لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

رئیس‌جمهوری اوکراین مدت آتش‌بس با شورشیان را تمدید کرد


رهبران جدایی‌طلب از آمادگی خود برای تمدید آتش‌بس، که به صورت یک‌جانبه و برای خلع سلاح شورشیان ایجاد شده، خبر داده بودند در تصویر: شورشیان در دونتسک
رهبران جدایی‌طلب از آمادگی خود برای تمدید آتش‌بس، که به صورت یک‌جانبه و برای خلع سلاح شورشیان ایجاد شده، خبر داده بودند در تصویر: شورشیان در دونتسک

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، از بامداد شنبه هفتم تیر ماه، مدت آتش‌بس با شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه را در آن کشور به مدت سه روز دیگر تمدید کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین این موضوع را اندکی پس از بازگشت آقای پوروشنکو از بروکسل، بلژیک، جایی که برای امضای توافق‌نامه همکاری با اتحادیه اروپا رفته بود، اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران جدایی‌طلبان از آمادگی خود برای تمدید آتش‌بس، که به صورت یک‌جانبه و برای خلع سلاح شورشیان ایجاد شده، خبر داده بودند.

مدت اولیه این آتش‌بس روز ۲۷ ژوئن، جمعه، به پایان رسید.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در جلسه‌ای جداگانه میان رئیس‌جمهوری اوکراین و روسای ساز و کارهای امنیتی آن کشور، او گفته است مراکز سربازگیری برای شورشیان در مرز با روسیه باید طی ۷۲ ساعت آینده بسته شوند.

وزیر خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه، پنجم تیر، از مسکو خواسته بود که جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در اوکراین را «طی ساعت‌های آینده» خلع سلاح کند.

اتحادیه اروپا نیز با حمایت از کی‌یف خواست مشابهی را مطرح کرده است؛ غرب از شورشیان خواسته است ایست‌های بازرسی را به مقام‌های دولتی بازگردانده، موارد آتش‌بس را پذیرفته و کسانی که به اسارت گرفته‌اند از جمله بازرسان سازمان همکاری و امنیت اروپا را آزاد کنند.

رهبران جدایی‌طلب روز پیش اعلام کرده بودند که چهار نفر از بازرسان آن سازمان را از کشورهای ترکیه، استونی، دانمارک و سوئیس -که در ماه مه ربوده شده بودند- آزاد کرده‌اند.

آتش‌بس یک هفته‌ای دولت اوکراین طی هفته گذشته با درگیری‌های پراکنده میان نیروهای دولتی و شورشیان به سر رسیده است.

سه‌شنبه گذشته رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرده بود که جدایی‌طلبان در ۵۲ مورد اقدام به نقض آتش بس کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG