لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

قسط نخست دارایی‌های ایران پس از تمدید توافق‌نامه ژنو «آزاد شد»


عباس عراقچی
عباس عراقچی

عباس عراقچی، از اعضای ارشد هیئت مذاکره‌کننده ایران در مورد برنامه اتمی این کشور، گفته است قسط اول دارایی‌های بلوکه شده ایران بر اساس توافق‌نامه تمدید شده ژنو، به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار، آزاد شده است.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه ایران ۱۱ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفت برای واریز این مبلغ به حساب بانک مرکزی ایران، هماهنگی‌های لازم بین دو طرف انجام شده است.

به گفته این مقام دولتی ۵۰۰ میلیون دلار آزاد شده بخشی از دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری است که بر اساس تمدید توافق‌نامه آزاد شده است.

گفته شده که این اقساط از اول ماه اوت، ماه جاری، به فاصله هر سه هفته، در شش قسط به ایران پرداخت می‌شود.

ایران و طرف‌های گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی تهران در گروه موسوم به ۵+۱، سوم آذر ماه به توافقی کوتاه‌مدت دست یافتند و به مذاکرات خود ادامه داده‌اند؛ مذاکراتی که هدف آن رسیدن به توافقی جامع عنوان شده است.

پس از پایان مذاکرات دور دوم در وین در ۲۸ تیر ماه، طرف‌ها توافق کردند که گفت‌وگوها برای چهار ماه دیگر تمدید شود.

در شش ماه گذشته نیز بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران طی قسط‌هایی که وابسته به رعایت توافق‌ها از طرف ایران شده بود، پرداخت شد.

تهران به موارد بر اساس توافق‌نامه ژنو عمل کرد و در نهایت آخرین قسط از پول خود را نیز به مبلغ ۵۵۰ میلیون دلار، ۳۰ تیر ماه دریافت کرد.

به این ترتیب ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار طی ماه‌های گذشته به ایران پرداخت شده است که پس از واریز شدن قسط تازه این مبلغ به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

طرف‌ها برای تمدید مذاکرات به توافقاتی دست یافته‌اند؛ علاوه بر آنکه ایران می‌تواند همچنان بخشی از بدهی‌های بلوکه شده خود را بازپس گیرد، خود نیز از جمله متعهد است ۲۵ کیلوگرم از اروانیوم ۲۰ درصدی خود را اکسید کند.

دولت آمریکا از پایبندی ایران به توافق موقت ابراز رضایت کرده است.

در عین حال وزارت خارجه آن کشور هنوز از تعیین ضرب‌الاجل برای پایان دادن به گفت‌وگوهای هسته‌ای خودداری کرده است. هر چند واشینگتن تاکید کرده است که قصد آن رسیدن به نتیجه تا ۲۴ نوامبر، سوم آذر ماه پیش رو، است.

وندی شرمن که رياست هيئت مذاکره‌کننده آمريکا در گفت‌وگوهای اتمی را بر عهده دارد، اخیرا گفته است «طی شش ماه گذشته، پیشرفت‌های محسوسی داشتیم. ما به تبادل ایده‌ها پرداختیم، اختلافات بر سر مسائل کلیدی را کم کرده و حوزه‌هایی که نیازمند کار بیشتر هستند را مشخص کردیم».

به گفته وزیر خارجه ایران، تازه‌ترین دور از مذاکرات زمانی در اوایل ماه سپتامبر -ماه آینده میلادی- برگزار خواهد شد. محل گفت‌وگوها هنوز مشخص نشده است.

XS
SM
MD
LG