لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۶

نگرانی عفو بین‌الملل از وضعیت دو عرب خوزستانی «در آستانه اعدام»


بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر از ابلاغ غیررسمی حکم اعدام دو زندانی عرب خوزستانی به خانواده‌هایشان خبر داده است
بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر از ابلاغ غیررسمی حکم اعدام دو زندانی عرب خوزستانی به خانواده‌هایشان خبر داده است
سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، نوزدهم اردیبهشت، در بیانیه‌ای جدید در مورد وضعیت دو زندانی عرب خوزستانی که پیشتر به اعدام محکوم شده بودند هشدار داد.

به گفته این سازمان، دادگاه حکم اعدام این افراد را به شکل غیر رسمی تایید کرده و در حال حاضر آن‌ها در مکان نامعلومی نگهداری می‌شوند.

به گزارش وب‌سایت رسمی عفو بین‌الملل، دادگاه انقلاب ایران روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، به شکل غیررسمی به اعضای خانواده این دو فعال عرب خوزستانی گفته که دادگاه عالی حکم اعدام این افراد را تایید کرده است.

با این همه هنوز احکام این افراد به شکل رسمی و مکتوب به خانواده‌هایشان ابلاغ نشده است.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود آورده است که علی چبیشاط و سید خالد موسوی که در آبان‌ماه سال ۹۱ دستگیر شدند، از اسفندماه سال گذشته از زندان فجر به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

دو عرب خوزستانی دیگر نیز در دی‌ماه سال گذشته پس از انتقال به مکانی نامعلوم اعدام شدند.

بزرگ‌ترین سازمان بین‌المللی مدافع حقوق بشر در این بیانیه خواستار توقف اعدام این دو فعال و محاکمه آنها در دادگاهی منصفانه شده است. مشخص شدن محل نگهداری این افراد، عدم شکنجه آنها و فراهم کردن زمینه دیدار با خانواده‌هایشان، دسترسی به وکیل و همچنین کنار گذاشتن «اعتراف‌‌هایی» که احتمالا زیر شکنجه حاصل شده، از دیگر خواسته‌های سازمان عفو بین‌الملل است.

علی چبیشاط، سید خالد موسوی و سلمان چایانی روز بیستم آبان‌ماه سال ۹۱ همراه با چند تن دیگر در روستای‌شان در نزدیکی شوش در خوزستان دستگیر شدند. اتهام این افراد دست داشتن در انفجار خط لوله گاز طبیعی در نزدیکی روستای محل زندگی‌شان اعلام شده است.

از میان افراد دستگیر شده، سلمان چایانی به ۲۵ سال تبعید به یزد محکوم شده است و خالد موسوی و علی چبیشاط به جرم «محاربه» به اعدام محکوم شدند.

تلویزیون دولتی ایران یک بار در تیرماه و سپس در آبان‌ماه سال گذشته مستندی با عنوان «گمشده در تاریکی» پخش کرد که در آن این دو فعال عرب به دست داشتن در انفجار خط لوله گاز در خوزستان «اعتراف» می‌کنند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر در ابتدای فروردین‌ماه نیز نسبت به اعدام قریب‌الوقوع این افراد هشدار داده بود.

جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته تعدادی از اعراب خوزستان را به جرم خرابکاری و انفجار دستگیر و به اعدام محکوم کرده است، اتفاقی که واکنش‌های بسیاری از سوی فعالان حقوق بشر به دنبال داشته است.
XS
SM
MD
LG