لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

خبرها و حاشیه‌های چهارمین روز از رقابت‌های جهانی کشتی

رقابت‌های کشتی قهرمانی مردان و زنان جهان در چهارمین روز خود ادامه دارد و امروز کشتی‌گیران زن به رقابت می‌پردازند. رادیوفردا می‌کوشد تا مهم‌ترین رخدادهای این دوره از مسابقات را به صورت لحظه به لحظه از بوداپست پوشش دهد. همراه این گزارش لحظه به لحظه از وب سایت رادیو فردا باشید.

۱۶:۵۱ ۲۸.۶.۱۳۹۲
رضا یزدانی موفق شد از عنوان قهرمانی خود در استانبول دفاع کند و مجدداً روی سکوی شماره یک جهان بایستد.
یزدانی در حالی مدال طلا را گرفت که به خاطر غیبت در مسابقات انتخابی، اجازه حضور در اردو را نداشت و از ترکیب تیم ملی حذف شده بود. اما سرانجام کادر فنی تیم ملی پذیرفت که از تجربه یزدانی نیز استفاده کند. او به اردو بازگشت و با برتری در مسابقه مجدد انتخابی، مسافر بوداپست شد تا خوش‌رنگ‌ترین مدال را به گردن بیاویزد.
جعفر دلیری نفر اول مسابقات انتخابی هم به عنوان فرد ذخیره در این مسابقات حضور داشت و به یزدانی کمک می‌کرد.
۱۶:۴۵ ۲۸.۶.۱۳۹۲
احسان لشگری در آخرین هفته‌های باقی مانده تا مسابقات جهانی، به خاطر مصدومیت زانو اصلاً تمرین نکرد. اما خودش را به رقابت‌ها رساند و با پیروزی ضربه فنی بر داتو مارساگیشویلی از گرجستان، شگفتی بزرگی را ثبت کرد. برتری او مقابل حریف روسی نیز تاثیر چشمگیری در جا ماندن روسیه از ایران در کورس قهرمانی داشت.
احسان سرانجام مانند المپیک لندن روی سکوی سوم ایستاد اما می‌گوید: من این طلسم را سال آینده در رقابت‌های جهانی خواهم شکست.
این تصویر و مدارا با پای مصدوم، وضعیت همیشگی لشگری در سالن تمرین مسابقات جهانی بود.
۱۶:۳۲ ۲۸.۶.۱۳۹۲
عزت‌الله اکبری گمنام‌ترین عضو تیم، ناگهان تبدیل به ستاره شد و با صعود به فینال ۷۴ کیلو، سند قهرمانی ایران را امضا کرد. نمایش او در فینال با رضایت کارشناسان کشتی همراه بود و معتقد بودند فرامین سرمربی را اجرا کرده و صرفاً مغلوب تجربه بالای جردن باروز شده.
اگر اکبری می‌توانست در چند آزمون تدارکاتی محک بخورد، نتیجه بهتری هم کسب می‌کرد. اما به خاطر بحران مالی فدراسیون کشتی، سفرهای این تیم، قبل از مسابقات جهانی لغو شد.
اکبری جایگزین صادق گودرزی دارنده چهار مدال پیاپی جهان و المپیک شده بود، اما با نمایشی خیره کننده اجازه نداد جای خالی گودرزی حس شود.
۱۶:۲۸ ۲۸.۶.۱۳۹۲
مهدی تقوی غمگین‌ترین فرد در تیمی است که قهرمان جهان شده. او مدتی قبل، در غم از دست مادرش سوگوار شده بود و با حذف از مسابقات جهانی هم گرفتار ضربه روحی سنگینی شد. به سالن نیامد و کسی از او خبری نداشت. احسان لشگری در صفحه فیسبوکش از هواداران کشتی خواسته شرایط روحی مهدی را در نظر بگیرند و او را کمک کنند تا خیلی زود به صحنه برگردد.
با توجه به تغییر وزن‌ها، شاید تقوی نتواند در ۶۵ کیلو مبارزه کند و ناگزیر باید به یک وزن بالاتر برود.
۱۶:۲۴ ۲۸.۶.۱۳۹۲
