لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۰

چند نکته درباره ایکتیوزیس


چند نکته درباره ایکتیوزیس

-ایکتیوزیس (Ichthyosis) اصطلاحی‌ست که برای توصیف یک شرایط پوستی متفاوت به کار می‌رود. در این شرایط پوست انسان حالت فلس به خود می‌گیرد یا به زبان محاوره پوسته‌پوسته می‌شود.

-ایکتیوزیس موجب خشکی شدید پوست می‌شود و پوست انسان را یا ضخیم می‌کند یا بسیار نازک. علائم آن در بیشتر نقاط بدن قابل مشاهده است که تمام سال‌های عمر نسبتا باقی می‌ماند.

-متفاوت از بیماری‌های پوستی مثل اگزما است که بخش محدودی از بدن را متاثر از خود می‌کند و تغییرپذیر است.

-ایکتیوزیس حالتی ژنتیک است و شدت و ضعف دارد. می‌تواند هر آدمی با هر نژاد و جنسیتی را متاثر از خود کند. از بدو تولد همراه فرد است یا در همان سال اول تولد خودش را نشان می‌دهد.

-ایکتیوزیس چیزی نیست که در حال حاضر درمان داشته باشد، و تلاش دانشمندانی که در این زمینه تحقیق می‌کنند، ابداع راه‌ها و شیوه‌های بیشتر و بهتر برای مهار تاثیرات آن بر فرد است.

-ایکتیوزیس بسته به شدت و ضعف آن، ظاهر فرد را متفاوت از دیگران می‌کند. این البته همه ماجرا نیست. کم شدن آب بدن، برخی عفونت‌ها، تاول‌های مزمن، بالا رفتن دمای بدن و از دست دادن سریع کالری‌، از تاثیرات ایکتیوزیس است.

-«بنیاد ایکتیوزیس و گونه‌های پوستی مرتبط آمریکا» (بنیاد فرست) یک مسئله دیگر را در کنار این مسائل پررنگ می‌کند و آن حس انزوایی‌ست که گاه فردی که ایکتیوزیس دارد، اسیرش می‌شود. این افراد به خاطر پوستشان اغلب از حقوق خود محروم می‌شوند که این امر سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس آنها را به دنبال دارد.

-همین بنیاد آمار می‌دهد که سالانه ۱۶ هزار کودک در سراسر جهان با نوعی از ایکتیوزیس به دنیا می‌آیند و البته ایکتیوزیس همچنان مسئله ناشناخته‌ای برای اکثریت مردم محسوب می‌شود که همین امر ضرورت تلاش مدافعان حقوق این افراد را یادآوری می‌کند.

XS
SM
MD
LG