لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۵
 بازرسان سازمان ملل در سوریه
بازرسان سازمان ملل در سوریه

آسوشتیدپرس: شماری از مقام‌های آمریکایی درباره مدارک حمله شیمیایی در سوریه تردید دارند

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامی از آنها نبرده گزارش داده است که در مورد مدارک حمله شیمیایی در حومه دمشق شک و تردید وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران اخبار منتشر شده در روزنامه الاخبار لبنان مبنی بر این‌که جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل، در سفرش به تهران خبر حمله نظامی به سوریه را به اطلاع ایرانی‌ها رسانده، تکذیب کرد و گفت: «در سفر اخیر فلتمن به تهران، درباره تحولات منطقه و به ویژه راهکار سیاسی در قبال سوریه، صحبت شد.»

جفری فلتمن پیش از کار در سازمان ملل، از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۲ دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه بود. وی از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در لبنان بود و چند ماهی هم در سال ۲۰۰۴ در عراق ماموریت دیپلماتیک در اربیل عراق داشت.

به گزارش ایسنا عبداللهیان که با فلتمن دیدار داشته، در ادامه گفت: «در سفر اخیر فلتمن به تهران، درباره تحولات منطقه و بi ویژه راهکار سیاسی در قبال سوریه و کنفرانس ژنو۲ و حمایت تهران از ابتکارات سیاسی سازمان ملل صحبت شد و تهران مواضع خود را در قبال سوریه به روشنی و شفافیت مطرح کرد.»
نشست پنج عضو دایم شورای امنیت روز پنجشنبه پس از مدتی کوتاهی پایان یافت و به نظر می‌رسد آمریکا، بریتانیا و فرانسه این بار هم نتوانسته‌اند به توافقی با روسیه و چین درباره روسیه دست یابند.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که این نشست در کمتر از یک ساعت پایان یافت. این برای دومین بار در طول دو روز است که پنج قدرت شورای امنیت جلسه تشکیل می‌دهند اما به نتیجه نمی‌رسند.

روز چهارشنبه پنج عضو دایم این شورا، درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی بریتانیا برای مداخله نظامی در سوریه بحث کردند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی که نامی از آنها نبرده گزارش داده است که در مورد مدارک حمله شیمیایی در حومه دمشق شک و تردید وجود دارد.

این خبرگزاری به نقل این مقامات می‌نویسد هنوز شک و تردید وجود دارد که چه کسی به سلاح‌های شیمیایی در سوریه دسترسی دارد و اینکه آیا اسد خود شخصا دستور حمله شیمیایی را داده باشد.

باراک اوباما روز چهارشنبه گفته بود که وی به این نتیجه رسیده که دولت سوریه مسئول حمله شیمیایی در حومه دمشق بوده است.

با این حال دیوید کامرون روز پنجشنبه در پارلمان بریتانیا گفت نمی‌توان صددرصد مطمئن بود که چه کسی از سلاح شیمیایی استفاده کرده اما قرائن و شواهد همه دلالت بر این دارد که دولت سوریه دست به حمله شیمیایی زده است. وی گفت باید در این باره «قضاوت» کرد.
کاخ سفید: تاکنون هیچ تصمیمی برای واکنش به آنچه در سوریه روی می‌دهد، گرفته نشده است. مشورت‌ها با کنگره درباره سوریه شاید تا فردا ادامه یابد.
سخنگوی کاخ سفید: رئیس جمهوری نیاز به تایید کنگره برای اقدام علیه سوریه نخواهد داشت.
جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید: جزئیات و گزارش‌های محرمانه‌ای به کنگره ارائه شده که نشان می‌دهد که نظام سوریه از جنگ‌افزارهای شیمایی استفاده کرده است.
کاخ سفید: هیچ دلیل قاطعی درباره بکارگیری جنگ‌افزارهای شیمیایی در حومه دمشق وجود ندارد، اما در این باره دلایل، نشانه‌ها و گزارش‌های اطلاعاتی بسیاری وجود دارد و این تنها نظام سوریه است که قادر به استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی است. گزارشی در این باره منتشر خواهد شد.
کاخ سفید: رئیس جمهوری در حال انجام تماس‌های گسترده‌ای با همپیمانان برای بررسی واکنش مناسب علیه سوریه است
سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد روز پنجشنبه اوباما با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان درباره سوریه گفت‌وگو کرده است.
نخست وزیر سوریه: آمادگی‌ها باید به حدی برسد که مناسب مقابله با هر وضعیت فوق‌العاده باشد تا بتوان فرصت را بر دشمنان که بر ایجاد خلل در فعالیت‌های دستگاه‌های خدماتی و اقتصادی کشور به ویژه در بخش برق، آب، مخابرت، مواد غذایی و فراورده‌های پتروشیمی شرط ‌ندی کرده‌اند، از میان برد.

بیشتر

XS
SM
MD
LG