لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

آمریکا پنج افسر ارتش چین را به جاسوسی اینترنتی متهم کرد


اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، (در تصویر) گفته است آمریکا تاکتیک چین را با قاطعیت محکوم می‌کند
اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، (در تصویر) گفته است آمریکا تاکتیک چین را با قاطعیت محکوم می‌کند
وزارت دادگستری آمریکا، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه علیه پنج افسر «ارتش آزادی‌بخش خلق چین»، به اتهام انجام جاسوسی‌های سایبری علیه منافع اقتصادی آن کشور، اعلام جرم کرد.

این افراد از جمله متهم هستند که به شبکه شرکت‌هایی مانند وستینگ‌هاوس الکتریک یا شرکت آهن ایالات متحده، نفوذ کرده و اطلاعات بسیاری را رصد کرده‌اند.

برای نمونه در مورد اتهام‌های مربوط به شرکت وستینگ‌هاوس الکتریک، هکرها استراتژی آن را برای معامله با یک شرکت دولتی چینی رصد کرده‌اند. آنها ۷۰۰ هزار صفحه ایمیل، از جمله پیام‌های مدیرکل آن را به سرقت برده‌اند.

رسانه‌های آمریکایی، اتهام‌های اعلام شده علیه ارتش چین را بر خلاف رویه معمول در این مورد، در قبال بیجینگ که از ورود به چنین فضایی دوری کرده، ارزیابی کرده‌اند. برای نمونه روزنامه نیویورک‌تایمز آن را «جدی‌ترین مواجهه مستقیم» آمریکا در مورد دزدی‌های سایبری چین نامیده است.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید این نخستین بار است که واشینگتن به شکلی علنی علیه چین اتهام‌هایی را در مورد جاسوسی فضای مجازی مطرح می‌کند.

البته اعلام جرم وزارت دادگستری آن کشور بیشتر جنبه نمادین دارد چون احتمال اینکه چین این افراد را در اختیار آمریکا قرار دهد، نزدیک به محال است.

شبکه تلویزیونی سی‌سی‌تی‌وی چین در عین حال گزارش داده است که بیجینگ روز دوشنبه در ارتباط با اتهام‌های مطرح شده، فعالیت‌های «گروه کاری سایبری آمریکا و چین» را معلق کرده است.

چین گانگ، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری خلق چین، در بیانیه‌ای آمریکا را متهم کرده است که از سوی دیگر کشورها و رسانه‌ها به خاطر جاسوسی‌های سایبری ِ خود، تحت انتقاد است.

اریک هولدر، دادستان کل ایالات متحده، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت برای حملات از سوی چین هیچ دلیل دیگری جز تقویت شرکت‌های دولتی چین و تامین منافع آن کشور به بهای تجارت در آمریکا وجود ندارد؛ تاکتیکی که ایالات متحده آن را «شدیدا محکوم می‌کند».
XS
SM
MD
LG