لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۷

مذاکرات ژنو «۱۵ و ۱۶ آبان» از سر گرفته می‌شود


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا. در ژنو سوئیس.
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا. در ژنو سوئیس.
رسانه‌های داخلی ایران خبر می‌دهند که جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ توافق کردند گفت‌وگوهای خود را در روزهای هفتم و هشتم نوامبر (۱۵ و ۱۶ آبان ماه) در شهر ژنو سوئیس از سرگیرند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا طرفین همچنین توافق کردند کمیته‌های کارشناسی را با حضور متخصصان هسته‌ای و نیز تحریم‌ها برگزار کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۴ مهر در صفحه فیس‌بوک خود درباره آینده مذاکرات هسته‌ای که از روز سه‌شنبه در ژنو سوئیس آغاز شده نوشت که «ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود.»

وی افزود که: «در این فاصله اعضای ۱+۵ فرصت خواهند داشت در مورد جزئیات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند.»

آقای ظریف در ادامه با ذکر این‌که «من هم دیشب برای بار دوم بحث مفصل و خوبی با خانم اشتون [مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا] در مورد جمع‌بندی مذاکرات دیروز داشتم» نوشت که «قرار است بعدازظهر امروز جلسه جمع‌بندی با حضور بنده و خانم اشتون و هیئت‌های دو طرف برگزار شود و بعد هم مصاحبه مطبوعاتی و بازگشت به تهران.»

مذاکرات هسته‌ای که در مقر اروپایی سازمان ملل ژنو برگزار می‌شود دومین مذاکره در نوع خود پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید در ایران است و طی این مذاکره، ایران طرح پیشنهادی جدیدی را به ۱+۵ ارائه کرده‌است.

محمدجواد ظریف در فیس‌بوک خود نوشت که: «این چارچوب به عنوان یک رویکرد جدید مورد استقبال قرار گرفت و رؤسای هیئت‌ها هم در اظهارنظرهای خود عموماً مثبت برخورد کردند. البته ما می‌خواهیم به صورت مشابه، رویکرد جدیدی هم از سوی ۱+۵ ببینیم.»

وی در ادامه گفت که: «نمی‌شود انتظار داشت که بی‌اعتمادی متقابل انباشته‌ای که میان طرفین ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملاً برطرف شود.»

آقای ظریف در مورد سطح جلسه بعدی مذاکره در ژنو توضیحی نداد اما خبرگزاری روسی «ایتارتاس» روز چهارشنبه از قول «یک منبع نزدیک به گفت‌وگوهای ژنو» نوشت که ایران خواستار آن شده تا گفت‌وگوهای بعدی هسته‌ای در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود.

در همین حال علی‌رضا سالاری، سفیر ایران در سوئیس نیز روز چهارشنبه به خبرگزاری ایسنا گفته‌است که «احتمالا مذاکرات بعدی ماه آینده در نوامبر خواهد بود.»

روز دوم مذاکرات ژنو

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه به رادیو فردا گفت که جلسه روز دوم مذاکرات ژنو با حدود سه ساعت تأخیر آغاز به‌کار کرد.

به گفته او محور جلسه صبح این مذاکرات، بیشتر مربوط به مسائل فنی و جزئیات طرح پیشنهادی ایران بود و جلسه بعد از ظهر در سطح معاونان ادامه پیدا می‌کند.

عباس عراقچی، که سرپرستی هیئت ایران را در این مذاکرات بر عهده دارد و هلگا اشمید نیز ریاست هیئت ۱+۵ را عهده‌دار است.

آقای عراقچی روز چهارشنبه خبر داد که در مراحل آخر طرح پیشنهادی ایران مسئله اعطای اجازه به بازرسان برای بازدید سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران نیز گنجانده شده است.

مسئله بازرسی سرزده از این تأسیسات از نکات مورد تقاضای قدرت‌های غربی جهت اعتمادسازی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران بوده است.

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز چهارشنبه این‌گونه اظهارنظر کرد که: «دیپلماسی مثبت و سازنده جمهوری اسلامی فرصت تاریخی بزرگی را پدید آورده است. دولت آمریکا این فرصت سازنده را که همیشگی نیز نخواهد بود از دست ندهد و برگ برنده خود را نسوزاند.»
XS
SM
MD
LG