لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

انصراف عربستان از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل


عربستان سعودی روز جمعه، ۲۶ مهر، عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد را در اعتراض به آن چه «فقدان تلاش‌های بين‌المللی برای پايان دادن به بحران‌های جهان» خواند رد کرد.

پيشتر انتخاب عربستان سعودی برای عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد با مخالفت نهادها و سازمان‌های بين‌المللی مدافع حقوق بشر مواجه شده بود.
به گزارش خبرگزاری آلمان، در بيانيه وزارت امور خارجه عربستان آمده است که اين کشور «معیارهای دوگانه» شورای امنيت را «مانع انجام وظايف و مسئوليت‌های» این نهاد برای «حفظ صلح و امنيت بين‌المللی» می‌داند.
کشور ثروتمند و نفت‌خيز عربستان سعودی روز پنج‌شنبه، ۲۵ مهر، با ۱۷۶ رای مثبت، کمترين ميزان رای لازم در مجمع عمومی برای عضويت دو ساله در شورای امنيت سازمان ملل را به دست آورد و همراه با چاد، شيلی، نيجريه و ليتوانی به عضويت موقت اين شورا درآمد و جايگزين پاکستان شد.
در بيانيه وزارت امور خارجه عربستان سعودی اشاره‌ای به جزئيات مخالفت اين کشور برای عضويت در شورای امنيت سازمان ملل متحد نشده، اما اين کشور پيش از اين، از عملکرد اين شورا در قبال بحران سوريه به‌شدت انتقاد کرده بود.
عربستان سعودی از جمله گفته بود که شورای امنيت «به دولت سوريه اجازه داده است مردمش را بکشد و آنها را با تسليحات شيميايی نابود کند».
با گذشت ۳۱ ماه از آغاز جنگ داخلی سوريه که به کشته و زخمی شدن صدها هزار نفر و آوارگی ميليون‌ها تن منجر شده، اختلافات در شورای امنيت و به‌خصوص در میان پنج عضو دائم اين شورا شامل آمريکا، چين، فرانسه، روسيه و بريتانيا يکی از دلايل طولانی شدن اين بحران بوده است.
دولت عربستان سعودی از شورشيان مخالف بشار اسد، رئيس جمهور سوريه، حمايت می‌کند و خواستار مداخله نظامی برای برکناری دولت اين کشور است.
اين در حالی‌است که دولت عربستان سعودی توسط سازمان‌ها و نهادهای بين‌المللی به عنوان «يکی از بزرگ‌ترين ناقضان حقوق بشر» در جهان شناخته می‌شود.

تعدادی از اين سازمان‌ها از عضويت عربستان سعودی، نيجريه و چاد در شورای امنيت به علت نقض حقوق بشر توسط دولت‌های آنها انتقاد کرده بودند.
در بيانيه وزارت امور خارجه عربستان سعودی همچنين از عملکرد شورای امنيت سازمان ملل در بحران ميان اسرائيل و فلسطينيان انتقاد شده است: «ادامه مسئله فلسطين برای ۶۵ سال، نشانه روشنی از ناتوانی شورای امنيت در انجام وظايف و اجرای مسئوليت‌هايش است.»
XS
SM
MD
LG