لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

ابراهیمی: کنفرانس صلح سوریه باید بدون پیش‌شرط برگزار شود


اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای بحران سوریه، دهم آبان ماه گفت گردهمایی برای ایجاد صلح در آن کشور، که به ژنو ۲ موسوم شده، باید «بدون هیچ پیش‌شرطی برگزار شود».

سخنان آقای ابراهیمی عملا در تقابل با خواست‌های شورشیان ارزیابی می‌شود، که شرکت در این کنفرانس را به کناره‌گیری بشار اسد منوط کرده بودند.

از سوی دیگر دولت سوریه نیز به او تاخته و از خواست او برای شرکت کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سعودی انتقاد کرده است.

نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در کنفرانسی خبری در بیروت، لبنان، گفته است: «نظر من اهمیتی ندارد، توافق صورت گرفته است تا ژنو ۲ بدون هیچ پیش‌شرطی از سوی دو طرف برگزار شود.»

آقای ابراهیمی می‌گوید: «وقتی دو طرف پای میز مذاکره نشستند، آن وقت می‌توان درباره خروج از این بحران خونبار و این‌که چگونه می‌توان سوریه‌ای نو بر پا کرد٬ به بحث نشست».

آمریکا و روسیه ماه‌ها پیش ایده برگزاری کنفرانسی را دادند که که به ژنو ۲ مشهور شده و هدف از برپایی آن پیدا کردن راه‌حلی برای برون‌رفت از بحران داخلی سوریه است.

اما این کنفرانس تا کنون فرجامی نیافته است و جنگ داخلی سوریه با بیش از صد هزار قربانی و میلیون‌ها آواره همچنان ادامه دارد.

به هر حال اخضر ابراهیمی روز جمعه ابراز امیدواری کرد که نشست صلح طی هفته‌های آینده برپا شود.

او سه روز پیش در سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

خبرگزاری‌های بین‌المللی گزارش داده‌اند که دیدار اخضر ابرهیمی با بشار اسد کوتاه بوده و کمتر از یک ساعت طول کشیده است.

پیشتر بشار اسد در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی لبنانی با ابراز تردید در مورد موفقیت کنفرانس بین‌المللی صلح ژنو ۲ گفته بود که «هنوز آنچه برای فرجام یافتن این کنفرانس لازم است مهیا نشده است».

اسد در عین حال گفته بود: «امیدواریم این بار که آقای ابراهیمی به سوریه می‌آید، بداند چگونه باید با سوریه عمل کند و محدودیت اختیاراتی را که برعهده‌اش گذاشته شده٬ بشناسد».

اخضر ابراهیمی پیش از دیدار با اسد با مقام‌‌های ایرانی نیز دیدار کرده بود.

قرار است این نماینده فرادولتی طی روزهای آینده با با نمایندگان آمریکا٬ روسیه، بریتانیا، فرانسه و چین، اعضای دایم شورای امنیت، در ژنو گفت‌وگو کند.
XS
SM
MD
LG