مسعود اسماعیل‌پور اگر مقابل حریف آمریکایی در واپسین ثانیه‌ها موفق به تغییر نتیجه نمی‌شد، حالا روسیه به جای ایران روی سکوی شماره یک جهان قرار داشت. مسعود پسر محمود اسماعیل‌پور از اعضای کادر فنی تیم ملی است. محمود خودش هم سابقه عضویت در تیم ملی ایران را دارد.
پدر و پسر، پس از کسب مدال برنز به اتفاق می‌گریستند. مسعود می‌گوید با تغییر وزن‌ها، او نیز به ۶۵ کیلو صعود خواهد کرد.
۱۶:۲۰ ۲۸.۶.۱۳۹۲
حسن رحیمی در ۵۵ کیلو و در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ استانبول روی سکوی سوم ایستاد. این بار توانست مدال طلا را به گردن بیاویزد و نقش چشمگیری در قهرمانی ایران ایفا کند. او می‌گوید هدفش این است که همین روند را تا المپیک ۲۰۱۶ برزیل ادامه دهد. رحیمی گفت در فینال، حریف هندی بارها با خطا به صورت او ضربه زد اما داور واکنشی نشان نداد. اما این مسئله باعث نشد تمرکزش به هم بریزد.
۱۶:۰۹ ۲۸.۶.۱۳۹۲
این تصویر آخرین تیمی است که خارج از ایران، قهرمان کشتی آزاد جهان شده بود. تیمی که سال ۱۹۶۵ در منچستر، جام قهرمانی را از پرنس چارلز دریافت کرد.
نفر اول ایستاده از راست، مرحوم پروفسور امیر حمیدی است که آن موقع داور بود. نفر سوم منصور مهدی‌زاده است و منوچهر قره‌گوزلو رییس سازمان تربیت بدنی، دستش را دور گردن او انداخته. مهدی‌زاده در ۸۷ کیلو طلا گرفت. سیدمحمد خادم رییس فدراسیون کشتی با کت روشن و بدون کراوات ایستاده، بقیه هم به ترتیب احمد رضایی، محمدعلی فرخیان نایب قهرمان ۵۷ کیلو و مرحوم نبی سروری سرمربی تیم.
ردیف نشسته از راست: محمدعلی صنعتکاران نایب قهرمان ۷۸ کیلو، محمدابراهیم سیف‌پور قهرمان ۶۳ کیلو، علی‌اکبر حیدری نفر چهارم ۵۲ کیلو، عبدالله موحد قهرمان ۷۰ کیلو و مرحوم سیاوش تیموریان.
۱۵:۵۵ ۲۸.۶.۱۳۹۲
محمود اسماعیل‌پور هم مربی تیم ملی است و هم پدر مسعود اسماعیل‌پور که در 60 کیلو به مدال برنز رسید. او در این تیم چهار شاگرد دارد. پسرش در 60 کیلو، عزت‌الله اکبری در 74، رضا یزدانی در 96 و کمیل قاسمی در 120 کیلوگرم.
از محمود اسماعیل‌پور که در شهرستان جویبار استان مازندران فعالیت می‌کند، به عنوان سازنده‌ترین مربی کشتی آزاد جهان یاد می‌شود. او می‌گوید سال 2002 هم در 74 کیلو شاگردم مهدی حاجی‌زاده توانست ایران را به مقام قهرمانی جهان برساند. این بار هم یکی دیگر از شاگردانم با صعود به فینال در همین وزن، جام قهرمانی را برایمان کسب کرد.
۱۵:۵۱ ۲۸.۶.۱۳۹۲
حمید سوریان با تمجید از عملکرد حسن رحیمی قهرمان 55 کیلوگرم کشتی آزاد جهان گفت: او در فینال فکورانه کشتی گرفت. می‌توانست با اختلاف بیشتری پیروز شود اما ترجیح داد به جای مبارزه نمایشی با حریف هندوستانی، امنیت مدال طلای خود را حفظ کند و از شلوغ کردن جریان مسابقه خودداری کرد.
۱۵:۴۹ ۲۸.۶.۱۳۹۲
امروز فقط مسابقات کشتی زنان برگزار می‌شود و ایران نماینده‌ای ندارد. اما محمد فقیری در وزن اول کشتی فرنگی برای شناخت حریفانش به روی باسکول وزن‌کشی خواهد رفت. فردا او تنها نماینده ایران در مسابقات است.
فقیری در ترکیب تیم ملی ایران جایگزین حمید سوریان شده که با شش مدال طلای جهانی و المپیک، امسال در تیم ملی حضور ندارد اما برای تماشای مسابقات به بوداپست آمده.

بیشتر

XS
SM
MD
LG