌ای موجود در جهان نیز است.»
مردم بخصوص طبقات ضعيف دشواری ها را كاملاً احساس می كنند اما ميان خود و نظام فاصله نمی اندازند
علی خامنه ای


او افزود: «ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای بوسیله ایران، ‌یک تقلب در حرف زدن است.»

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند ولی تهران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی سازی را حق خود می خواند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی به اهداف هسته‌ای ایران مظنون هستند و ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم می‌کنند. تهران همواره این اتهام را رد کرده و برنامه هسته ای خود را صلح آمیز می خواند.

در همین راستا تحریم‌های سنگینی علیه ایران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن تصویب شده است که به گفته مقامات ایران، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است. اما با این حال ایران همچنان به ادامه برنامه اتمی خود اصرار دارد و آن را حق مسلم خود می‌داند.

علی خامنه‌ای در ادامه سخنان خود گفت: «در موضوع هسته‌ای ایران، ‌بحث بر سر سلاح هسته‌ای نیست، ‌بلکه آن‌ها می‌خواهند مانع حق قطعی و مسلم ملت ایران در غنی سازی هسته‌ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای شوند که البته در جلوگیری از ملت ایران موفق نخواهند شد.»

او همچنین بار دیگر مذاکره مستقیم آمریکا با ایران،را رد کرد و گفت، بحث مذاکره در شرایطی مطرح می‌شود که «آمریکایی‌ها حرف‌های ناشایست و خلاف واقع را به نظام جمهوری اسلامی نسبت می‌دهند و برای مقابله با ملت ایران متوسل به تحریم و فشار می‌شوند.»

آقای خامنه‌ای پیش از این نیز با رد پیشنهاد جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، طرفداران مذاکره با ایالات متحده را ساده‌لوح خوانده بود. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران از پیشنهاد آقای بایدن استقبال کرده بودند و آن را نشانه‌ای مثبت قلمداد کرده بودند.

به گفته آقای خامنه‌ای، «هدف تحریم‌ها خسته کردن ملت ایران و جدا کردن ملت از نظام اسلامی است بنابراین اگر مذاکره هم انجام شود اما ملت همچنان در صحنه باشد و بر حقوق خود پافشاری کند، ‌تحریم‌ها وجود خواهد داشت.»

او در نهایت با بیان این که ملت ایران «به اذن الله تحریم‌ها را به مرحله‌ای برای رشد و شکوفایی بیشتر تبدیل خواهد کرد»، گفت که «مردم بخصوص طبقات ضعيف دشواری ها را كاملاً احساس می كنند اما ميان خود و نظام فاصله نمی اندازند زيرا می دانند نظام اسلامی و اسلام عزيز همان دست قدرتمندی است كه می تواند مشكلات را حل كند
XS
SM
MD
LG