لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

ملی‌پوش شمشیربازی ایران در بلوچستان «به گروگان گرفته شد»


حامد صداقتی
حامد صداقتی
در حالی که هنوز یک ماه از آزادی چهار سرباز از پنج مرزبان ربوده شده نمی‌گذرد، حامد صداقتی، ملی‌پوش شمشیربازی ایران، توسط گروهی ناشناس در استان سیستان و بلوچستان به گروگان گرفته شد.

در جریان این گروگان‌گیری مرگبار، دوست آقای صداقتی جان خود را از دست داده است.

هنوز مسئولین امنیتی و نظامی در ایران واکنشی به این خبر نشان نداده‌اند. هویت و هدف گروگانگیرها نیز مشخص نیست.

حامد صداقتی که بیش از هفت سال عضو تیم ملی بوده، در بازی‌های آسیایی سال ۲۰۰۶ دوحه در رشته اپه تیمی همراه با سیامک عسگری، محمد رضایی و علی یعقوبیان روی سکوی سوم ایستاده بود.

این ملی‌پوش شمشیربازی روز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت، با اتومبیل شخصی و همراهی محمدعلی غفاری و مهدی حسینی در حال سفر به سمت چابهار بود که مورد حمله قرار گرفته و به همراه مهدی حسینی به گروگان گرفته‌ شده است.

طبق گزارش خبرگزاری‌ دانشجویان ایران، ایسنا، محمدعلی غفاری توسط مهاجمان کشته‌ شده است. او به خاطر اصابت گلوله به سرش جان باخته. جسد او کنار خودرو پیدا شده است‌.

سال ۲۰۱۰ در شمشيربازی قهرمانی آسيا به میزبانی كره جنوبی و در اسلحه اپه حامد صداقتی در مكان هشتم قرار گرفت تا بالاتر از دیگر نمایندگان ایران یعنی علی يعقوبيان، محمد رضايی و صادق عابدی بایستد.

او سال ۲۰۱۱ در مسابقات جهانی به میزبانی کاتانیا با نماینده اسرائیل هم‌گروه شد، اما طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، از انجام مبارزه خودداری کرد تا از جدول مسابقات کنار گذاشته شود.

در همین حال فضل‌الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن تایید خبر گروگان گرفته شدن حامد صداقتی گفت: من نیز فهمیدم که این اتفاق افتاده و پیگیر هستم. تماس‌هایی گرفته‌ام تا مشخص شود که باید چه کاری انجام دهیم. با چند نفر تماس گرفتم. او ملی‌پوش ما بوده و باید ماجرا را دنبال کنیم. حامد نفر سوم بازی‌های آسیایی بوده و هنوز نمی‌دانیم دلیل این اتفاق چیست.

این اتفاق در داخل خاک ایران و استان سیستان و بلوچستان در شرایطی رخ می‌دهد که بهمن‌ماه سال گذشته پنج مرزبان ایرانی در منطقه مرزی جکیگور این استان ربوده شدند، اتفاقی که بازتاب گسترده‌ای نزد افکار عمومی داشت و طی هفته‌ها بی‌خبری از سرنوشت سربازها، مردم پیگیرانه خواستار آزادی و بازگشت مرزبانان بودند.

«قصد سرقت نداشتند»

خواهر حامد صداقتی گفته است: مسئولان پیگیر ماجرای گروگان‌گیری‌ هستند و به ما اطلاعاتی نمی‌دهند. آنها تنها از پیدا شدن سرنخ‌هایی صحبت کرده‌اند.

فراز صداقتی به ایسنا گفت: به ما اطلاع دادند که چهارشنبه شب به ماشین آنها حمله شده. هنوز هم هیچ تماسی گرفته نشده و نمی‌دانیم که دلیل این اتفاق چیست. هیچ اطلاعی نداریم و فقط منتظر هستیم.

در همین حال رئیس فدراسیون شمشیربازی در این باره گفته است: این موضوع امروز مطرح شده. در حالی که دو روز پیش اتفاق افتاده. زیرا در ابتدا کسی این افراد را نمی‌شناخته تا این که یک نفر فهمیده یکی از آن سه نفر ورزشکار است.

خواهر حامد هم می‌گوید با مسئولان در تماس هستیم که آنها پیگیر هستند و تنها گفته‌اند که سرنخ‌هایی به دست آمده. حتی گفتیم که به آنجا برویم اما گفتند که رفتن‌مان سودی ندارد و آنها خودشان پیگیر هستند.

خانم صداقتی در پاسخ به این سوال که سفر برادرش با چه هدفی بوده، گفت: سفر آنها تفریحی بود و همراه دو دوستش قصد داشت شهرهایی در جنوب ایران را بازدید کند که این اتفاق برای‌شان افتاد.

خواهر ملی‌پوش شمشیربازی ایران با رد انگیزه سرقت در این گروگان‌گیری گفت: تمام وسایل شخصی و ورزشی آنها در ماشین است. حتی انگشتر، ساعت و زنجیر آنها در ماشین مانده. کامپیوتر شخصی و موبایل آنها هم در ماشین پیدا شده و فقط خودشان را برده‌اند.
XS
SM
MD
LG