لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

تشکیل «صف‌های طولانی» در ایران برای دریافت سبد کالای حمایتی


خبرگزاری های ایران از توزيع سبد کالای حمايتی دولت از صبح يکشنبه ۱۳ بهمن در سراسر کشور و تشکیل صف‌های طولانی زير بارش برف برای دريافت اين سبد و اختلال در شبکه بانکی کشور خبر داده‌اند.
خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گزارش داده که سرپرستان خانوار برای دريافت سبد کالای حمايتی بايد با در دست داشتن کارت ملی و کارت بانکی حساب دريافت يارانه ماهانه خود ابتدا در صف طولانی دريافت قبض سبد کالايی بايستند که اين کار به علت سرمای هوا در «محيط‌های سر بسته» صورت می‌گيرد.
ايسنا در عين حال افزوده که در مرحله بعد سرپرستان خانوار که «اکثر آنان را افراد بالای ۵۰ سال تشکيل می‌دهند، در قسمت بيرونی فروشگاه بايد در صف‌هايی که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در آن ايستاده‌اند در سرمای شديد منتظر دريافت سبد کالايی خود باشند.»
خبرگزاری فارس هم از اختلال و ترافيک در شبکه بانکی کشور به دليل «مراجعه زياد مردم در ساعات ابتدايی» صبح يکشنبه و ايجاد مشکل برای کارت برخی بانک‌ها خبر داده است.

بر اساس این گزارش، مردم برای دریافت سبد کالایی باید حتما کارت بانکی را که یارانه ماهانه به آن واریز می‌شود همراه داشته باشند و کارت‌های برخی بانک‌ها مانند صادرات، تجارت، پاسارگاد و همچنین در برخی موارد بانک ملی به دلیل ترافیک بالای شبکه عملیات بانکی را انجام نمی‌دهند و مردم با پیغام «تراکنش نامعتبر» مواجه می‌شوند.
سبد کالايی دولت حسن روحانی برای تعدادی از مردم شامل «دو عدد مرغ منجمد، ۱۰ کيلوگرم برنج هندی با کيسه زردرنگ و آرم شرکت بازرگانی دولتی ايران، دو بسته پنير ۴۰۰ گرمی، ۲۴ عدد تخم مرغ بسته بندی شده و دو بطری ۸۱۰ گرمی روغن مايع است که در کيسه‌های نايلونی به مردم ارائه می‌شود».
ايسنا از «ناراحتی مردم» و «رعايت نکردن نوبت» در صف‌های طولانی دريافت سبد کالايی که در فضای باز و سرد مقابل مراکز توزيع ايجاد شده خبر داده است.
اين خبرگزاری با فردی که در صف فروشگاه اتکاء برای دريافت سبد کالايی ايستاده بود، گفت‌وگو کرده و به نقل از او نوشته است: «از ساعت هفت صبح در صف منتظر مانده‌ام و تاکنون (ساعت ۱۱) نتوانسته‌ام سبد کالايی خود را دريافت کنم.»
بهمن حاجعلی، مدير اجرايی طرح سبد کالايی به خبرگزاری فارس گفته که مدت ۱۵ روزه توزيع سبد کالايی «قابل تمديد» است و از مردم خواسته «عجله نکنند» چون می‌توانند در روزهای آينده نيز «سر فرصت به فروشگاه‌ها مراجعه کرده و سبد کالايی خود را دريافت کنند.»
در همين حال يک مقام مسئول به همين خبرگزاری گفته که ‌طرحی در دست بررسی است تا همه کارگران و همه بازنشستگان تامين ‌اجتماعی بتوانند سبد کالا را دريافت کنند.
فارس افزوده که در مصوبه هيات دولت در رابطه با سبد کالا، شرط درآمدی برای مشمولين اين طرح گذاشته نشده بود اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در اولين اطلاعيه خود اعلام کرد تنها آن دسته از کارگران و بازنشستگان تامين اجتماعی که کمتر از ۵۰۰ هزار تومان حقوق دريافت کنند مشمول دريافت اين سبد می‌شوند.
به نوشته ‌خبرگزاری مهر، با ‌اين شرط حداقل هشت ميليون کارگر بيمه شده و پنج ميليون کارگر فاقد شناسه از ليست دريافت سبد کالای حمايتی حذف شده اند.
XS
SM
MD
LG